Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei til deg. Jeg er ei kvinne på 36 år som har de siste ukene hatt litt kløe på kjønnsleppene og irritasjon og ubehag inni kjeden. Merker godt ubehaget inni kjeden da blir det litt vondt. Har brukt vivag kur, men merket ikke noe da jeg hadde mensen, men etter mensen så har jeg fått ubehaget igjen. jeg har og smurt meg med canesten salve hver dag litt og. Men ennå har jeg ikke blitt kvitt dette her. Lurer på hva annet jeg skal gjøre. Skal jeg fortsette med behandlingen eller gå til legen å få diflucan sopp tabl? tror jeg trenger en ny kur også, men har brukt vivag mye så lurer på om den kan virke dårligere da? Begynner å tenke på om jeg kan ha blitt smittet av kjønnssykdom også. Har ikke mer en normalt med utflod, Jeg kjenner heller ikke noe ubehagelig lukt, Begynner å gå meg litt på nervene nå føler jeg, så håper på gode råd.

Anonymkode: 874dd...f10

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410205-sopp-eller-ubalanse-i-underlivet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det typiske ved sopp er et hvitt klumpet (‘cottage-cheese’) utflod som medfører kløe og lokal irritasjon i skjeden og spesielt omkring skjedeinngangen. Behandlingen er lokal med stikkpiller og/eller krem, evt tabletter til å spise. Vivag inneholder melkesyretabletter som er de normale bakterier i skjeden. De sørger for at pH er lavt og hindrer andre bakterier i å trenge inn.

En annen vanlig infeksjon er ‘bakteriell vaginose’ hvor det er ubalanse i sammensetting av bakterier i skjeden så melkesyrebakteriene fortrenges av andre bakterier. Det medfører høyt pH og ofte vond lukt, lukt som av råtten fisk.

Irritasjon og kløe ved kjønnsleppene kan også ha andre årsaker, eksem eller hudlidelse som f.eks. lichen.

I og med at du har hatt plagene lenge uten effektiv behandling, synes jeg du før få din lege til å se på det og evt ta prøver.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...