Moniqu Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 For ca 4 uker siden satt jeg inn hormonspiral. Jeg har i tiden etter dette hatt en rosa-aktig utflod som lukter helt forferdelig.... Litt vanskelig å beskrive lukten, men kan nesten minne litt om renselsen man har etter fødsel...nesten litt betennelse. Tok abort for ca 4 mnd siden, og har vært plaget -av og på, med illeluktende utflod. Dette begynner å bli på grensen til hva jeg kan leve med. Merker at jeg har fått litt nedsatt livskvalitet pga dette...Ikke lyst å gå på trening, Ikke lyst å være intim med kjæresten....for 10 etter jeg kommer ut av dusjen, lukter det igjen, og gjennom klærne! Hva kan dette være? Er det kroppen som prøver å kvitte seg med spiralen? Vil dette gå over av seg selv etter hvert, eller er det noe jeg kan prøve... Melkesyretabletter f.eks? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409982-hormonspiral-og-illeluktende-utflod/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Minner lukten om råtten fisk eller reker? Da er det med stor sannsynlighet bakterielle vaginose (BV) hvor det er en unormal bakterieflora i skjeden. De normale melkesyrebakterier er kommet i mindretall og fremmede bakterier har tatt overhånd. Diagnosen kan stilles ut fra disse funnene: 1) utflod som er tynn og grålig, 2)pH i skjeden er høy (over 4,5), 3)ved å ta prøve og tilsette kalilut fremkalles den spesielle lukt 4) legen ved mikroskopi av utflod se spesielle forandringer med bakterier som hefter seg på skjedens slimhinneceller. Det har ingen hensikt å sende prøve til dyrkning av bakterier. Diagnosen stilles ved nevnte funn (tre av de fire funn må være tilstede). Behandlingen er enten tabletter eller en krem i skjeden, jeg foretrekker det siste. Du må til lege for å få resept. Behandlingen går over en uke. Dessverre kommer det ofte tilbake, men da kan man ta ny behandling i ‘oppløpet’. BV er ikke en seksuelt overført sykdom, men ses hos de som er seksuelt aktive. Det har ikke noe med den innsatte spiral eller urenslighet å gjøre. Det er ikke vitenskapelig vist at melkesyretabletter hjelper, men du kan jo prøve det i ventetiden til du får time hos legen. BV er veldig vanlig, men neppe noe man snakker om til venninner. Minst 30% av kvinner opplever å få BV en eller flere ganger. BV rammer ikke menn da de ikke har et reservoar for bakterieoppsamling i likhet med kvinnens vagina. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409982-hormonspiral-og-illeluktende-utflod/#findComment-3678759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.