AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 Skrevet 24. februar 2016 Hei! Jeg må dessverre bruke Lymecyclin Actavis 300 i ca 12 uker. Jeg planlegger å starte prøving rett etter medisinslutt. Kan jeg være helt sikker på at dette ikke er skadelig for fosteret, eller bør jeg vente litt? Anonymkode: e903e...e22 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. februar 2016 Skrevet 25. februar 2016 Nettstedet Relis er et offisielt nettsted med informasjon om legemidler, og de sier om Lymesyklin: Flere anerkjente kilder konkluderer med at det ikke er påvist fosterskadelige effekter ved bruk av tetrasykliner i første trimester. Bekymringen rundt bruk av tetrasykliner hos gravide er først og fremst knyttet til bruk etter fjerde svangerskapsmåned. Tetrasykliner kan da inkoporeres i fosterets benvev og tannemalje, og føre til misfarging av barnets melketenner. Ifølge den nasjonale veilederen for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten er tetrasykliner derfor kontraindisert etter 15. svangerskapsuke, mens de er angitt som andrehåndsvalg til og med 14. svangerskapsuke (2). Hvis det er ønskelig å fortsette behandling med lymesyklin hos den aktuelle pasienten er dette altså uproblematisk i prøveperioden og til og med 1. trimester.KONKLUSJONLymesyklin vil være eliminert i løpet av 2-3 døgn etter siste inntak. Bruk av lymesyklin i 1. trimester er ikke forbundet med økt risiko for fosterskadelige effekter, og hvis ønskelig kan den aktuelle kvinnen kontinuere behandling med lymesyklin i denne perioden. Dette skulle være helt greit, så egentlig kan du gjerne forsøke å bli gravid mens du bruker Lymesyklin. Med første trimester menes de første tre måneder av svangerskapet. Vennlig hilsen Mette 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 Skrevet 25. februar 2016 Tusen takk for svar! Du vil sikkert anbefale meg å starte med prøving umiddelbart da jeg er 36 år. Anonymkode: e903e...e22 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. februar 2016 Skrevet 25. februar 2016 Ja, lykke til. Hilsen Mette 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.