Gå til innhold

jeg burde stolt på dere, da dere sa jeg er hypokonder...

Anbefalte innlegg

påskelilje
Skrevet
Et øyeblikk siden, laban skrev:

Det staves faktisk placebo (nå har du skrevet det feil to ganger, så da slipper du ikke unna :P)

Host...

Jeg som skulle være sikker på å få andre del av ordet riktig - altså defekten, i stedet for effekten :-(

Takk, Laban. Boka heter Placebodefekten!

Skrevet
6 timer siden, påskelilje skrev:

Du må lese den!

Den handler om forskjellen på alternativ behandling og vanlig legemiddelbehandling, hvordan de ulike metodene testes (evt mangel på metodiske tester) og hvordan de virker. Han forklarer på en veldig grei måte hvorfor noen alternative behandlinger faktisk virker (bl.a. fordi pasienten føler seg tatt på alvor og blir lyttet til og dermed reduserer stresshormoner i kroppen og andre hormoner som kan motvirke smerter økes - dette er bare ett eksempel). Han er kritisk til den økende bruken av alternativ behandling og at så mange bruker veldig mye penger (og får kanskje falskt håp) på metoder som ikke er vitenskapelig dokumentert, og som dersom de får en positiv virkning etter bruk av dette, så ville de trolig ha fått denne virkingen uansett. Han legger også stor vekt på at de fleste sykdommer og plager (han skiller også mellom dette) går over av seg selv, eller har variasjoner i intensitet og virkning, slik at det er naturlig etter en topp, at det kommer en bølgedal.

Han er også åpen for at det er glidende overganger mellom skolemedisin og alternativ medisin, og skjærer absolutt ikke alle alternative behandlinger under en kam.

Søk på Placedodefekten og Tjomlid, så finner du sikkert mye om det.

Høres veldig interessant ut. Nå er det sånn at selv små tekster er vanskelig for meg å lese. Noen ganger kommer jeg meg igjennom fordi det ikke er mer enn at jeg kan lese det om og om igjen. Men stort sett blir jeg bare forbanna på meg selv når jeg leser. Så jeg får vente litt med å lese den tror jeg. Men en dag skal jeg få gjort det.

6 timer siden, påskelilje skrev:

Host...

Jeg som skulle være sikker på å få andre del av ordet riktig - altså defekten, i stedet for effekten :-(

Takk, Laban. Boka heter Placebodefekten!

Haha...jeg så du hadde skrevet placedo, men jeg forsto det skulle være placebo. Men jeg leste effekten, selv om du hadde skrevet defekten ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...