Gå til innhold

Ekstrem PMS, p-piller og risikofaktorer

Anbefalte innlegg

Jeg har sannsynligvis PMDD (ekstrem pms)

Symtptomer

10-12 dager før mens blir jeg

• Veldig trøtt
  • Uhåndterlig deprimert
  • Får veldig høy angst uten at det er noe spesifikt jeg er redd for.
  • Tvangstanker
  • + noen fysiske symptomer, men de er til å leve med.

Det skal sies at jeg også har angst/depresjon til vanlig, men det dukket først opp etter første menstruasjon (ca 1/2 år etter, i 14-års alderen) og angst/depresjonen forverres med det 10-dobbelte i dagene før menstruasjon, og blir bedre 1-2 dager etter mensen har dukket opp. Det gir meg sterkt nedsatt livskvalitet 10-12 dager i måneden + at jeg også har mensen 7 dager etter dette.

Jeg har nå hormonspiralen og har hatt den i 3 år. Den har desverre ikke hjulpet. Jeg får fortsatt mens (men med redusert blødning) og pms-symptomene er minst like ille.

For angst/depresjon bruker jeg 150 mg Efexor. 

Psykiateren min mener at min angst/depresjon er veldig nært knyttet opp mot hormonelle svingninger.

PSykiater og fastlege ønsker nå at jeg skal prøve kombinasjons p-piller for å se om dette kan lette symptomer. Jeg ønsker å høre en gyneokologs mening om dette. Jeg har tidligere ikke fått p-piller med østrogen fordi jeg fram til noen år tilbake var plaget med aura-migrene. Nå har jeg ikke hatt migrene med aura på 2-3 år. Jeg er 33 år, og har litt forhøyet blodtrykk 80/130 og litt høy puls som en bivirkning av efexor. Med disse risikofaktorene , mener du som gyneokolog at det er forsvarlig å gi meg p-piller? P-pillene det er snakk om er enten yaz (som er godkjent mot pms i USA), eller eventuelt en annen, der en hopper over den mensfrie uken, slik at en aldri får mensen (og dermed aldri eggløsning?) En oppstart av p-piller vil vel også medføre uttak av hormonspiralen? Siden jeg vet at p-piller i noen tilfeller kan forverre depresjon/angst er jo det også dumt om jeg etter kort tid må slutte med p-pillene.

Anonymkode: 5b45a...bd7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410184-ekstrem-pms-p-piller-og-risikofaktorer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

De p-piller du omtaler kan redusere noen PMS-plager som oppblåsthet og ømme bryster, men vil sannsynligvis ikke ha effekt på psykiske plager. Så jeg anbefaler deg ikke å prøve p-piller. Hormonspiral har også meget tvilsom effekt. Beste effekt er faktisk med legemidler av typen SSRI/SNRI, og Efexor hører til denne gruppen, men best erfaring har man med fluoksetin, sertralin, paroksetin og citalopram. Hør med din lege om det kan være aktuelt å prøve noe annet enn Efexor.

Det mest effektive midlet er GnRH analoger som Procren eller Zoladex. Det setter deg i en kunstig overgangsalder, men hormonene kommer tilbake når behandlingen stopper. Det er et kostbart medikament som koster ca 1200 kroner per måned. Det kan ikke fås på blå resept da det ikke er godkjent for denne bruken. Behandlingen medfører bivirkninger som kvinner ofte opplever i overgangsalderen som hetetokter, søvnproblemer og reduksjon av skjelettet.

Annet som kan forsøkes er kalsium 1200 mg daglig, vitamin B-6 50-100 mg daglig, spironlakton 100 mg daglig. Øket mosjon, mer søvn og unngå stress i PMS-perioden anbefales.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar. Rart fastlegen min kan påstå at p-piller vil kunne gi effekt mot psykiske plager, når dette ikke stemmer. Bra man undersøker litt selv på forhånd, men usikker på hva jeg skal si til han.

Jeg har prøvd kalsium og b-6 over en lenger periode. Det har desverre ikke hatt noen effekt. Har også prøvd andre kosttilskudd, man prøver det meste om man er desperat nok.

Anonymkode: 5b45a...bd7

Mette Moen, Gynekolog

Vanligvis beskrives PMS under ett fordi det er så mange ulike symptomer, det kan være vanskelig å ha den hele og fulle oversikt over alle detaljer. I og med at du har hatt migrene med aura, vil jeg ikke anbefale deg p-pille.

Dette har jeg tatt fra Helsebiblioteket, informasjon fra 2015, delvis oversatt fra engelsk.

P-piller kan hjelpe mot oppblåsthet og ømme bryster. Denne behandlingen er særlig aktuell dersom du også trenger prevensjon. P-pillen har vært brukt i mer enn 40 år og er generelt veldig trygg å bruke. Men det innebærer en liten risiko, for eksempel økt fare for blodpropp (dyp venetrombose) i beina. Snakk med legen din om p-pillen er et aktuelt valg.

Er plagene mest psykisk, kan du prøve antidepressiva (SSRI), enten hele tiden eller i en eller to uker før menstruasjon. Disse blir oftere brukt hvis du har moderat til alvorlig PMS. SSRIer kan ha bivirkninger som du bør diskutere med legen din, og noen ganger må du prøve flere før du finner den som passer best. De vanligste er fluoksetin, sertralin, paroksetin og citalopram.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...