AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Hei. Jeg er 35 år og sluttet på p-piller for nesten et år siden da vi ønsker oss et barn til. Etter dette har mensen vært ganske regelmessig, men syklusene er lange. Har stort sett fått positive EL-tester rundt syklusdag 28/29, og mensen 14 dager senere. Jeg ble gravid en gang i høst, men mistet da tidlig(uke 5+2 etter EL). Det er den eneste syklusen jeg har hatt positive EL-tester 3 dager på rad, alle andre sykluser har jeg bare en dag. Etter dette gikk det over 50 dager uten positiv EL-test, så hadde jeg 5-6 dager med lett blødning, mye lettere enn vanlig mens, og 28 dager etter dette positiv EL-test igjen. Har to barn fra før, og de ble til ganske fort etter at vi sluttet med p-piller. Men det er jo 8 og 10 år siden, og 15 kg siden. Har bmi på 33, vet jeg burde gå ned litt i vekt, men det er ikke bare lett. Etter førstemann ble født sa en gynekolog at jeg hadde pco, men jeg har vært hos to gynekologer etter dette som ikke fant noe. så da lurer jeg på om jeg burde få tatt noen blodprøver eller noe for å sjekke om alt er i orden, evt hvilke prøver. Tar fastlegen dette eller må jeg til gynekolog? Og hvilke alternativer finnes da for meg om det skulle vise seg st jeg har pco? Noen lengre utredning og feks prøverør er uaktuelt da vi har to friske barn fra før, men det kan jo kanskje være noe enkelt og jeg ønsker meg jo veldig et barn til... kan legge til at jeg tar folsyre, har gjort det hele tiden. Men den siste mnd har jeg tatt multivitaminer for gravide med både omega 3 og alle anbefalte vitaminer. Anonymkode: 11ff3...c1c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410212-pco-annet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 De noe lange og uregelmessge sykluser kan bety at du har PCOS hvor det er hormonforstyrrelser med ujevne eggløsninger og derfor uregelmessig syklus. De 50 dager uten eggløsning og så blødning er en ‘syklus uten eggløsning’. PCOS kan påvises ved hormonendringer (øket forekomst av mannlige hormoner) og ved spesielle forandringer på eggstokkene, noe som ses ved ultralyd. Du kan gjennom lengre tid (evt medfødt) ha hatt et anlegg for PCOS, hvor så vektøkningen har medvirket til at det ble mer synlig. Det beste vil være å gå ned i vekt, 5 kg vekttap kan være nok til å få mer regelmessig eggløsning. Hvis det ikke lykkes er det mulig med tabletter (pergotime) å forsøke å få til regelmessig eggløsning, men prøv først å få til vekttap. Det er beste behandling. Lykke til, vennlig hilsen Mette 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410212-pco-annet/#findComment-3681849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.