Friskhet Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Hei,Det er mulig at jeg har hatt bakteriell ubalanse uten symptomer. Jeg tror jeg har aldri hatt bakteriell vaginose før med sterke symptomer, men med sopp sliter jeg ca 2 ganger i år, vanligvis pga stress og for mye sukker. Kjæresten min merker lett kløe-irritasjon på penishode (uten utslett) i 6 dager nå. Jeg føler meg helt frisk nå, ingen plager. Betyr det at jeg fortsatt har bakteriell vaginose eller har den "gått bort"? Og hava betyr uttrykk "går bort av seg selv" som så mange internet artikler bruker ved beskrivelse av vaginose? Hvis vaginose går bort av seg selv eller etter kur med melkesyrebakterier, betyr det at jeg har blitt frisk eller er det fortsatt en kronisk form av sykdom som må alltid behandles med antibiotika? Jeg har lest at man må søke legejhelp kun ved klare eller sterke symptomer. Skal den "gå bort av seg selv" fra kjæresten min også? Hva kan kjæresten min gjøre for å få bort irritasjon? Kan Canesten krem hjelpe? Takk! P.S. Dette kan ikke være sopp, vi begge to kjenner sopp symptomer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410810-bakteriell-ubalanse-eller-vaginose-uten-symptomer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Jeg forstår ikke helt din ‘PS’ for det som beskrives med kløe og irritasjon på penishodet er nettopp tegn på sopp. Her kan canesten krem eller tilsvarende være på sin plass, og det kan fås uten resept på apoteket. Sopp er ikke en seksuelt overført sykdom, men noe både kvinner og menn kan få. Bakteriell vaginose (BV) er noe helt annet og noe som bare kvinner kan få. Det skyldes en ubalanse i den normale bakterieflora i skjeden. BV uten symptomer eksisterer etter definisjonen (Amsels kriterier) ikke, da tilstanden krever at tre av disse fire symptomer er tilstede: rikelig grålig utflod karakteristisk lukt som råtten fisk høyt pH (>4,5) karakteristisk bilde ved mikroskopering av utflod Da du hverken har utflod eller lukt, har du ikke BV. Normalt er det mange ulike bakterier i skjeden, men melkesyrebakterier er i overtall. Det medfører at den normale utflod har lav pH og en syrlig lukt. Melkesyrebakterier er en slags soldater som holder andre bakterier borte eller holder dem ned. Mange kvinner får i en periode (for eksempel ved stor seksuell aktivitet) BV, men i de fleste tilfeller går det over uten behandling. Skjeden er i stand til å regulerer bakteriefloraen. Det er som med mange andre infeksjoner, at kroppen er i stand til selv å ‘behandle seg’. Så Canesten til din kjæreste, det er mitt råd. Jeg poengterer at Canesten er for sopp. Ved BV hvor det er ønsket med behandling, er legemidler på resept (tabletter eller krem til skjeden). Var det oppklarende? Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410810-bakteriell-ubalanse-eller-vaginose-uten-symptomer/#findComment-3689185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friskhet Skrevet 30. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2016 Takk for svaret og forklaringen. Eneste jeg ikke forstår, hvordan kjæresten kunne utvikle symptomer på sopp mens jeg har ingen sopp symptomer? De gangene jeg har hatt sopp før, merker jeg med en gang. Han sier at irritasjon kom neste dag etter samleie (og jeg var bortseist i 2 uker og i den perioden var vi begge friske). Kan jeg ha sopp uten at jeg merker de vanlige symptomene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410810-bakteriell-ubalanse-eller-vaginose-uten-symptomer/#findComment-3689469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Sopp er ikke noe som smitter fra den ene til den andre, det er tilfeldig hvis det oppstår samtidig hos partnere. Ofte finnes det litt sopp i skjeden hos kvinner eller under forhuden hos menn, og det kan blomstre opp. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410810-bakteriell-ubalanse-eller-vaginose-uten-symptomer/#findComment-3689490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.