Gå til innhold

Gravid uten livmorhals ?

Anbefalte innlegg

Gjest 2 barnsmor

Hei! Jeg er en kvinne på 34 år med to velskapte døtre, født 1987 og 1996. Dette er mine to eneste svangerskap, altså ingen aborter, hverken provosert eller spontant. Som skilt i 3 år har det ikke vært aktuelt for meg å få flere barn, men nå har jeg truffet en ny mann, og barn vurderes. Det jeg lurer på er om jeg kan bære frem flere barn. Etter siste fødsel 1996 har jeg vært inne til flere koniseringer i forbindelse med celledeling i livmorhalsen. Etter siste celleprøve som viste celledeling,Brukte legene laser, fordi det ikke var mer livmorhals å fjerne. De gangene de har spurt meg om det var aktuellt med flere barn, har jeg svart nei, og derfor ikke fått informasjonen jeg nå trenger. Men nå er det altså endret. Jeg skjønner at jeg fortsatt kan bli gravid, men klarer jeg å bære frem barnet? Må de da sy igjen slik de gjør med de som har abortert flere ganger pga svikt i livmorhalsen? Må jeg prøve uten sying først, for så å ha stor risiko for spontan-abort? Hva gjør jeg videre nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41024-gravid-uten-livmorhals/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved en graviditet vil man sjekke livmorhalsen ved vanlig undersøkelse, evt med ultralyd flere ganger i løpet av siste del av svangerskapet. Hvis den viser tegn på svikt, kan man sette tråd på. Det er sjelden nødvendig å sette tråd på (Cerclage). Når du blir gravid vil du bli henvist til fødeavdeling for videre oppfølgning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41024-gravid-uten-livmorhals/#findComment-154502
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...