Gå til innhold

Når blir B12-mangel farlig?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei ung og generelt frisk jente som har fått påvist vitamin B12-mangel flere ganger de siste årene, og jeg har derfor tatt B12-sprøyter i flere perioder over noen år. For litt siden tok jeg en gastroskopi-undersøkelse i forbindelse med dette, men de fant ikke noe galt, og mener nå at det kanskje bare er mine nivåer som er under gjennomsnittet lave, men at det ikke nødvendigvis gjør noe (jeg kan evt. begynne å ta tabletter fast dersom jeg føler meg slapp). B12-nivåene mine har som regel ligget på 150-tallet, og legen min mener at dette nivået kanskje er normalen for min del. Hun sier det ikke er noe farlig at det ligger på dette nivået når det virker som at det er min "normal". Men jeg har tidligere lest at en kronisk B12-mangel kan føre til skader på blant annet nervesystemet, og dette bekymrer meg. Kan det være skadelig å fortsette med et B12-nivå på drøyt 150 uten å gjøre noe med det?

Takk for svar!

Anonymkode: f8d0d...7a7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409831-n%C3%A5r-blir-b12-mangel-farlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

S-vitamin B12-verdier mellom 150 og 250 pmol/L ligger i en gråsone, og da er måling av S-MMA og P-homocystein indisert. Er S-MMA i slike tilfeller normal, er vitamin B12-mangel usannsynlig og behandling ikke indisert. Betydelig økning av S-MMA (S-MMA > ca. 0,7 mmol/L) derimot taler for vitamin B12-mangel, og B12-subsitusjon er indisert. Er S-MMA lett økt, kan vitamin B12-mangel ikke utelukkes og kontroll av både S-vitamin B12 og S-MMA etter ca 6-12 måneder anbefales.

http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/kliniske-problemstillinger/b-vitaminer-folat-og-homocystein/

Du kan jo forhøre deg med legen, om han har sjekket S-MMA og P-homocystein.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...