Gå til innhold

Anbefalte innlegg

starlight92

Hei

Jeg er en (snart) 24 år gammel jente som prøver å bli gravid. Jeg sluttet på p pillen for 14 mnd siden, etter rundt 5 års bruk. Jeg har siden, og enda, ustabile sykluser på alt mellom 30-38 dager. Jeg pleier også å ha små blødninger (brunt blod) i alt fra 1-5 dager før mensen kommer for fullt. Har som regel veldig smertefulle menstruasjoner, også i tiden før mens de små blødningene foregår.

Jeg var for noen mnd siden til legen siden jeg hadde mye smerter nede i magen, ble sendt til gynekolog som tok innvendig ultralyd og celleprøve. Alt så da fint ut ifølge henne og hun sa at jeg sikkert snart kom til å bli gravid. Har som sagt prøvd i et år nå uten resultat. Hva er neste steg eventuelt? Kan jeg be om prøver for å sjekke om hormoner er i ubalanse og eventuelt få noe for å stabilisere dette?

Litt usikker på om dette er relevant, men jeg har tidligere vært til lege på grunn av både rygg og magesmerter. Jeg fikk etter en gastroskopiundersøkelse vite at jeg har kronisk magebetennelse. Kan dette hindre meg på noen måte i å bli gravid? Er tidvis mye plaget med smerter og urolig mage. Har hatt mye stiv og vond korsrygg, men har prøvd å øke på med trening da dette ser ut til å hjelpe på de smertene. Ellers har jeg ingen andre sykdommer som jeg vet om.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har litt uregelmessig syklus, men ut fra testene har du eggløsning. Det kan tas en blodprøve ca en uke etter eggløsning for å måle progesteron som er et hormon som dannes etter eggløsning.

Du beskriver at du har sterke menstruasjonssmerter, og at du også har hatt rygg og magesmerter. Man må tenke på om du kan ha endometriose. Det er en godartet tilstand hvor det finnes vev som likner på livmorens slimhinne, plassert i bukhulen eller på eggstokker. Det kan medføre smerter ved menstruasjon og i tiden før menstruasjon og redusere mulighet for graviditet. Det kan ikke påvises ved en vanlig gynekologisk undersøkelse eller med ultralyd, bare ved laparoskopi (‘kikkhullsoperasjon’). Hvis endometriose påvises, kan det fjernes kirurgisk og det øker mulighet for graviditet. En annen mulighet er prøverørsbehandling. De fleste oppnår å bli gravide.

Det er jo ikke sikkert at du har endometriose, men en mulighet. Heldigvis er du ung, så du har tiden for deg. Be din fastlege om henvisning til gynekolog hvor du kan diskutere det videre opplegget.

Vennlig hilsen Mette

PS ‘kronisk magebetennelse’ har ingen betydning i denne forbindelse.

starlight92

Takk for svar. Jeg har i hele min ungdomstid før jeg begynte på p pillene vært veldig plaget med ekstreme smerter, kan dette rett og slett være noe jeg har hatt i mange år uten å vite om det? Det var lettere i de årene jeg gikk på p pilla. Har aldri tenkt på det før nå i det siste etter at jeg har prøvd å bli gravid og har søkt på endometriose. Er redd for at hvis det har gått lang tid, at tilstanden har blitt forværret og at ting skal gå galt. 

Er det greit å bestille direkte hos gynekolog, eller må dette gå gjennom fastlegen min med henvisning? Har bestilt meg legetime med en gang nå, men er over 1 mnd ventetid hos fastlegen, i tillegg til at jeg vet at det sikkert kommer til å ta noen mnd før jeg får time til gyn etter dette igjen.

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke skal betale høy egenandel, må du ha henvisning. Det er sikkert greit å ha bestilt time og så komme med henvisning.

P-pillen kan ha skjult symptomer, men det kan også ha holdt evt endometriose nede, så det har vært bra 'behandling'.

Hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...