Edith12345 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Hei. Jeg har spørsmål til Mette Moen.Jeg er 39 år , har 2 barn. Jeg slitter med kronisk migrene som startet 3 dager før mensen og fortsatte med 3 dagers intervaller etter mensen. 3 dager med enorm sterk vond i hode , en dag pause og igjen 3 dager med smerter osv..... Ingen medisin virket.Min lege tok kontakt med deg angående dette. Men jeg var nødt til å bytte lege , men da er det ingen spor etter konsultasjon med deg i journalen min. Jeg er virkelig bekymret om jeg får riktig behandling.Jeg startet med Procren sprøyter før snart to år siden. En sprøyte hver måned. Dette ga gode resultater, migrene anfall ble redusert til en gang i uka. Så fikk jeg beskjed om å begynne på Activelle i tillegg ti Procren.Det gikk bra i første to måneder men så startet det kraftige blødninger. Jeg visste at det kan skje og kan være 3-6 måneder så ventet jeg. Men etter 8 måneder med blødninger , var jeg så slitten , kvalm og svimmel. I tillegg har migrenen kommet sterkere tilbake. Da fikk jeg beskjed fra legen om å bytte til Livial. Da startet blødningene opp igjen, og i tillegg var jeg kjempe trøtt , "hoven" i magen ,kvalm og svimmel. Min ny lege har send meg til gynekolog og da fikk jeg Progynova . Procren virker egentlig veldig bra på meg , men jeg er sterk plaget med hetetokter og hjertebank. I tillegg jeg har operert halv"lapp" av lever, på grunn av godartet svulst. Mest sannsynlig årsaken til svulsten var bruk av hormoner. Legen sa at jeg må helst unngå å bruke hormoner. Men siden jeg er så plaget og får gode resultater , må jeg bare ta sjansen.Er dette riktig behandling? Hva ville du anbefalt for meg som tillegsmedisin hvis Activelle og Livial gir bare bivirkninger som ikke gir seg etter 6 måneder? Jeg er nå i full jobb , uten Procren hadde ikke det vært mulig. Mvh Edyta 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410620-procren-progynova/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Procren er et legemiddel som medfører at eggstokkens hormonproduksjon stopper opp, på samme måte som det skjer ved overgangsalderen. Migrene blir vanligvis mindre uttalt etter overgangsalderen, evt forsvinner den helt. Hvis Procren brukes for lenge hos relativt unge kvinner, kan det gå ut over beinstyrken i tillegg til at det gir klimakterie-symptomer som hetetokter og nattesvette. Det bør derfor kombineres med hormoner som brukes i og etter overgangsalderen, f.eks, Activelle eller Livial. Denne tilleggsbehandling medfører ofte blødninger i de første 3-4 måneder, og hos 10% vil det fortsette med småblødninger. De nevnte tilleggsbehandlinger er kombinasjonspreparater som beskytter mot unormal vekst av livmorslimhinnen (som i verste fall kan føre til kreft). Progynova er ikke et kombinasjonspreparat, så det øker risiko for unormale celler i livmorslimhinnen. For å unngå det, kan det enten kombineres med en hormonspiral eller det kan gis Provera i 14 dager hver 3.-4.måned, det siste vil medføre en menstruasjonsblødning, altså en slags rensning av livmoren. Procren vil ikke øke risiko for svulster i leveren. Progynova er svakere østrogen enn det du selv produserer under normale forhold, så jeg kan ikke se at det er risikabelt å bruke, Jeg håper at du sammen med din gynekolog kan finne en effektiv behandling som du kan bruke til overgangsalderen kommer på naturlig måte. Vennlig hilsen Mette PS du kan få Procren-sprøyter som bare skal settes hver 3.måned. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410620-procren-progynova/#findComment-3687002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edith12345 Skrevet 2. april 2016 Forfatter Del Skrevet 2. april 2016 Den 17. mars 2016 at 14.07, Mette Moen, Gynekolog skrev: Procren er et legemiddel som medfører at eggstokkens hormonproduksjon stopper opp, på samme måte som det skjer ved overgangsalderen. Migrene blir vanligvis mindre uttalt etter overgangsalderen, evt forsvinner den helt. Hvis Procren brukes for lenge hos relativt unge kvinner, kan det gå ut over beinstyrken i tillegg til at det gir klimakterie-symptomer som hetetokter og nattesvette. Det bør derfor kombineres med hormoner som brukes i og etter overgangsalderen, f.eks, Activelle eller Livial. Denne tilleggsbehandling medfører ofte blødninger i de første 3-4 måneder, og hos 10% vil det fortsette med småblødninger. De nevnte tilleggsbehandlinger er kombinasjonspreparater som beskytter mot unormal vekst av livmorslimhinnen (som i verste fall kan føre til kreft). Progynova er ikke et kombinasjonspreparat, så det øker risiko for unormale celler i livmorslimhinnen. For å unngå det, kan det enten kombineres med en hormonspiral eller det kan gis Provera i 14 dager hver 3.-4.måned, det siste vil medføre en menstruasjonsblødning, altså en slags rensning av livmoren. Procren vil ikke øke risiko for svulster i leveren. Progynova er svakere østrogen enn det du selv produserer under normale forhold, så jeg kan ikke se at det er risikabelt å bruke, Jeg håper at du sammen med din gynekolog kan finne en effektiv behandling som du kan bruke til overgangsalderen kommer på naturlig måte. Vennlig hilsen Mette PS du kan få Procren-sprøyter som bare skal settes hver 3.måned. Tusen takk for rask svar. Jeg har tatt Progynova 1mg i en måned hver dag . Foreløpig har ikke fått noe blødninger. Har også ikke merket noen bivirkninger. Føler meg mye bedre etter Progynova enn jeg gjorde etter Activelle eller Livial. Når jeg tok Activelle hadde jeg kraftige blødninger hver dag i over 8 måneder, og andre bivirkningene ble bare sterkere og sterkere hver måned. Til slutt var jeg så dårlig at jeg måtte avslutte behandling med Activelle . Men jeg ser at Progynova har ganske dårlig effekt på hetetokter . Min gynekolog sa at hvis jeg får blødninger kan jeg ta 2 tabletter daglig, men hjelper det å ta 2 tabletter for å bli kvit hetetokter og resten av overgangsplager? Hva med Estalis? Hvordan virker den? Har den samme risiko for blødninger som Activelle og Livial ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410620-procren-progynova/#findComment-3690244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Progynova vil i starten ikke gi blødning, men slimhinnen bygger seg opp og etter hvert kan det ble rikelig blødning, det kan komme unormale celler og i verste fall kreft. Activelle og Livial har begge omtrent samme østrogeninnhold som 1 mg Progynova, men de inneholder et tilleggshormon som fjerner risikoen for uheldig utvikling av livmorslimhinnen. Prisen er at det hos de fleste er 3-4 måneder med småblødning som fortsetter hos ca 10 % Estalis har omtrent samme effekt og styrke som Activelle. Det kan av flere grunner være hensiktsmessig å bruke plaster fremfor piller som skal nedbrytes i leveren. Hos deg son har hatt leversvulst må det være gunstig med plaster. Vennlig hilsen Mette 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410620-procren-progynova/#findComment-3690367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edith12345 Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Den 3. april 2016 at 10.24, Mette Moen, Gynekolog skrev: Progynova vil i starten ikke gi blødning, men slimhinnen bygger seg opp og etter hvert kan det ble rikelig blødning, det kan komme unormale celler og i verste fall kreft. Activelle og Livial har begge omtrent samme østrogeninnhold som 1 mg Progynova, men de inneholder et tilleggshormon som fjerner risikoen for uheldig utvikling av livmorslimhinnen. Prisen er at det hos de fleste er 3-4 måneder med småblødning som fortsetter hos ca 10 % Estalis har omtrent samme effekt og styrke som Activelle. Det kan av flere grunner være hensiktsmessig å bruke plaster fremfor piller som skal nedbrytes i leveren. Hos deg son har hatt leversvulst må det være gunstig med plaster. Vennlig hilsen Mette Hei igjen. Da har det gått nesten 2 måneder med Progynova, og siden jeg begynne på den har ikke hatt noe migrene :-) Dette er utrolig godt å kjenne :-) men..... Har vært hos gynekologen min før 3 uker siden , og har tatt ultralyd. Den viser overraskende for meg at slimhinnen har blitt litt for stor. Legen sa at egentlig ved blødninger den burde være Max.12. Men den ligger på 14. Dette høres merkelig ut , siden jeg har hatt ganske kraftige blødninger over lengre tid. Derfor burde den være tynn. Jeg tror at det er umulig at etter knapt en måned med Progynova har slimhinnen vokst så mye. Hvis jeg forstår riktig , Procren gjør den tynnere mens Progynova gjør den tykkere, så det er egentlig to medisiner som motvirker hverandre? Burde jeg slutte med Progynova? Legen økte Progynova til 2mg og i tillegg fikk jeg provera i 14 dager. Nå er jeg ferdig med provera og venter på blødning. Kanskje jeg må stoppe Progynova til blødning kommer? Venter litt til, det har gått bare 5 dager etter siste tablett av provera. Det som er ganske negativ er det at Progynova har ingen effekt mot hetetokter . Dette er ganske ubehagelig og slitsomt, må skifte 3-4 ganger om natten , er så klissvåt . Klarer ikke gå opp trappa eller oppover bake uten å bli andpusten . Dette er slitsomt. Blir dette borte en dag? Neste kontroll har jeg i oktober, etter 2 runder med provera. Neste uke har jeg også undersøkelse av benskjørhet . Endret 2. mai 2016 av Edith12345 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410620-procren-progynova/#findComment-3696898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Progynova bygger opp slimhinnen i livmoren og den begynner å blø når den blir for tykk, men den avstøtes ikke som ved en menstruasjon, og derfor fortsetter den å være tykk. Med provera vil den bli avstøtt, men så er vinningen gått opp i spinningen, for med progynova og provera blir det som en vanlig syklus på toppen av procren. Jeg har før anbefalt hormonspiral. Med denne sikkerhet i livmoren kan du forsøke å øke dosen av østrogen/progynova eller du kan forsøke østrogenplaster. Men dette har jeg sagt før. Jeg håper du kan komme til en løsning med din gynekolog, for det er vel en gynekolog som styrer behandlingen og sjekker deg? Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410620-procren-progynova/#findComment-3696925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edith12345 Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Ja, det er gynekologen som følger behandlingen min, men han vet at jeg har kontaktet deg og han leser og tar hensyn til dine anbefalinger. Han sier at , Du er den beste og eneste , i Norge, eksperten i denne området , og jeg er utrolig takknemlig at du "gidder" å svare :-) Tusen , tusen takk for din råd og tid, du anner ikke hvor mye det betyr for meg :-) Tusen , tusen takk :-) Endret 2. mai 2016 av Edith12345 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410620-procren-progynova/#findComment-3696966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Selv takk, hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410620-procren-progynova/#findComment-3696993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.