Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på snart 25 som aldri har vært hos gynekolog. Både mamma og eldre søster har mast om at jeg bør gå, men har ikke sett noe behov - alt har vært normalt mtp menstruasjon og så videre (med unntak av noe uregelmessig syklus), og jeg hadde sex for første gang da jeg var 18, så før det så jeg hvertfall ingen grunn til å dra. Jeg har aldri hatt noe ønske om/behov for sex, det var kun noe jeg gjorde for å "få det unnagjort" og nå er det omtrent to år siden sist, jeg trives egentlig veldig godt med å slippe å stresse med å ha sex slik som er "forventa" når man er i 20-åra og singel. Jeg har en stund lurt på om jeg er aseksuell, det stemmer ganske godt overens med min egen opplevelse av manglende interesse for sex og menn generelt (forelsker meg i dem, men har ingen fysisk tiltrekning eller noe ønske om å være intim med dem). Uansett, med fare for å spore av: Det er lenge siden sist jeg hadde sex, og jeg har etter det (også etter tidligere opplevelser) sjekka meg for SOS/STD uten å ha hatt dem.

Er det da nødvendig å gå til gynekolog? Jeg legger forsåvidt ikke merke til om min menstruasjon er jevnlig/regelmessig, da jeg ikke fører oversikt over når jeg får den. Jeg går ikke på p-piller siden jeg ikke er seksuelt aktiv, men har resept. Det er flere måneder siden jeg tok pillene sist (har stort sett tatt dem for å "hoppe over" menstruasjon, men etter at jeg begynte med mensenkopp er menstruasjonen så lite plagsom at jeg ikke gidder å hoppe over i samme grad). Jeg har ingen planer om å bli seksuelt aktiv igjen med det første, det eneste måtte være hvis jeg kom i et langvarig forhold med en som ønsket å ha det som en del av forholdet (det gjelder dessverre de fleste). Å gå til gynekolog virker litt stress og litt "pinlig" og jeg ser altså ikke helt vitsen med det når jeg vet jeg ikke har noen sykdommer og jeg ikke er/ønsker å være seksuelt aktiv.

Anonymkode: 5e465...8e3

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er ei jente på snart 25 som aldri har vært hos gynekolog. Både mamma og eldre søster har mast om at jeg bør gå, men har ikke sett noe behov - alt har vært normalt mtp menstruasjon og så videre (med unntak av noe uregelmessig syklus), og jeg hadde sex for første gang da jeg var 18, så før det så jeg hvertfall ingen grunn til å dra. Jeg har aldri hatt noe ønske om/behov for sex, det var kun noe jeg gjorde for å "få det unnagjort" og nå er det omtrent to år siden sist, jeg trives egentlig veldig godt med å slippe å stresse med å ha sex slik som er "forventa" når man er i 20-åra og singel. Jeg har en stund lurt på om jeg er aseksuell, det stemmer ganske godt overens med min egen opplevelse av manglende interesse for sex og menn generelt (forelsker meg i dem, men har ingen fysisk tiltrekning eller noe ønske om å være intim med dem). Uansett, med fare for å spore av: Det er lenge siden sist jeg hadde sex, og jeg har etter det (også etter tidligere opplevelser) sjekka meg for SOS/STD uten å ha hatt dem.

Er det da nødvendig å gå til gynekolog? Jeg legger forsåvidt ikke merke til om min menstruasjon er jevnlig/regelmessig, da jeg ikke fører oversikt over når jeg får den. Jeg går ikke på p-piller siden jeg ikke er seksuelt aktiv, men har resept. Det er flere måneder siden jeg tok pillene sist (har stort sett tatt dem for å "hoppe over" menstruasjon, men etter at jeg begynte med mensenkopp er menstruasjonen så lite plagsom at jeg ikke gidder å hoppe over i samme grad). Jeg har ingen planer om å bli seksuelt aktiv igjen med det første, det eneste måtte være hvis jeg kom i et langvarig forhold med en som ønsket å ha det som en del av forholdet (det gjelder dessverre de fleste). Å gå til gynekolog virker litt stress og litt "pinlig" og jeg ser altså ikke helt vitsen med det når jeg vet jeg ikke har noen sykdommer og jeg ikke er/ønsker å være seksuelt aktiv.

Anonymkode: 5e465...8e3

Du bør få tatt regelmessig celleprøve, gjøres hvert 3dje år.

Anonymkode: a47b2...43c

Mette Moen, Gynekolog

Dette med betydning av årlig gynekologisk undersøkelse er sterkt overvurdert. Men på et punkt er det viktig, nemlig å følge screeningsprogrammet for livmorhalskreft. Kvinner mellom 25 og 70 år bør få tatt slik rutineprøve hvert 3.år. Du vil etter fylte 25 år få brev med oppfordring om å få tatt prøven, men du må selv bestille time hos din fastlege. Det er ikke grunn til å gå til spesialist. Det er en god forsikring mot livmorhalskreft, da det ved celleprøve kan oppdages forandringer før det utvikler seg kreft, og behandlingen er da mye enklere. Ved bytte av partner er det lurt å få tatt en chlamydiaprøve, det kan utføres enkelt med en urinprøve. Ellers bør du søke lege ved de klassiske symptomer: utflod, smerter og blødningsforstyrrelser. Uregelmessig menstruasjon kan være tegn på f.eks. hormonforstyrrelser, så du bør notere blødninger med første og siste blødningsdag. Underlivssmerter, vannlatingsproblemer og endret avføring er også symptomer som krever nærmere undersøkelse.

Så langt på vei er jeg enig med deg, men husk celleprøven!

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...