Gå til innhold

Cerazette - når kan jeg regne med å se effekt (kraftige blødninger)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg fikk foreskrevet Cerazette av fastlegen fordi jeg er plaget med sterke blødninger. Jeg begynte å ta den for fire uker, dvs. 1 dag med mens. Men jeg blør så jeg ikke tør å gå ut i dag... Jeg hadde jo håpet på instant relief, men det var kanskje litt vel høye forventninger? Hvor lenge må jeg stå på denne til jeg opplever effekt på blødningene?

(ps. ikke veldig giret på å gå til gyn., for jeg har like sterk angst for det som en del andre har for tannleger... Overgrepsproblemer...)

Anonymkode: 5b80b...ae5

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her har det nok oppstått en misforståelse, Cerazette er ikke et legemiddel for å redusere blødninger, det er en østrogenfri p-pille som skal tas kontinuerlig, altså uten pause. Ganske visst kan en tredel av brukere oppleve mindre blødning, men en annen tredel får større blødninger.

Jeg har mistanke om at legen skulle ha gitt deg resept på Cyklokapron som skal tas når blødningen starter å bli voldsom. Det skal tas i dose på 2-3 tabl 3-4 ganger daglig under den rikelige blødning, og så stoppe opp til neste blødning. Det stopper ikke blødningen, men reduserer den til ca halvparten.

Du opplyser dessverre ikke om din alder og andre detaljer, for forandringer i livmoren som godartede muskelknuter kan være årsak til rikelige blødninger.

Andre behandlinger er:

• p-pille som evt kan tas uten pause og helt stopper blødningene

• hormonspiral som reduserer blødning med 80% og ca 25 % mister menstruasjonen totalt

• Naproxen som også brukes ved smertefulle blødninger, kan redusere blødninger

• Ulike inngrep hvor livmorslimhinnen fjernes, bare hos de som ikke ønsker flere barn

Så ta en telefon til legen og i første hånd be om en korrekt resept. CYKLOKAPRON

Vennlig hilsen Mette

FjellOgDalar

Hei, og takk for et utfyllende svar :)

Cyklocapron har jeg prøvd. Merket nesten ingen effekt av det. Jeg bruker også div. medisiner medisiner mot høyt BT og bipolar lidelse. Atacand, Metoprolol/Selo-Zok, Quetiapin/Seroquel og Lamictal. BT er normalt med den medisineringen jeg står på, og jeg får dette kontrollert regelmessig.

Jeg er 35 år. Jomfru, av psykiske årsaker... Barn skal jeg avgjort ikke ha... 

Jeg sliter i perioder med en del migrene - noe jeg forsto på fastlegen at er problematisk i forhold til en del slike preparater. Drømmen for min del hadde vært Diane, da jeg også er plaget med kviser - ikke bare i ansiktet, men også store områder ellers på kroppen. Denne plagen har jeg hatt helt siden jeg kom i puberteten. Men fastlegen min sier at man helst ikke skal bruke den når man sliter med migrene.

Hormonspiral har jeg forsøkt, men da gikk jeg og småblødde hele tiden - plagsomt nok til at jeg fikk fjærnet den etter et par år.

Har hatt diabetes 1 i 20 år, men denne er tilfredsstillende regulert.

Fikk tatt en hormonanalyse, men denne var normal. GU med ultralyd fikk jeg gjort sist i 2010 da jeg fikk fjærnet spiralen - under narkose. Alt var da normalt. Ikke noe cyster, myomer eller endometriose. Burde jeg undersøkes igjen? Kan man da ev. nøye seg med en utvendig ultralyd?

Uansett - jeg skriver ut ditt gode svar til min fastlege, så får vi legge en slagplan :)

Endret av FjellOgDalar
Mette Moen, Gynekolog

Takk for dine supplerende opplysninger. (Hvor hadde det vært enklere om jeg fikk dem i ditt første 'brev', det ville spare tid).

Mon ikke fjerning av livmorslimhinnen (ablasjon) vil være den beste løsning for deg? Det gjøres vanligvis i lokalbedøvelse, men du kan spørre om du kan få full narkose.

Vennlig hilsen Mette

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...