Gå til innhold

dårlig ånde(fjerning av mandler)

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er riktig forum, men jeg prøver likevel..

jeg plages veldig med dårlig ånde. Jeg børster tennene mine flere ganger om dagen, også tunga. Jeg har to store groper bak i halsen, der det samler seg matrester.

Jeg ser at de fylles med gule/hvite klumper som lukter veldig vondt. Jeg klemmer på sidene av gropene og noe får jeg ut, men ikke alt. Det er akkurat den samme lukta som ånden min har.

Gropene er så dype, så det er umulig å få ut alt. Når jeg klemmer blir jeg bare hoven og veldig sår. Dette plager meg, for jeg har nesten konstant dårlig ånde p.g.a matrestene som samler seg opp og råtner.

1.Er de to gropene det som kalles mandlene?

2. Hvis jeg fjerner mandlene, vil da også gropene forsvinne?

3. Kan man på noen måte tette igjen gropene slik at jeg unngår at det samler seg mat i dem?

4. Hva anbefales å gjøre når jeg ikke får de ut?

5. Er dårlig ånde god nok grunn til å fjerne mandlene, og vil jeg bli kvitt problemet mitt hvis de blir fjernet?

Har hørt at de ikke fjerner mandlene hvis du ikke er veldig plaget med hovne mandler, noe jeg ikke er.

Det ble sikkert mange spørsmål på en gang, men jeg plages sånn med dette. Så vil jeg bare si at det er ikke bare jeg som innbiller meg dette, det er flere som har sakt det til meg, men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet. Tyggis hjelper en del, men ikke i lengden.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40990-d%C3%A5rlig-%C3%A5ndefjerning-av-mandler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fjernet mandlene selv i voksen alder og vil prøve å gi svar. Jeg selv hadde ikke problem med dårlig ånde.

1.Er de to gropene det som kalles mandlene?

-Mandlene er vel sjelden groper. De er heller to små klumper som hovner opp når du får infeksjon. De ligger ved inngangen til svelget, på hver sin side av drøvelen. Uten å se det på deg er det vanskelig å si om gropene har noe med mandlene å gjøre.

2. Hvis jeg fjerner mandlene, vil da også gropene forsvinne?

- Se pkt 1

3. Kan man på noen måte tette igjen gropene slik at jeg unngår at det samler seg mat i dem?

- Dette kan kun besvares etter en befaring.

4. Hva anbefales å gjøre når jeg ikke får de ut?

-sjekk hos lege først!

5. Er dårlig ånde god nok grunn til å fjerne mandlene, og vil jeg bli kvitt problemet mitt hvis de blir fjernet?

- Når legen skal vurdere om mandlene skal fjernes er det sykdomshistorien som legges til grunn. Har du hatt repeterende og langvarige hovne mandler er du i nærheten. Ut fra min erfaring vil jeg gjette på at dårlig ånde ikke er grunn nok alene.

Du må i tilfelle juge på deg en sykdomshistorie, noe som ikke er vanskelig da slike plager ikke trenger være registrert hos lege.

En venn av meg tok nylig mandlene. Han var plaget med hovne mandler, men hadde også verk ol. i dem slik at han hadde dårlig ånde! Foreløpig ser det ut til dette har blitt bedre etter at mandlene ble fjernet.

Uansett bør vel en lege se på ditt tilfelle?

Erik Johannessen, Tannlege

Dårlig ånde fra munnhulen skyldes stort sett bakterier. Disse produserer små mengder, men ganske illeluktende gasser når de ikke kan ernære seg av rester av den kosten du spiser til daglig.

Regelmessig kosthold og normal, god munnhygiene er altså løsningen.

Mandlene (tonsillene) har dype krypter der det samler seg bakterier, men det er i furene bak på tungeryggen at bakteriene stortrives. Munnhygienen må altså inkludere børsting av tunga !

Sink hemmer disse bakteriene og et preparat som heter Sinkoral kan du få kjøpt på apoteket.

Om du bør få fjernet mandlene kan legen din vurdere.

• 2 uker senere...

Akkurat sånn har jeg også, bare at jeg bare har det på den ene siden. Merker at ånden blir betraktelig bedre etter en "utklemming".

Mamma (hjelpepleier og erfaren mor ;-) kunne bekrefte at den var en grop på mandelen (altså ikke selve mandelen, men en grop _på_ den).

Hun mente også at det ikke var matrester, men verk som gropen produserer (ganske trolig, ettersom alt er lysegult og lukter likt hver gang).

Tror det hjelper å fjerne mandlene. Jeg skal til legen min for å se på dette, det bør kanskje du også gjøre...

Men en ting er ihvertfall sikkert, det har heldigvis ingenting med hygienen å gjøre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...