Nirie89 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Hei! Jeg er en jente på 26 (snart 27) år som ønsker å bli gravid. Vi mistet et barn 30. Oktober i 2015 pga påvist trisomi 13, og fødsel ble satt i gang. Har siden dette forsøkt å bli gravid igjen. Ble gravid på 2.pp førrige gang. Syklusen min kom ikke i gang skikkelig før 1,5 mnd senere ca. Etter fødselen. Hadde da en syklus på 33 dager. Neste syklus var 27 dager, og siste på 31 dager. På 27-dagers syklusen var jeg til gyn.undersøkelse på dag 12-13 ca (en tirsdag) som viste at et egg snart skulle slippes og alt så fint ut mtp tykkelse på livmorslimhinne osv, men fikk ikke positiv el-test før lørdagen samme uke. Hva kan dette være årsaken til? Neste syklus testet jeg progesteron-verdi på dag 20 i syklus (en fredag), og den var under 1! Testet så igjen på mandagen etter, og den var 23, så fredag samme uke og den var 48. Jeg kan jo ikke nøyaktig vite når el var, men tipper lørdag/søndag etter første progesterontest. MEN, her er saken: begge de to siste syklusene som jeg har målt el har jeg fått tidlig mens. Først ca 7 dager etter el, og denne gangen 9-10 dager, litt avhengig av når el faktisk var. Hva er grunnen til at jeg har så kort lutealfase? Hva bør jeg gjøre med det? Har et sterkt barneønske. Forrige gang jeg var gravid så fikk jeg noe jeg trodde var mensen, og testet også den dagen jeg fikk mensen uten at det ble positivt. Testet så en måned senere, og da stod det 2-3 uker, mens jeg egentlig var 2-3 uker lenger enn dette på vei. Ingen kjente sykdommer har verken jeg eller min mann. Er litt fortvilet og blir mer og mer stresset på grunn av dette. Er det normalt at sykluser er litt som dette etter det jeg har opplevd? Hilsen jente 26. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410197-barne%C3%B8nske/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Dette blir for komplisert for meg! Jeg skjønner at du også blir stresset. Jeg har bare ett råd. Slutt med eggløsningstester og progesteronmålinger. Mitt inntrykk er at testene ofte medfører flere spørsmål enn de gir informasjon. Hvis du har en syklus på 25-35 dager og har samleie 2-3 ganger per uke, så er det optimalt. Hvis det har vært eggløsning stiger progesteronverdien og er maksimal ca en uke før neste menstruasjon. Infertilitetsekspertene mener ikke at tilførsel av progesteron for å forlenge lutealfasen har noen hensikt. Så ta det litt med ro og se det an. Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410197-barne%C3%B8nske/#findComment-3681669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.