Gå til innhold

Anbefalte innlegg

starlight92

Hei!

Jeg er en 23 år gammel jente som sluttet på p pillen for litt over 1 år siden og har prøvd å bli gravid siden.

Har nå i over ett år slitt med ujevn syklus, alt fra 30 til 38 dager. Jeg har ofte brun utflod både før og etter mensen. Jeg sliter veldig med smerter i både korsrygg, hofter og magen. 

Jeg har vært hos gynekolog som tok celleprøve, sjekket for bakterier/kjønnssykdommer, innvendig ultralyd der hun sjekket livmor og eggstokker. Jeg fikk beskjed om at alt så fint ut. Nå har jeg nettopp vært å tatt blodprøver for å sjekke hormoner, som jeg enda venter på svar på. Har fått ny innkalling til gynekolog for videre utredning.

Jeg har lenge tenkt at det kan være endometriose, men skjønner at dette ikke er så lett å påvise.

Har også lest om bl.a bekkeninfeksjon ELLER at mange av disse symptomene rett og slett kan høres ut som at jeg har kreft i underlivet. Har vært veldig bekymret for dette mtp familiehistorie med genfeil og at jeg da føler meg spesielt utsatt for kreft i eggstokkene. Har fått henvisning videre til genetisk avdeling for eventuelt å ta en gentest slik at dette kan følges opp.

Er dette med kreft eller bekkeninfeksjon noe som da eventuelt ville blitt oppdaget på en innvendig ultralyd som jeg tok for noen mnd siden, der det også ble tatt celleprøver..? 

Når det gjelder mulighet for endometriose, kan vel dette bare påvises ved kikhullsoperasjon slik jeg skjønner det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411001-smerter-og-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har forsøkt å bli gravid i ca ett år og du har smerter. Du er bekymret for om det kan være infeksjon, kreft eller endometriose. Du spør om hva som kan påvises ved en vanlig gynekologisk undersøkelse med ‘kreftprøve’?

Bekkeninfeksjon

Det er en akutt episode med smerter og feber. Betennelsen sitter i livmorhalsen, i livmorslimhinnen og i egglederne. Hvis du er undersøkt for chlamydia regelmessig er det liten risiko for slik infeksjon. Før var det en vanlig årsak til barnløshet fordi egglederne ble ødelagt, men  i dag uvanlig årsak.

Kreft

Underlivskreft kan sitte i livmorhals, i livmorslimhinnen og i eggstokker. Smerter er et uvanlig symptom ved kreft.

Livmorhalskreft forebygges ved celleprøver som rutinemessig først tas etter 25 år, men med litt småblødning som du har hatt, kan det være greit å ta det tidligere. Hvis dine ekstrablødninger bare er relatert til menstruasjonssyklus, er det lite sannsynlig at det er kreft

For kreft i selve livmoren (livmorslimhinnen) gjelder det samme, at blødningen da ikke vil følge et mønster. Dessuten er livmorkreft en kreftform som kommer hos eldre kvinner, ikke de helt unge.

Eggstokkreft gir ikke smerter, i det hele tatt lite symptom. Dessuten vil ultralyd ofte kunne vise noe unormalt ved eggstokkene. Det kan være greit å få avklart om du har en arvelig risiko.

P-pille gir en viss beskyttelse for både eggstokkreft og livmorkreft.

Endometriose

Det er en tilstand hvor vev som likner på livmorslimhinnen er kommet på ‘avveier’ og er feilplassert på bukhinne eller eggstokker. Symptomene er smerter relatert til menstruasjon, evt smerter helt fra eggløsning til menstruasjonen er kommet i gang. Det kan også være smerter ved samleie. Kvinner med endometriose har noe nedsatt fruktbarhet. Endometriose i eggstokkene kan avsløres ved ultralyd, men det som sitter på bukhinnen, kan ikke ses ved ultralyd. Diagnosen stilles ved kikkhullsoperasjon, laparoskopi.

Det kan jo bli aktuelt med laparoskopi for å få forholdene avklart. Ved barnløshet assosiert med endometriose er behandlingen prøverørsbefruktning. Det kan, uansett, bli aktuelt for deg.

Jeg mener altså at endometriose er det mest sannsynlige hos deg, og det er en godartet tilstand.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar.

Blir engstelig når man sitter å søker litt rundt for å finne ut hva smertene kommer fra.

Har aldri hatt klamydia eller andre kjønnssykdommer. Har ikke feber eller andre sykdomstegn bortsett fra smerter og blødninger. Blødningene som kommer utenom mensen, er i 2-3 dager før og noen ganger etter mensen- sammenhengende. Virker dermed som at de er relatert til syklusen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...