Gjest (Anonymous) Skrevet 8. januar 2002 Skrevet 8. januar 2002 Hei Den vanlisgte årsaken til et "misslykket" ivf-forsøk ar jo at eggene ikke vil feste seg i livmoren.! Jeg har gjennomført ivf 3 ganger og satt tilbake 2 superflotte egg hver gang som har delt seg perfekt og har vært veldig pene. Men desverre ikke oppnådd graviditet enda:-( Er det naturlig å anta at det er forholdene i livmoren som gjør at eggene ikke fester seg? Kan muskelknuter, sammnevoksninger og slike ting hindre eggene i å gjøre det de skal? Altså feste seg? Og en annen ting: hva er årsaken til muskelknuter og sammenvoksninger i livmoren? Jeg har hatt en laparoscopi undersøkelse tidligere for å se på mine eggledere, ville de ha sett ureglemessigheter i livmoren ved dette inngrepet? Håper på et skikkelig svar på dette, da jeg snart skal i gang med mitt 4. ivf forsøk og ønsker å legge forholdene i livmora mi tilrette for å oppnå graviditet - har prøvd i over 5 år, og har dessuten ikke rå til å prøve i evigheter !! På forhånd tusen takk:-) MVH 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. januar 2002 Skrevet 8. januar 2002 Hvis egget ikke fester seg kan det like gjerne være kvaliteten av eggene/embryon som noe ved livmoren. Men det kan selvsagt også være forandringer i livmoren som du antyder. Årsak til at det dannes muskelknuter vet vi ikke, men det har med hormoner og evt arvelig anlegg å gjøre. Kvinner som ikke har født har større risiko. Sammevoksninger i livmoren kan f.eks. ses etter tidligere abort eller keisersnitt. Man kan ikke bedømme forholdene inne i livmoren med laparoskopi, det må gjøres med røntgen (HSG) eller hysteroskopi hvor man ser inn i livmoren. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.