Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, lang historie kort: 23 år, prøvd å bli gravid i snart 1,5 år. PCO og sykluser på 30-32 dager.

Tok progesteronprøve på syklusdag 19 og 21. Syklusdag 19 var progesteronverdien på 8, har ikke fått svar på den siste.

Vil dette si at jeg ikke har hatt eggløsning? Eller kan jeg ha hatt eggløsning tidligere i syklus? Fikk positiv eggløsningstest syklusdag 17 og 18...

Vær så snill å hjelp meg. :( 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410060-progesteronverdi-p%C3%A5-syklusdag-19/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et spørsmål til: Hvis jeg da har hatt eggløsning på syklusdag 19 (som var dagen etter første positive eggløsningstest), er det da mulig at progesteronprøven ble tatt for tidlig, og det var derfor den hadde en verdi på 8? Er det i så fall en normal verdi to dager etter eggløsning?

Mette Moen, Gynekolog

Progesteron er hormonet som dannes etter eggløsning og som forsvinner rett før neste menstruasjon, hvis det ikke finner graviditet sted, da fortsetter det å øke. Progesteron er på høyeste nivå en uke før neste menstruasjon starter. I din syklus blir det ca på dag 25. En verdi på 8 to dager etter eggløsning er bra verdi. Det er ikke grunn til å bruke penger på eggløsningstester. Samleie 2-3 ganger per uke sikrer at du rammer de fruktbare dager.

Lykke til. Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...