Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg har akkurat fylt 40 år. Vi har prøvd å bli gravide i omtrent 8 måneder uten hell. Jeg ble diagnostisert med PCOS tidlig i tyveårene og hadde i mange år uregelmessig menstruasjon. De siste to årene har den vært regelmessig, dvs syklus på 28-31 dager. Jeg har lest at syklusen kan stabilisere seg for oss med PCOS før menopausen, så det er kanskje det som har skjedd? Jeg merker også mye mindre til uren hud. 

Det jeg lurer på er vel om jeg i det hele tatt har noen sjansen til å bli gravid? Og er det noe som kan øke sjansene mine? Min fastlege sier det ikke finnes noen medisiner mot PCOS, men selv har jeg lest at Mteformin kan ha god effekt. Stemmer dette, fra et faglig synspunkt?

Jeg mener også å ha lest at det kan hjelpe med noen andre medisiner for å få fart på eggløsningen. Jeg har testet med eggløsningstester og da ser det ut som om jeg har eggløsning (testene er først svake noen dager, deretter sterk strek en elelr to dag, for deretter svake streker eller manglende strek). Men kan det være jeg likevel ikke har eggløsning?

Anonymkode: 191c8...254

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411012-gravid-med-pcos-og-40-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har regelmessig menstruasjon 28-31 dager kan du være ganske sikker på at du har eggløsning, og det er bare forvirrende å bruke eggløsningstester. Hvis du har regelmessige sykluser og ikke uren hud, har du neppe PCOS. Hvis du har slanket deg, kan PCOS ha gått tilbake (ca 20% av normale kan ha PCO-forandringer på eggstokkene). PCOS kan være ledsaget av det som betegnes ‘insulin insensitivitet’, og da kan metformin være på sin plass, men da du har eggløsning, kan det neppe fremme din fruktbarhet.

Det som nok er sakens kjerne med hensyn til manglende graviditet, er med stor sannsynlighet din alder. Den gjør det ikke umulig å bli gravid, men det tar lenger tid, fem ganger så lang tid, som hadde du vært 25 år. Det forklares ved at eggene i dine eggstokker er blitt gamle og ikke er av så god kvalitet som tidligere, de er ikke fornyet siden fosterlivet.

Hvis det har gå ett år, kan dere be om henvisning til avd for barnløshet for utredning. Ved en blodprøve kan man uttale seg om ‘eggreserven’, hvor mange egg det er tilbake. Dessverre har man ikke mulighet for å forbedre eggkvaliteten.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...