Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er ei dame på 45 år. Har født to barn. De siste ca 4 mnd har jeg hatt temmelig store smerter ved menstruasjon. Har ganske regelmessig mens. Blør rikelig. Spesielt de første dagene ved menstruasjon har jeg periodevis med smertefulle kramper. Har ikke vært nevneverdig med menstruasjonssmerte tidligere år. Hva kan dette være? Bør jeg oppsøke lege? Har ikke så mange symptomer på overgangsalder bortsett fra periodevis nattesvette. (Nattesvetten kan kanskje også komme av en medisin jeg tar).

Takknemlig for svar.

Anonymkode: 62734...6b8

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411021-moen-plutselige-kraftige-menssmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder som det kan være forandringer i livmoren som adenomyose (kjertler i livmorsmuskulaturen) eller muskelknuter (myomer). Begge tilstander er vanlige i din alder, de er godartede, men kan gi rikelige blødninger og smerter (spesielt adenomyose). Det har ikke noe med overgangsalderen å gjøre, men er forandringer som typisk forekommer i 40 års alderen. Du bør få fastlegen til å undersøke deg. Ved muskelknuter er livmoren forstørret og buklet. Ved adenomyose kan livmoren ha en svampet konsistens og være øm. Du kan henvises til gynekolog som kan utføre ultralyd for å avklare forholdene. Ved adenomyose kan en hormonspiral bli aktuell, ved muskelknuter (myomer) kan det tilbys en hormonbehandling som får muskelknutene til å skrumpe. En siste utvei er selvsagt å fjerne livmoren, men begge tilstander går i ro etter overgangsalderen. Mens du venter på legetime, kan du bruke legemidler som Ibux for smerter.

Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker
Den 8.4.2016 at 0.20, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det lyder som det kan være forandringer i livmoren som adenomyose (kjertler i livmorsmuskulaturen) eller muskelknuter (myomer). Begge tilstander er vanlige i din alder, de er godartede, men kan gi rikelige blødninger og smerter (spesielt adenomyose). Det har ikke noe med overgangsalderen å gjøre, men er forandringer som typisk forekommer i 40 års alderen. Du bør få fastlegen til å undersøke deg. Ved muskelknuter er livmoren forstørret og buklet. Ved adenomyose kan livmoren ha en svampet konsistens og være øm. Du kan henvises til gynekolog som kan utføre ultralyd for å avklare forholdene. Ved adenomyose kan en hormonspiral bli aktuell, ved muskelknuter (myomer) kan det tilbys en hormonbehandling som får muskelknutene til å skrumpe. En siste utvei er selvsagt å fjerne livmoren, men begge tilstander går i ro etter overgangsalderen. Mens du venter på legetime, kan du bruke legemidler som Ibux for smerter.

Vennlig hilsen Mette

Slik jeg tolker ditt svar til meg er ikke de tilstandene du nevner farlige? Bør/må jeg gå til lege med dette eller er det greit om jeg lever med plagene? Regner med dette er noe som vil gi seg når jeg kommer i overgangsalderen og menstruasjonen stopper?

AnonymBruker
1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg synes at du bør få forholdene avklar med en grundig undersøkelse uansett om det sannsynligvis er godartede forhold. Man kan ikke stille sikker diagnose på internett

Vennlig hilsen Mette

Ok da gjør jeg det. Tusen takk for svar!! Veldig glad du tok deg tid til dette. :-)

Annonse

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Hei igjen.

Bare et lite spm igjen. Er det greit at jeg venter noen uker 4-6 uker før jeg går til legen eller er dette noe som jeg burde få kontrollert før? Har litt vanskelig for å komme meg dit forholdsvis raskt og så har legen min så få timer ledige..

Takknemlig for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...