Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vet ikke om det blir riktig å poste her eller på psykiatri, men jeg regner med at NHD ikke har så mye greie på menssyklusen og de hormonene som spiller inn der.

Vel, problemet er at kroppen min reagerer veldig kraftig i ca 2 uker før mens når jeg går på SSRI. Før gikk jeg på Efexor, men sluttet fordi jeg ikke orket problemene og følte de uansett ikke hadde effekt. Nå går jeg på Cipralex og samme problem dukker opp. Brystene blir mer ømme enn normalt, jeg har mer vondt i magen, hard avføring, svetter mye, drømmer mye rart (ikke mareritt, men slitsomme drømmer).

Nå lurer jeg på hva dette kommer av og om det er noe jeg kan gjøre for å minke plagene. Det er snakk om at jeg skal øke dosen, men det har jeg virkelig ikke lyst til dersom 2 av 4 uker skal være så plagsomme.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er opplagt et spørsmål for gynekolog som har innsikt i de hormonelle endringer som skjer gjennom menstruasjonssyklus, og de symptomer det kan medføre. Etter eggløsning og i de etterfølgende 14 dager produserer eggstokkene hormonet progesteron, og det er dette hormonet, evt nedbrytningsprodukter, som noen kvinner reagerer på og får PMS, PreMenstruelle Symptomer av ulike typer som ømme bryster, søvnforstyrrelser, irritabilitet, depresjon, endret matlyst og mye annet. SSRI er godt testet for PMS, men det hjelper altså ikke hos deg, men usikkert om du har tilstrekkelig dose.  Du kan i noen sykluser forsøke å ta Cipralex i hele perioden.

Med hensyn til magesmerter og endret avføring, så er det ikke typisk for PMS, men det kan skyldes den godartede tilstand endometriose hvor livmorslimhinne er kommet på avveier. Det gir typisk symptomer med smerter og evt endret avføring i perioden mellom eggløsning og menstruasjon. Tilstanden kan bare påvises ved laparoskopi, kikkhullsoperasjon, men iblant kan gynekologen få mistanke ved vanlig gynekologisk undersøkelse inkl. ultralyd.

En behandling som kan hjelpe både ved PMS og ved endometriose er p-pille, spesielt de som inneholder hormonet drospirenon, de kan evt tas uten pause så du slipper å ha menstruasjon.

Det finnes også andre midler ved PMS som B-6 vitamin (50-100 mg), kalsium (1200 mg daglig), og ved endometriose kan det behadles med andre hormoner, evt utføres kirurgi.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS Du har ikke dessverre ikke opplyst hvilken dose du får, du har ikke opplyst om din alder og om du har behov for prevensjon. Jeg kan derfor bare svare generelt.

Hei.

Tusen takk for svar. Beklager, dette kom jo veldig dårlig frem. Jeg går ikke på Cipralex pga PMS, men jeg får mer PMS-plager når jeg går på SSRI enn når jeg ikke går på det.

Jeg er 35 år. Tar 10 mg Cipralex. Tar også 80 mg Strattera pga ADHD. Men problemene startet da jeg begynte på Cipralex og ikke Strattera. Tidligere har jeg forsøkt Efexor 75 mg, som ga de samme bivirkningene som Cipralex. Jeg syns det er merkelig at jeg får disse symptomene kun i denne perioden. Jeg ønsker ikke å gå på p-piller siden jeg ikke har behov for prevensjon.

Mette Moen, Gynekolog

Takk for oppklarende informasjon. Som du skjønner brukes SSRI-preparater som Cipralex i behandling av PMS, så det er rart at det virker motsatt hos deg. Hva med et forsøk med å øke dosen i PMS-perioden?

Du kan jo også beholde samme dose og forsøke mine andre forslag.

Vennlig hilsen Mette

3 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Takk for oppklarende informasjon. Som du skjønner brukes SSRI-preparater som Cipralex i behandling av PMS, så det er rart at det virker motsatt hos deg. Hva med et forsøk med å øke dosen i PMS-perioden?

Du kan jo også beholde samme dose og forsøke mine andre forslag.

Vennlig hilsen Mette

Jeg har en egen "evne" til å få merkelige reaksjoner på medisiner. Men jeg tror at psykiateren ønsker å øke dosen siden den ikke har effekt på depresjonen. Det var litt godt å høre at du foreslår det samme. Jeg var redd plagene da ville bli enda værre. Men jeg forstår det som at de faktisk kan bli mindre dersom jeg øker. Da er det verdt et forsøk. Om det ikke blir bedre så får jeg prøve B6 og kalsium.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...