lillemor6 Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Hei:-) er en voksen dame på 43 år,siste mens fikk jeg 23 januar(veldig lite)fikk ikke ordentlig blødning før ca den 25 , blødde normalt, og var ferdig rundt29/30 januar, men på mandag den 1 feb hadde jeg fått litt brunlig utflod igjen,og i dag har jeg fortsatt utflod med litt blødning. Dette bekymrer meg,er dette normalt? Er da 10-11 dgr siden mensen startet. Hadde gynekologisk undersøkelse med ultralyd, og celleprøve for 7mnd siden da var alt ok:-) Bør jeg undersøkes på nytt? Er litt av den bekymrede typen,så hadde vært glad for svar:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409856-langvarig-mensgrunn-til-bekymring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 En normal menstruasjonssyklus med 25-35 dager mellom blødningene (fra første til neste første dag av menstruasjonen) krever et fint samspill mellom hjernen (hypofysen) og eggstokkene. Når det fungerer som det skal, produseres først østrogen som får livmorslimhinnen til å vokse og sender signal om at eggløsningen kan skje. Deretter produseres i eggstokken en kombinasjon av hormonene progesteron og østrogen. Vekst av livmorslimhinnen bremses, og det utvikles kjertler i slimhinnen som skal kunne ta imot et befruktet egg. Hvis det ikke har skjedd befruktning, vil slimhinnen avstøtes etter 14 dager, og det kommer menstruasjon. En normal livmor er i stand til å begrense menstruasjonsblødningen så det ikke mistes for mye blod, blødningen varer normalt opptil en uke. Når kvinnen nærmer seg overgangsalderen, dvs er i 40 års alderen, kan det skje svikt på et eller annet sted i systemet. Østrogenproduksjonen kan være unormal (ofte forhøyet), det kommer ikke de rette signaler så eggløsning uteblir og progesteron-produksjonen blir borte. Det kan være forandringer i livmoren som muskelknuter og polypper som påvirker blødningsmønsteret. Det er meget, meget sjelden at det er ondartede forandringer som er årsak til blødningsuregelmessighet i din alder. Fint at celleprøven var normal, det gir god sikkerhet for at det ikke kommer farlige forandringer i livmorhalsen i noen år fremover. Ultralyd sier noe om livmor og eggstokker på undersøkelsestidspunktet, men kan ikke si noe om fremtiden. Jeg synes ikke at det er grunn til at du går til legen nå, men vent og se det an i to til tre måneder. Hvis det fortsetter, er det lurt med en sjekk og evt få behandling for å regulere blødningene. Det kan være aktuelt med et progesteron-preparat hvis det er mistanke om sviktende eggløsning. Jeg går ut fra at du ikke bruker hormonell prevensjon og at graviditet er utelukket? Det kan også gi uregelmessig blødning. Vennlig hilsen Mette 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409856-langvarig-mensgrunn-til-bekymring/#findComment-3676861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemor6 Skrevet 4. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2016 18 timer siden, lillemor6 skrev: Hei:-) er en voksen dame på 43 år,siste mens fikk jeg 23 januar(veldig lite)fikk ikke ordentlig blødning før ca den 25 , blødde normalt, og var ferdig rundt29/30 januar, men på mandag den 1 feb hadde jeg fått litt brunlig utflod igjen,og i dag har jeg fortsatt utflod med litt blødning. Dette bekymrer meg,er dette normalt? Er da 10-11 dgr siden mensen startet. Hadde gynekologisk undersøkelse med ultralyd, og celleprøve for 7mnd siden da var alt ok:-) Bør jeg undersøkes på nytt? Er litt av den bekymrede typen,så hadde vært glad for svar:-) Takk Mette for at du starte meg så raskt,det betyr mye:-) Er 13 dager siden jeg begynte mens,men var som sagt veldig lite i begynnelsen. Er i dag bare lite lysebrun utflod:-) Hvis jeg fremover i de neste dagene skulle fortsette med blodig utflod,er det da av bekymring? Evt hvor lenge kan slike hormon blødninger vare? Glemte å si at i august 2014 hadde jeg utskrapning,grunnet en polypper inni livmor,har vel kanskje ikke noe å si :-) Går ikke på prevensjon,da min mann er sterilisert. Når alt var fint med eggstokk og livmor for 7mnd siden, kan det da ha utviklet kreft på denne tid? Igjen tusen takk for svar,er av den bekymrede typen, så svaret ditt hjalp veldig:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409856-langvarig-mensgrunn-til-bekymring/#findComment-3676899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemor6 Skrevet 4. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2016 Takk Mette for at du starte meg så raskt,det betyr mye:-) Er 13 dager siden jeg begynte mens,men var som sagt veldig lite i begynnelsen. Er i dag bare lite lysebrun utflod:-) Hvis jeg fremover i de neste dagene skulle fortsette med blodig utflod,er det da av bekymring? Evt hvor lenge kan slike hormon blødninger vare? Glemte å si at i august 2014 hadde jeg utskrapning,grunnet en polypper inni livmor,har vel kanskje ikke noe å si :-) Går ikke på prevensjon,da min mann er sterilisert. Når alt var fint med eggstokk og livmor for 7mnd siden, kan det da ha utviklet kreft på denne tid? Igjen tusen takk for svar,er av den bekymrede typen, så svaret ditt hjalp veldig:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409856-langvarig-mensgrunn-til-bekymring/#findComment-3676904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Som sagt, dette tyder ikke på kreft, men er en blødningsforstyrrelse som er veldig vanlig i din alder på grunn av hormonendringer. Du kan se det an med slik uregelmessighet i 2-3 måneder før du behøver å søke lege. Hvis det skulle komme en voldsom unormal blødning, bør du gå før. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409856-langvarig-mensgrunn-til-bekymring/#findComment-3676921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.