Gå til innhold

ivf-fosøk - forhold i livmoren til gyn. mette moen

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei

Den vanlisgte årsaken til et "misslykket" ivf-forsøk ar jo at eggene ikke vil feste seg i livmoren.! Jeg har gjennomført ivf 3 ganger og satt tilbake 2 superflotte egg hver gang som har delt seg perfekt og har vært veldig pene. Men desverre ikke oppnådd graviditet enda:-(

Er det naturlig å anta at det er forholdene i livmoren som gjør at eggene ikke fester seg? Kan muskelknuter, sammnevoksninger og slike ting hindre eggene i å gjøre det de skal? Altså feste seg?

Og en annen ting: hva er årsaken til muskelknuter og sammenvoksninger i livmoren?

Jeg har hatt en laparoscopi undersøkelse tidligere for å se på mine eggledere, ville de ha sett ureglemessigheter i livmoren ved dette inngrepet?

Håper på et skikkelig svar på dette, da jeg snart skal i gang med mitt 4. ivf forsøk og ønsker å legge forholdene i livmora mi tilrette for å oppnå graviditet - har prøvd i over 5 år, og har dessuten ikke rå til å prøve i evigheter !!

På forhånd tusen takk:-)

MVH

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis egget ikke fester seg kan det like gjerne være kvaliteten av eggene/embryon som noe ved livmoren. Men det kan selvsagt også være forandringer i livmoren som du antyder. Årsak til at det dannes muskelknuter vet vi ikke, men det har med hormoner og evt arvelig anlegg å gjøre. Kvinner som ikke har født har større risiko. Sammevoksninger i livmoren kan f.eks. ses etter tidligere abort eller keisersnitt. Man kan ikke bedømme forholdene inne i livmoren med laparoskopi, det må gjøres med røntgen (HSG) eller hysteroskopi hvor man ser inn i livmoren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...