DoleMari Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Hei, Er det viktig å gå til celleprøvekontroll hvert 3.år når man får påminnelse i posten? Sist jeg var der er 3,5¨år siden i forbindelse med spiral som satt fast, og det var så vondt at jeg har fått angst for å dra tilbake. Den gang var det normale prøver, hvor stor er sannsynligheten for at det kan være forandringer på 3 år? Er i 30-årene. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411133-innkalling-til-tre%C3%A5rskontroll-cellepr%C3%B8ve/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 1 time siden, DoleMari skrev: Hei, Er det viktig å gå til celleprøvekontroll hvert 3.år når man får påminnelse i posten? Sist jeg var der er 3,5¨år siden i forbindelse med spiral som satt fast, og det var så vondt at jeg har fått angst for å dra tilbake. Den gang var det normale prøver, hvor stor er sannsynligheten for at det kan være forandringer på 3 år? Er i 30-årene. Mvh Min søster fikk store celleforandringer i fjor sommer, det har nok tatt flere år før det kom så langt, hun måtte fjerne livmor, eggledere og eggstokker og det var gått til siste stadium før kreft. Ta den celleprøven du, det er ikke vondt, i verste fall et ørlite klyp i brøkdelen av et sekund akkurat i det legen tar prøven. Jeg skal i slutten av mnd. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411133-innkalling-til-tre%C3%A5rskontroll-cellepr%C3%B8ve/#findComment-3693183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Ja, det er veldig viktig at du følger opp det med celleprøve som her i landet anbefales hvert 3.år. Forstadier til kreft kan dukke opp når som helst, i realiteten en måned etter at prøven sist var tatt, men utviklingen går gjennom forstadier før det blir til kreft, og det kan ta opp til 10 år, men kan også gå mye fortere. Det er viktig å påvise forstadier som kan behandles med en enkel operasjon som ikke hindrer kvinnen i å kunne bli gravid. Har det først utviklet seg til kreft, må enten livmoren fjernes, eller det må gis strålebehandling, evt cellegift. Det er lite ubehag ved prøvetaking, men hvis en ‘fastsittende’ spiral skulle fjernes i samme seanse, så forklarer det at det var vondt. (Vanligvis sitter spiraler ikke fast, men hvis tråden i spiralen har gjemt seg oppe i livmorhalsen eller livmoren og må fiskes frem for at spiralen kan trekkes ut, kan det være smertefullt). Den beste forsikring mot livmorhalskreft er regelmessig prøvetaking som det er anbefalt av ekspertene. Det skal tilføyes at i dag vaksineres ungdommer mot denne type kreft, men det betyr ikke at de slipper senere celleprøvetaking (mellom 25 og 70 år). Så vil jeg tilføye at røyking er en risikofaktor for livmorhalskreft i tillegg til infeksjon med HPV (human papillom virus) Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411133-innkalling-til-tre%C3%A5rskontroll-cellepr%C3%B8ve/#findComment-3693299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.