Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, er gravid og kom plutselig til å tenke på noe. Jeg kjøper innimellom slike småpakker/kurverter med meierismør i kantina, og disse ligger ute i romtemperatur hele dagen... Mulig de tar de inn på kjølerommet ved stengetid, det vet jeg ikke. Men, det jeg lurer på er om ikke smør er kjølevare? Har spist dette et par ganger og tenker selvsagt på listeria og det som værre er... Pakkene er jo forseglet, men er jo faktisk meieriprodukt... Huff, angrer nå ja.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410962-matsikkerhet-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det helt med ro.  Det smøret som er i salg i slike pakninger, er laget av pasteurisert melk.  Den behandlingen "oppheves" ikke selv om smøret ligger utenfor kjøleskapet en stund.

Listeria liker seg ikke spesielt godt i fett.  Holde deg unna varer fra små gårdsmeierier med direktesalg og sære oster produsert utenlands, så synker risikoen til omtrent null.

Lykke til med svangerskapet!

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ikke hørt om listeria i smør, det er oster som ikke er pasteurisert som er det farlige for gravide. Så det er ikke noen grunn til engstelse. Tenk på hvor mange smørrebrød smurt med smør som står fremme i kafeer og kantiner!

Så slå deg til ro og spis fremover det smør, du ellers spiser.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

PS fint svar fra Laban

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...