Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg er 37 og har fått beskjed om at jeg har kommet i tidlig overgangsalder. Da jeg var 33 var amh ikke målbar, selv om jeg hadde født et barn  to år tidligere. Har et sterkt ønske om barn nummer to. Står nå på trisekvens og 1 mg progynova for å dempe overgangsplager. Er det noe jeg kan gjøre for å optimalisere sjansene for graviditet? Hva tenker du om hormonene jeg står på? Amh min er nå på 2,2, vet ikke om dette har noe å si? På forhånd takk for svar! 

Anonymkode: c0657...a87

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410353-tidlig-overgangsalder-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg må be om litt flere opplysninger om deg, spesielt hva som var grunnlag for å stille diagnosen ‘for tidlig overgangsalder’. Det skjer for ca 1% at de kommer i overgangsalder før fylte 40 år. Menopause defineres som siste menstruasjon, og det er først etter ett år uten blødninger at man kan fastslå dette. Hormonprøver og AMH (et hormon som sier noe om antall egg som er tilbake i eggstokken) kan svinge i verdier i flere år før menopausen og er usikre for å vurdere overgangsalder. Det at du har hatt symptomer med hetetokter er imidlertid et tegn på at du er kommet i overgangsalder, spesielt hvis det var til stede over lengre tid.

Ved sikker overgangsalder er sjansen for graviditet meget, meget lav, men ikke helt null. Maksimum 5-10%.

Du bruker nå østrogenerstatning, og det er faktisk det beste du kan gjøre for å bedre dine sjanser. Hvis du ikke får blødning etter de hvite tablettene på Trisekvens, bør du ta en graviditetstest. Prøverørsforsøk vil neppe øke sjansene og du vil sannsynligvis ikke få tilbudt slik behandling.

Overgangsalder betyr at det ikke er egg tilbake i eggstokken, i all fall ikke egg som lar seg stimulere til eggløsning eller befruktning. Det er dessverre ikke foryngelseskur for eggene som ikke er fornyet siden fosterlivet. Eggdonasjon er en mulighet, men det er foreløpig ikke tillatt i Norge.

Så regn med at du ikke kan bli gravid, men at det kan skje et ‘mirakel’.

Vennlig hilsen Mette

Mette Moen, Gynekolog
3 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg må be om litt flere opplysninger om deg, spesielt hva som var grunnlag for å stille diagnosen ‘for tidlig overgangsalder’. Det skjer for ca 1% at de kommer i overgangsalder før fylte 40 år. Menopause defineres som siste menstruasjon, og det er først etter ett år uten blødninger at man kan fastslå dette. Hormonprøver og AMH (et hormon som sier noe om antall egg som er tilbake i eggstokken) kan svinge i verdier i flere år før menopausen og er usikre for å vurdere overgangsalder. Det at du har hatt symptomer med hetetokter er imidlertid et tegn på at du er kommet i overgangsalder, spesielt hvis det var til stede over lengre tid.

Ved sikker overgangsalder er sjansen for graviditet meget, meget lav, men ikke helt null. Maksimum 5-10%.

Du bruker nå østrogenerstatning, og det er faktisk det beste du kan gjøre for å bedre dine sjanser. Hvis du ikke får blødning etter de hvite tablettene på Trisekvens, bør du ta en graviditetstest. Prøverørsforsøk vil neppe øke sjansene og du vil sannsynligvis ikke få tilbudt slik behandling.

Overgangsalder betyr at det ikke er egg tilbake i eggstokken, i all fall ikke egg som lar seg stimulere til eggløsning eller befruktning. Det er dessverre ikke foryngelseskur for eggene som ikke er fornyet siden fosterlivet. Eggdonasjon er en mulighet, men det er foreløpig ikke tillatt i Norge.

Så regn med at du ikke kan bli gravid, men håp på at det kan skje et ‘mirakel’.

Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker
18 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Så regn med at du ikke kan bli gravid, men at det kan skje et ‘mirakel’.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for et informativt og fint svar, det gir meg et ørlite håp! Diagnosen ble stilt på sykehus etter blodprøver og GU, og hormonprøvene har blitt dårligere senere år. Siste blodprøve (midt i uregelmessig syklus) viste fsh på 74, østradiol på 0,07 (tror jeg). Før dette var fsh normal, men etter at jeg fjernet en cyste på eggleder steg verdien betraktelig. Ikke hatt svettetokter, men har andre symptomer som kan skyldes overgangsalder. Klarer ikke helt å akseptere situasjonen, og er også engstelig for hva hormontilskudd i d lange løp kan føre til, kreft osv. Hvor lenge kan/bør man stå på dette?

Anonymkode: c0657...a87

Mette Moen, Gynekolog

Du skal iallfall ikke være engstelig for å bruke hormoner. Det er internasjonalt klar enighet om at tidlig overgangsalder skal behandles from til ‘naturlig overgangsalder’ dvs. frem til vel 50 år. Frem til 50 år kan det skrives på blå resept. Det må mer en noe vise at man anser behandlingen for viktig?

Ved ikke å behandle øker du din risiko for følgende tilstander: hjerte-sykdom (infarkt), beinskjørhet, parkinsons sykdom, demens og problemer fra urinveier.

Hormonbehandling kan forebygge disse tilstander. Tidlig overgangsalder betyr østrogenmangel i en periode hvor det er naturlig å ha østrogen. Det beskytter f.eks, blodkarene i hjerte og substans i hjernen mot aldersforandringer.

Så er det det med brystkreft. Langvarig behandling med østrogen (mer enn 4-5 år)  til kvinner etter naturlig overgangsalder omkring 50 år øker risiko for brystkreft. Men for yngre kvinner (før 50 år) spiller det ingen rolle om østrogenet kommer fra egne eggstokker eller fra behandlingen. Østrogenbehandling øker altså ikke risiko i forhold til jevngamle kvinner som ikke er kommet i overgangsalder. Med hensyn til beskyttelse av hjerte og hjerne er det viktig å starte tidligst mulig etter menopausen før forandringer setter inn.

Så jeg vil anbefale deg behandling til 50-52 års alderen, og så må du vurdere videre behandling ut fra evt symptomer til den tid.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...