AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Hadde klamydia i min ungdom. Uten symptomer. Hadde det i 1-2 år før det ble oppdaget. Forsøker nå å bli gravid. Ifølge fertilitetstester så har jeg eggløsning og syklusen min er noelund stabil. Betyr dette at jeg ikke trenger å engste meg for at klamydia kan ha ødelagt min sjanse for å bli gravid? Eller må dette undersøkes hos gynekolog? Har forsøkt bli gravid ei stund nå. Anonymkode: 9ecd3...d09 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410453-graviditet-og-klamydia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 En chlamydiainfeksjon kan gi ‘underlivsbetennelse’, dvs betennelse i egglederne. Hos 15% kan en slik infeksjon medføre at egglederne blir tette og ikke kan fange opp egget for befruktning. De fleste vil merke en slik infeksjon med feber og smerter, men hos noen kan den forekomme uten symptomer. Test for egglederfunksjonen er ultralyd eller røntgen hvor det sendes væske/kontrast opp i livmoren, og hvor man ser at det løper ut gjennom egglederen inne i bukhulen. En annen metode er kikkhullsoperasjon, laparoskopi, som er en undersøkelse i narkose hvor gynekologen undersøker egglederne og ser på andre forhold i bukhulen som sammenvoksinger og endometriose (en godartet tilstand som kan redusere fruktbarheten og hvor det ofte er menstruasjonssmerter). Regelmessig menstruasjon viser at eggstokkene fungerer normalt med eggløsning, men det er et helt annet ‘system’ enn egglederne. Flott at det er i orden. Ved tette eggledere (og ved endometriose) kan det tilbys prøverørsbehandling som ofte gir resultat. Hvis dere har forsøkt i ett år uten resultat, så kan dere søke hjelp. Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410453-graviditet-og-klamydia/#findComment-3684931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.