villakulla Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 hei, er usikker på om jeg er kommet i overgangsalder nå,har de siste 6 mnd hatt svettetokter som kommer plutselig. de siste 10 år har jeg hatt menstruasjonen to ganger i mnd,dette kom etter konisering x 2. og har vært veldig plagsomt-har og lavt jernlager. jeg er 46 år, og de siste mnd har jeg bare hatt menstruasjonen 1 gang i mnd hvilker er bra, men nå er det 2 mnd siden sist. nå skal det også sies at jeg har gått ned endel i vekt og slitt med matinntak de siste 2 mnd. men hvor fort mister man mensen når man kommer i overgangsalderen? skal til legen om en uke,bør jeg ta noen prøver da? har ikke hatt underlivsundersøkelse på 3 år heller,er dette nødvendig ( syns det er virkelig ubehagelig ) takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410049-overgangsalder-og-menstruasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
villakulla Skrevet 15. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2016 31 minutter siden, villakulla skrev: hei, er usikker på om jeg er kommet i overgangsalder nå,har de siste 6 mnd hatt svettetokter som kommer plutselig. de siste 10 år har jeg hatt menstruasjonen to ganger i mnd,dette kom etter konisering x 2. og har vært veldig plagsomt-har og lavt jernlager. jeg er 46 år, og de siste mnd har jeg bare hatt menstruasjonen 1 gang i mnd hvilker er bra, men nå er det 2 mnd siden sist. nå skal det også sies at jeg har gått ned endel i vekt og slitt med matinntak de siste 2 mnd. men hvor fort mister man mensen når man kommer i overgangsalderen? skal til legen om en uke,bør jeg ta noen prøver da? har ikke hatt underlivsundersøkelse på 3 år heller,er dette nødvendig ( syns det er virkelig ubehagelig ) takk for svar vil og legge til at jeg ikke har eggløsning lenger,hadde store smerter hver gang den kom,men det er også 6 mnd siden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410049-overgangsalder-og-menstruasjon/#findComment-3679504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Overgangsalderen er en periode som starter med endring i menstruasjonsmønsteret, først litt tettere blødninger, så sjeldnere blødninger. Først når det har gått ett år uten ny blødning, kan man si at du har passert menopausen som er siste blødning. 25 % får hetetokter før menopausen, og 75 % får etter menopausen. Mye tyder på at du er i overgangsalderen, men det er ikke mulig å si når blødningene stopper opp. Man blir ikke mye klokere av å ta blodprøve, nivået kan endre seg fra måned til måned. Det er viktig at du får tatt en celleprøve fra livmorhalsen. I og med at du har fått utført konisering (operasjon på livmorhalsen) har du hatt celleforandringer, og det bør følges opp. Menopausen (siste menstruasjon) kommer ved ca 52 års alderen (ca 45 til 55 år) Vennlig hilsen Mette 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410049-overgangsalder-og-menstruasjon/#findComment-3679542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.