Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 39 år og har prøvd omtrent et halvt år å bli gravid. Det er jo ikke så lenge, men jeg er jo ikke akkurat ung og i tillegg fikk jeg diagnosen PCOS tidlig i 20-årene. Jeg har aldri vært behandlet for dette, da legen min mener at det ikke finnes noen behandling. Selv har jeg imidlertid lest at metformin kan ha god virkning på denne tilstanden, og spesielt om man ønsker å bli gravid. Jeg har lyst til å prøve, men leser i Felleskatalogen at det kan komme en del bivirkninger, og det er kanskje ikke bra å gå på en medisin som man egentlig ikke "trenger"?  Jeg lurer også på om det er andre medisiner som kan hjelpe meg? 

Ellers så har jeg faktisk har hatt normal menstruasjon i nesten 1 1/2 år nå, dvs at det går mellom 29 og 31 dager mellom hver blødning. Er det mulig at PCOSen min kan ha bedret seg med årene? Jeg har bl.a. slanket meg en del og er nå normalvektig. Eller kan det være jeg ikke har eggløsning så ofte likevel, selv om jeg har normale blødninger? Jeg har brukt eggløsningstester og de har slått ut - men har lest et sted at disse testene kan slå ut ved PCOS, men så har man ikke eggløsning likevel? Jeg er litt forvirret over det hele...

Anonymkode: da9d7...cde

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409972-hjelp-ved-pcos-metformin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har slanket deg ‘en del’ har du muligens behandlet din PCOS så du er frisk? Det er den beste behandling. Dine menstruasjoner er helt regelmessige, det er uvanlig ved PCOS. Det er ingen grunn til å bruke eggløsningstester. Eggløsningstester måler hormonet LH som øker ved eggløsning. LH kan være lett forhøyet ved PCOS og det kan gi feil informasjon. Her er dine regelmessige blødninger det beste tegn på normale forhold. Jeg synes at du skal se det an til det har gått et år før du søker hjelp. Det tar lengre tid å oppnå graviditet med økende alder. Husk at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før menstruasjonen starter. Samleie 2-3 ganger per uke er optimalt. Husk også å spise folat, unngå røyk og alkohol.

Lykke til. Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...