Gå til innhold

Uttrykke takknemlighet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var en tråd for ikke lenge siden angående takknemlighet. Denne har ligget i bakhodet mitt i noen dager. Jeg sier ofte jeg er takknemlig til alle mennesker, og jeg tror jo jeg mener det. Jeg ønsker at andre skal føle seg bedre av dette, at de skal vite at de gjør noe godt for meg, som jeg ikke tar som en selvfølge. Det er "målet mitt" med å uttrykke takknemlighet. Jeg merker jo at folk er hyggelige mot meg og hjelper meg når jeg uttrykker min takknemlighet, er det da på sett og vis en slags utnytting? 

Hvordan forholde seg til dette? Det er vanskelig å gjøre ting riktig!

Skrevet
32 minutter siden, umakenverdt skrev:

Det var en tråd for ikke lenge siden angående takknemlighet. Denne har ligget i bakhodet mitt i noen dager. Jeg sier ofte jeg er takknemlig til alle mennesker, og jeg tror jo jeg mener det. Jeg ønsker at andre skal føle seg bedre av dette, at de skal vite at de gjør noe godt for meg, som jeg ikke tar som en selvfølge. Det er "målet mitt" med å uttrykke takknemlighet. Jeg merker jo at folk er hyggelige mot meg og hjelper meg når jeg uttrykker min takknemlighet, er det da på sett og vis en slags utnytting? 

Hvordan forholde seg til dette? Det er vanskelig å gjøre ting riktig!

Du uttrykker din takknemlighet på en god måte, synes jeg. Og ja, det gjør at det er lystbetont å forsøke å hjelpe deg også. Du har en god egenskap, og du bruker den på en fornuftig måte.

Dette er ikke utnytting - og du gjør etter min mening ting riktig på dette området:-)

Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Du uttrykker din takknemlighet på en god måte, synes jeg. Og ja, det gjør at det er lystbetont å forsøke å hjelpe deg også. Du har en god egenskap, og du bruker den på en fornuftig måte.

Dette er ikke utnytting - og du gjør etter min mening ting riktig på dette området:-)

Jeg er veldig takknemlig for all hjelp du har gitt meg, for dine kloke innspill og for din fornuft i all kaoset!

Hva tenker du jeg må være oppmerksom på for å forhindre at dette oppleves som en negativ ting av mine omgivelser? Det vil jeg virkelig ikke at det skal være. Jeg vil ikke at det skal bli noe "press" på mine omgivelser når det gjelder hjelp og støtte!

Skrevet
2 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg er veldig takknemlig for all hjelp du har gitt meg, for dine kloke innspill og for din fornuft i all kaoset!

Hva tenker du jeg må være oppmerksom på for å forhindre at dette oppleves som en negativ ting av mine omgivelser? Det vil jeg virkelig ikke at det skal være. Jeg vil ikke at det skal bli noe "press" på mine omgivelser når det gjelder hjelp og støtte!

Jeg tenker at du skal fortsette å være som du har vært hittil på dette området. Det oppleves ikke som press for omgivelsene, det er jeg overbevist om.

Det er ikke slik at du trenger å endre på alle sider ved din personlighet; mye fungerer svært godt slik det er ;-)

Skrevet
4 hours ago, umakenverdt said:

Jeg merker jo at folk er hyggelige mot meg og hjelper meg

Hm, beklager om dette er et dumt spørsmål, men hva er det de hjelper deg med? Sånn type sitte barnevakt, eller låne bil?

Skrevet
18 timer siden, PNG skrev:

Hm, beklager om dette er et dumt spørsmål, men hva er det de hjelper deg med? Sånn type sitte barnevakt, eller låne bil?

Det er ikke dumt spørsmål, her er det jeg som er uklar. Det varierer vel litt hva de hjelper meg med, akkurat det du nevner har jeg ikke behov for. Men eksempelvis kan jeg nevne at mennesker hjelper meg med å fullføre oppgaver jeg holder på med som jeg har problemer med, hjelper meg med kunnskap der jeg ikke har det, hjelper meg gjennom å gi meg støtte og råd når jeg sliter, hjelper meg ved å tilrettelegge for at jeg skal fungere noenlunde blant de rundt meg.

Skrevet
18 timer siden, frosken skrev:

Jeg tenker at du skal fortsette å være som du har vært hittil på dette området. Det oppleves ikke som press for omgivelsene, det er jeg overbevist om.

Det er ikke slik at du trenger å endre på alle sider ved din personlighet; mye fungerer svært godt slik det er ;-)

At man aldri vet hva man må jobbe med å endre på ved sin personlighet, er vanskelig å forholde seg til :( Men du opplever det altså ikke som press personlig?

Skrevet
4 timer siden, umakenverdt skrev:

At man aldri vet hva man må jobbe med å endre på ved sin personlighet, er vanskelig å forholde seg til :( Men du opplever det altså ikke som press personlig?

Helt klart ikke:-) Din største utfordring er kanskje å se dine positive sider.

Skrevet
5 hours ago, umakenverdt said:

Det er ikke dumt spørsmål, her er det jeg som er uklar. Det varierer vel litt hva de hjelper meg med, akkurat det du nevner har jeg ikke behov for. Men eksempelvis kan jeg nevne at mennesker hjelper meg med å fullføre oppgaver jeg holder på med som jeg har problemer med, hjelper meg med kunnskap der jeg ikke har det, hjelper meg gjennom å gi meg støtte og råd når jeg sliter, hjelper meg ved å tilrettelegge for at jeg skal fungere noenlunde blant de rundt meg.

Hm, sånne ting har jeg ingen erfaring med... føler meg plutselig veldig asosial. :P

Skrevet
5 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg tenker at slike ting du nevner er det normal høflighet å si takk for :)

Skrevet
18 minutter siden, PNG skrev:

Hm, sånne ting har jeg ingen erfaring med... føler meg plutselig veldig asosial. :P

Samme her. :ph34r:

Skrevet
16 timer siden, PNG skrev:

16 timer siden, gråstein skrev:

Samme her. :ph34r:

Av en eller annen merkelig grunn møter jeg så snille mennesker som hjelper meg med slike ting. Vil virkelig at andre også skal oppleve det! Men vil ikke at andre skal føle seg presset til å hjelpe. 

Og dere virker jo som fine mennesker, så synd at dere ikke har noen erfaring med slike ting :( Og du er jo sosial her :)

Skrevet

Som man reder ligger man.

Reap what you sow.

Give and you shall receive.

Smil til verden og verden smiler til deg.

Skrevet

Men ville ikke hatt slik hjelp, til det er jeg for narsissistisk. :ph34r:

Skrevet
16 minutter siden, PNG skrev:

Som man reder ligger man.

Reap what you sow.

Give and you shall receive.

Smil til verden og verden smiler til deg.

Jøss.

Skrevet
18 timer siden, PNG skrev:

Men ville ikke hatt slik hjelp, til det er jeg for narsissistisk. :ph34r:

Det tror jeg ikke helt på (i så fall må du forklare nærmere)... Jeg ser i alle fall ikke for meg deg som narsissistisk. Du virker som en snill person som har en del problemer og som går litt i ring synes jeg. 

Skrevet
7 hours ago, umakenverdt said:

Det tror jeg ikke helt på (i så fall må du forklare nærmere)... Jeg ser i alle fall ikke for meg deg som narsissistisk. Du virker som en snill person som har en del problemer og som går litt i ring synes jeg. 

Det er vel ikke sånn enten narsissist eller ikke narsissist. Jeg er veldig rettet inn mot hva andre mener og overfladisk ting. Ære. Og skam.

Skrevet
2 minutter siden, PNG skrev:

Det er vel ikke sånn enten narsissist eller ikke narsissist. Jeg er veldig rettet inn mot hva andre mener og overfladisk ting. Ære. Og skam.

Nei, enig. Hvis det er å være narsissistisk å være veldig rettet mot hva andre mener og overfladiske ting er nok jeg også det. Jeg er opptatt av idiotiske ting, men klarer ikke slutte. Jeg lurer på hva som vil skje dersom jeg helt stopper å ha kontakt med noen mennesker, kanskje det er best for alle... Jeg synes det er naturlig at alle skulle hatet meg, men blir bare møtt med snillhet. Jeg skjønner ikke hvordan det går an.

Skrevet
21 minutes ago, umakenverdt said:

Nei, enig. Hvis det er å være narsissistisk å være veldig rettet mot hva andre mener og overfladiske ting er nok jeg også det. Jeg er opptatt av idiotiske ting, men klarer ikke slutte. Jeg lurer på hva som vil skje dersom jeg helt stopper å ha kontakt med noen mennesker, kanskje det er best for alle... Jeg synes det er naturlig at alle skulle hatet meg, men blir bare møtt med snillhet. Jeg skjønner ikke hvordan det går an.

Dårlig forklart, mener mer sånn at man bare er opptatt av hvordan man fremstår.

Skrevet
12 minutter siden, PNG skrev:

Dårlig forklart, mener mer sånn at man bare er opptatt av hvordan man fremstår.

Ok, men da er det vel ganske mange i dag som er ganske narsissistiske... Men det kan vel være man er mer frustrert og oppgitt over alt og alle, enn narsissistisk. Nå snakker jeg uten å sjekke videre, men ligger det ikke også i å være narsisstistisk at man skal synes man selv er helt fantastisk og bedre enn alle andre. Er ikke det å være opptatt av hvordan man fremstår mer selvopptatt enn narsissistisk? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...