Gå til innhold

Ritalin eller dexamf hardest for hjertet?

Anbefalte innlegg

Hei.

er det slik at ritalin er hardere for hjertet med div. Bivirkninger og slikt en, Feks. Elvanse eller attentin?

finner ingen kilder på dette, bare folk i forum som hevder dette.

spør pga jeg hR hatt en hjerteinfeksjon tidligere og hvis dette stemmer vil jeg hoppe over ritalin og begynne på elvanse eller attentin.

har nettopp blitt utredet og vil ha en kilde å vise kardiologen og videre få skriv fra han at det hadde vært bedre å starte på dexamf.

Har ingen problemer med hjertet men man skal jo være føre var med alt.

takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410216-ritalin-eller-dexamf-hardest-for-hjertet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Fortsatthåp skrev:

Hei.

er det slik at ritalin er hardere for hjertet med div. Bivirkninger og slikt en, Feks. Elvanse eller attentin?

finner ingen kilder på dette, bare folk i forum som hevder dette.

spør pga jeg hR hatt en hjerteinfeksjon tidligere og hvis dette stemmer vil jeg hoppe over ritalin og begynne på elvanse eller attentin.

har nettopp blitt utredet og vil ha en kilde å vise kardiologen og videre få skriv fra han at det hadde vært bedre å starte på dexamf.

Har ingen problemer med hjertet men man skal jo være føre var med alt.

takk.

Jeg presiserer når jeg skriver dette at jeg IKKE er helsepersonell.

Antar at du har gjennomgått myokarditt (hjertemuskelbetennelse) fra det du skriver. I den sammenheng er det to ting å huske på (som sikkert kardiologen din har utelukket, men nevner det likevel). 

1. Noen som har gjennomgått myokarditt har fått en langvarig eller varig reduksjon i hjertets pumpekraft. For noen få er denne alvorlig, og da skal man være forsiktig med å ta medisiner med "pressoreffekt" på hjertet (altså som stimulerer hjertet til å slå raskere og hardere - altså stimulerende medisiner). Men dette utelukkes ved å ta ultralyd av hjertet.

2. Noen som har gjennomgått myokarditt opplever at hjertet, selv om det har normal pumpekraft, har blitt mer irritabelt, altså at det lettere forekommer hjerterytmeforstyrrelser. Vanligvis er det bare snakk om uskyldige ting som ekstraslag, men noen få kan ha mer alvorlige rytmeforstyrrelser. Hvis man er en av dem, bør man også være forsiktig med medisiner som stimulerer hjertet. Men dette utelukkes med 24-timers EKG. 

Hvis kardiologen din sier at hjertet ditt er normalt, du ikke har alvorlige rytmeforstyrrelser, og kardiologen din sier at det er OK, så er det ikke farlig for hjertet med slike medisiner. Men til det du spør om, Ritalin er vel "mildere" enn dexamfetamin, men det er doseavhengig. En stor dose Ritalin er sterkere enn en liten dose dexamfetamin, hvis du skjønner hva jeg mener.

Var faktisk perimyokarditt.

var ganske heftig når det sto på, men etter 4 dager på antibiotika gikk alt bort.

så hjertet var tilbake til nesten normalt, litt drøy venstre ventrikkel. Etter en mnd tid.

så har hatt utmerket kapasitet i så og si et år. Heldigvis for det.

skal ta skjekk nå neste mnd og håper kan slutte på betablokkere og ace hemmere.

ang disse stimulantene.

si Feks. 40mg deksamf mot 80mg metylfenidat i depot.

det er jo sånn ca hva folk med litt større doser får.

er det da kjent blant dem som har peiling at metylfenidat har mer bivirkninger. Større sjangre får uro,hjertebank osv. Sånn statistisk sett? 

Veldig vanskelig spørsmål å svare på seff. Men gjør meg bare non tanker etter hva jeg har lest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...