AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Hei Vi er eit par på 25 år som prøver å få barn. Jeg sluttet på p-piller i september i 2015 og har ikke fått mensen etter dette( kunne en blødning rett etter pilleslutt). Jeg har vert til lege/ gynekolog for å sjekke om det er noe galt, og har fått påvist PCO. Jeg var hos gynekolog i februar og hun så på eggene mine og reknet seg frem til at jeg kom til å få en eggløsning ca 8.mars. Jeg ville vere på den sikre siden, så begynte med eggløsningstest noen dager i forveien. Dagene før fekk jeg ikke utslag, men 8.mars fekk jeg eit stort smilefjes( altså positiv). Vi hadde sex denne dagen og dagen etter. ( egentlig dagene i forveien også). Siden jeg fekk positiv EL test, har vi gått å håpet på positiv graviditetstest. Jeg har hatt en del utflod den siste uken(då gjennomsiktig og litt elastisk, sorry detajer), vert trøtt, tiltider kvalm og følt meg sulten hele tiden. Dette har gjort til at håpet om positiv test vart enda større. Men neida, jeg testet meg dagen etter forventet mens( 14 dager etter eggløsning), men negativ .. Så spørsmålet mitt er, kan jeg ha testet fortidlig?- og at det kan vere mulighet for at jeg er gravid. Kan EL testen vere feil? Håper på svar! Anonymkode: 2bcc7...9e4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410741-positiv-el-test-negativ-graviditetstest-og-men-ikke-f%C3%A5tt-mensen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. mars 2016 Del Skrevet 25. mars 2016 Ved tilstanden PCOS er det sjeldne eller manglende eggløsninger og tilsvarende sjeldne menstruasjoner, eller fravær av menstruasjoner. Det ses ofte karakteristiske forandringer på eggstokkene med mange små cyster, og det kan være hormonforstyrrelser med økt produksjon av mannlige hormoner. Kvinnen kan ha uren hud og evt øket hårvekst og mange er overvektige. Ved hormonanalyser ser man ofte en lett forøket LH, men ikke så høyt som ved eggløsning. Eggløsningstesten registrerer en kombinasjon av østrogen som øker noen dager før eggløsning og LH som øker kort tid før eggløsning. Det kan ikke utelukkes at testen reagerer på den LH-verdi som er vanlig ved PCOS. Les bruksanvisningen og se om det kan være en feilkilde ved testen. Seigt elastisk utflod er typisk FØR eggløsning. Generelt er det så mye usikkerhet ved eggløsningstestene at vi ikke anbefaler dem. Har dere samleie 2-3 ganger per uke vil dere ramme de fruktbare dager. Hvis menstruasjonen fortsetter å utebli eller å komme med større intervaller enn 35 dager, bør du snakke med din gynekolog om evt pergotimekur for å stimulere eggløsningen. Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410741-positiv-el-test-negativ-graviditetstest-og-men-ikke-f%C3%A5tt-mensen/#findComment-3688364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Kanskje et dumt spørsmål, men har jeg eggløsning før jeg har fått tilbake mensen? Altså at den testen var feil .. Jeg leste litt på nettet før jeg skulle til gynekologen og fant ut at pergotime og provera var brukt for å sette igang mensen og/ eller eggløsning, men fikk ikke noe annet svar enn at det ikke var aktuelt for meg. Blir derfor litt forvirret no når du skriver at jeg bør snakke med henne om det.. Kunne du forklart meg kva pergotime er? I tilegg fikk jeg til svar at hun ikke kan hjelpe meg noe videre før det er gått 1 år .. Noe jeg ikke synes er så kjekt, vil så gjerne bli gravid no. Blir vertfall frustrert når mensen ikke kommer heller. Anonymkode: 9c09b...d7b 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410741-positiv-el-test-negativ-graviditetstest-og-men-ikke-f%C3%A5tt-mensen/#findComment-3689579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Eggløsningen kommer 2 uker før menstruasjonen, og den kommer altså ikke hvis man er blitt gravid. Provera er et hormon som påvirker livmorslimhinnen på samme måte som det skjer etter eggløsning, og hvor det kommer blødning når behandlingen stoppes. Pergotime er et hormon som brukes for å fremkalle eggløsning. Ofte er rutinen at det først fremkalles en blødning med Provera og deretter stimuleres til eggløsning med Pergotime. Jeg kan ikke se grunn til at du skal vente ett år med behandling, hvis man vet at du ikke har eggløsning! Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410741-positiv-el-test-negativ-graviditetstest-og-men-ikke-f%C3%A5tt-mensen/#findComment-3689602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.