Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ved CT av tarmene ble det påvisst cyste på høyre eggstokk. Jeg har ikke kjent noe til dette før denne CTen. Har fått time til gyn i mai, for å sjekke cysten. Imidlertid har jeg nå i flere dager hatt en skarp smerte i området rundt eggstokken, over hoftekammen, bak mot ryggen og ned i lysken. Kan dette skyldes cysten? Er dette tegn på at den har sprukket? Jeg har siden jeg fikk mensen som 14åring hatt sterke menstruasjoner med mye blødning, og smerter ved eggløsning, men ikke slike smerter som jeg nå har. Jeg vil tro at jeg er rundt tiden for eggløsning nå. Har fått to barn, siste for 9 år siden. Ble operert for et år siden, da det ble funnet betennelser i overgangen mellom tynn- og tykktarm og i blindtarmen. Begynner å tenke på om dette (og nå denne cysten) kan være (tarm)endometriose? Er 39 år, bruker ingen form for prevensjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410536-cyste-p%C3%A5-eggstokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at det var en nærliggende tanke å sette dine ulike symptomer i relasjon til hverandre. ‘Tarmbetennelsen’ kan utmerket ha vært endometriose, men det ville ha fremkommet av vevsundersøkelsen (histologien). Hvis kirurgen ikke tenkte på denne mulighet og ikke stiller de rette spørsmål til patologen som undersøkte preparatet, kan vedkommende ha oversett denne mulighet. Ved ultralyd er det relativt lett å se om en cyste på eggstokken kan være endometriose, men den sikreste diagnostikk ved endometriose er laparoskopi (kikkhullsoperasjon) i narkose.

Endometriose er en godartet tilstand hvor vev av samme type som livmorslimhinne (endometrium) er plassert på feil plass i bukhulen, f.eks. på bukhinne, på eggstokk eller omkring tarmen. Det medfører en slags betennelsestilstand i bukhulen. Endometriose reagerer på det kvinnelige hormonet østrogen, og det gir ofte sykliske symptomer med smerter ved eggløsning, før og under menstruasjon. Det kan også være smerter ved samleie. Fruktbarheten kan være redusert, men heldigvis har du to barn. Behandling av endometriose er kirurgi og/eller hormonbehandling som stopper menstruasjonene.

Cyster (uansett typen) kan være helt symptomfri, men kan gi akutte smerter hvis de sprekker eller tvinner seg rundt (torkveres), det siste er mer uvanlig ved endometriose fordi det gjerne er sammenvoksinger som fikserer eggstokken. Hvis smertene fortsetter eller forverres, så be om en raskere time hos gynekologen.

Jeg foreslår at du kontakter din fastlege som har fått brev om din tarmoperasjon (epikrise) og evt får ettersendt histologien (resultat av vevsprøven). Be også fastlegen om å måle CA125 i blodprøve, det gir ofte utslag ved endometriose på eggstokk. Hvis du tar disse opplysninger med til gynekologen fremskynder du diagnosetidspunkt. Det tar gjerne lang tid å få stilt endometriosediagnosen. I mellomtiden kan du ta paracet og Ibux for smerter.

Vennlig hilsen Mette

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...