Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei Mette.

Jeg har hatt trøbbel med hormonene siden jeg kom i puberteten. Har diagnosen PCOS og bruker Metformin, ikke pga overvekt men fordi jeg ikke lenger kunne bruke p-piller ettersom de ga meg migrene (hadde til da brukt Diane i 15 år). Har alltid hatt problemer med PMS; blir blant annet deprimert, oppblåst, går opp i vekt, kvalme, fordøyelsesplager, får betennelser i tannkjøttet/blemmer i munnen og får uren hud. Etter at jeg sluttet med p-piller har jeg også fått mer smerter, både menssmerter og magesmerter i forbindelse med eggløsning. Sist gang jeg var hos gynekolog som var i mai i fjor så viste ultralyden at jeg fortsatt har cyster på eggstokkene.

Nå er jeg så lei av alt som heter hormoner, og ønsker å undersøke mulighetene for å fjerne eggstokkene. Har derfor følgende spørsmål:

1) Vil jeg kunne få innvilget en operasjon på det grunnlaget jeg beskriver?

2) Vil overgangsalderen være like plagsom som som PMS (hetetokter osv) og må jeg bruke noen medisiner etter et sånt inngrep?

Jeg er forøvrig 37 år, har ikke barn og planlegger ikke å få det. I min familie kommer man sent i overgangsalderen, så jeg ser for meg mange år med de samme problemene.

På forhånd takk for svar! :)

Anonymkode: 7637e...fda

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410449-operere-ut-eggstokkene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

PCOS og PMS er to ulike tilstander som ikke har relasjon til hverandre. PCOSer en hormonforstyrrelse hvor eggstokken kan produsere for mye mannlig hormon og hvor eggløsningen ofte har stoppet opp eller er ujevn. En behandling er p-pille, men i dag velger man gjerne en mildere/svare p-pille enn Diane, f.eks. Yasminelle eller Yaz. Du har altså hatt effekt av Metformin (et middel mot sukkersyke som også kan ha effekt ved PCOS). At det fortsatt er forandringer på dine eggstokker, har ingen betydning. Normalt har ca 20% av alle kvinner småcyster på eggstokkene, altså som man også kan se ved PCOS.

Nå er ditt problem PMS som omfatter ulike symptomer -som du beskriver- i tiden etter eggløsning og frem til menstruasjonen starter. Det er i den periode hvor eggstokkene produserer hormonet progesteron. Det er flere behandlingsmetoder som nettopp p-pillen Yasminelle/Yaz (kan virke litt vanndrivende), kalktabletter, vitamin B-6 eller ‘lykkepiller’. Å fjerne eggstokkene vil jeg absolutt fraråde deg. Det vil påføre deg en tidlig overgangsalder med øket risiko for: hjerte-kar sykdommer, beinskjørhet, demens, Parkinsons sykdom i tillegg til de vanlige overgangsalder-plager som hetetokter, nattesvette og søvnvansker samt såre slimhinner i skjede og urinveier. Hormonbehandling kan hjelpe og forebygge, men hormonbehandlingen kan også påføre deg PMS-symptomer.

Til dine spørsmål:

1.    Jeg tror neppe (og håper ikke) at noen gynekolog vil fjerne dine eggstokker kirurgisk på grunn av PMS. Det er mulig å gi en hormonbehandling med Zoladex eller Procren som setter deg i en kunstig overgangsalder. Det vil koste deg ca 1200 kr i måneden, men du kan jo prøve det. Så merker du også hvordan det er å være i overgangsalderen.

2.    Overgangsalder etter kirurgisk fjerning av eggstokker er betydelig mer plagsom enn etter naturlig overgangsalder og den behandling som er nødvendig pga hormonmangel kan gi deg PMS

Be fastlegen om henvisning til gynekolog som kan råde deg.

Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker

Må bare oppklare at det ikke var kun pga PMS at jeg ønsker å fjerne eggstokkene, men også pga PCOS. Metformin hjelper på symptomene, men ikke på alt. Har alle symptomene unntatt overvekt. Jeg hadde bedre effekt av p-piller, men som jeg skrev så kan jeg ikke bruke dette lenger.

Forstår at dette imidlertid ikke er en løsning, dessverre. Men takk for svar.

Anonymkode: 7637e...fda

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...