AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Hei, jeg er 39 år og fødte mitt tredje barn for 5 mnd siden. Har ikke brukt prevensjon etter vi fikk førstemann. Ønsker ikke flere barn og har vurdert å prøve kobberspiral da jeg ikke ønsker å bruke hormonelle medikamenter. Har menstruasjoner som varer ca. 7 dager og blør relativt kraftig de første 4-5 dagene. Har forstått at det er en mulighet at blødningene kan bli lengre og kraftigere ved kobberspiral, men vil prøve dette og evt. fjerne den dersom det ikke fungerer. Etter begge de to første svangerskapene fikk jeg ikke tilbake menstruasjonen før ca. 10 mnd etter fødslene. Jeg lurer nå på om innsetting av spiral kan at menstruasjonen kommer tilbake tidligere enn den ville gjort ellers? Jeg ønsker ikke å starte å menstruere tidligere og vil da vurdere å bruke f.eks. kondom fram til menstruasjonen kommer naturlig. Jeg fullammer og planlegger å amme til babyen er over ett år. Anonymkode: ebf46...998 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410828-kobberspiral-og-menstruasjon-etter-svangerskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Spiralen kan ikke påvirke tilbakekomst av menstruasjon, det bestemmes av din hormonproduksjon. Ved amming, spesielt ved amming også om natten, øker produksjonen av hormonet prolaktin som hemmer modning av egg og eggløsning. Globalt sett er det en veldig viktig prevensjonsmetode, som er gratis. Da man ikke vet presis når hormonsystemet kommer i gang igjen, er det lurt å være tidlig ute, og fem måneder er ikke for tidlig. I forbindelse med innsetting av spiralen kan det komme en svak blødning på grunn av et instrument som brukes, men det har ikke noe med menstruasjon å gjøre. Blødningen kommer fra den ytre del av livmorhalsen og vil stoppe i løpet av dagen. Hvis menstruasjonen ikke er kommet tilbake, vil livmoren være meget liten, og spiralen må innsettes med forsiktighet. Be legen om å klippe spiraltråden lengre enn vanlig, for når livmoren kommer tilbake til sin vanlige størrelse, kan en kort tråde forsvinne opp i livmorhalsen så den ikke blir synlig. Det er tilstedeværelse av tråden i mormunnsåpningen som viser at spiralen er på plass, det er noe du selv kan sjekke. Hvis du synes at blødningen blir rikelig, kan du evt skifte til hormonspiral. Det er så lite hormon som går over i blodet at det har meget liten effekt utenfor livmoren. Husk at den første menstruasjon etter fødselen kan være ganske rikelig, så se det an noen måneder. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410828-kobberspiral-og-menstruasjon-etter-svangerskap/#findComment-3689389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.