sjs88 Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Hei! Jeg lurer på om det er normalt at syklusen endrer seg etter påbegynte graviditeter. Jeg har spurt deg en del tidligere ift. exu og frykt for at det skulle skje på nytt. Nå viste det seg jo at min resterende eggleder fungerte, jeg ble gravid inne i livmoren, men mistet dessverre i uke 9. Før jeg ble gravid første gangen for 1,5 år siden, hadde jeg faste sykluser på 28 dager, og det hadde jeg hatt i mange år (selv om jeg var litt av og på p-piller). Jeg hadde 2 exu på rad i begynnelsen av 2015, med påfølgende to operasjoner, der den andre var både utskrapning og fjerning av eggleder. Etter det har syklusene mine vært helt på bærtur etter min mening. Jeg har fulgt med ved å notere i blødningskalender etter råd fra gynekologen min. Syklusen har variert fra alt mellom 24 til 29 dager (inkl. spotting før/etter, fordi det hadde jeg alltid med i beregningene før), men den så ut til å ha "normalisert" seg eller endt på å være på 24-25 dager rett før jeg ble gravid. Det er den også nå etter spontanaborten og utskrapningen i januar. Da begynte jeg å blø kraftig og fikk vondt 6. januar, hadde utskrapning 13. januar, blødde til og med 20. januar og fikk det jeg tolket som mensen (7 dager blødning+litt rødt på papiret etter sex den følgende uken) 2 uker etter det igjen. Etter det har jeg hadd 25 dagers sykluser. Hva kan være grunnen til at det har endret seg sånn? Jeg spør av ren nysgjerrighet, men lurer jo også på om det har noe å si ift. sjansene for å bli gravid igjen. Jeg har tolket det sånn at det da kan bety at jeg har eggløsning tidligere enn når jeg hadde 28 dagers syklus, fordi mensen skal komme 14 dager etter eggløsning. Eller tar jeg feil? Jeg har vært og snakket med en annen gynekolog etter spontanaborten, men det var som å møte en vegg da jeg spurte han om det var noe man kunne undersøke eller finne ut av hvorfor ting ikke har fungert (ble henvist dit av fastlegen min, fordi hun trodde at det kanskje var noe gynekologen kunne gjøre). Jeg skjønner jo at siden det er forskjellige årsaker til at det har gått galt, og at den første er fjernet (egglederen), så er det kanskje ikke så mye å gjøre. Og jeg vet jo at spontanabort er vanlig og at det skjer mange, men jeg var ordentlig lei meg, frustrert og ble sint når han beskylte meg for å ikke høre på han og ta innover meg informasjonen. I pasientjournalen etterpå hadde han skrevet at jeg var vanskelig og ikke var interessert i å høre, men jeg opplever at han stoppet alle mine forsøk på å forklare at jeg faktisk hadde forstått det han skulle forklare allerede sammen med fastlegen min. Uansett så trampet jeg nesten ut derifra med ordene "du får ikke hjelp før etter 3 spontanaborter" i ryggen. Jeg spurte han også angående noe jeg kjente "stakk ut" av livmortappen når jeg var gravid (jeg brukte lutinus, så kom borti når jeg satte den inn). Det var som en bitteliten klump som stakk ut, som aldri hadde vært der før. Den forsvant raskt etter spontanaborten, og siden jeg ikke ble undesøkt før utskrapningen, så er det ingen som har sett den, eller skjønner hva jeg mener. Aner du hva det kan ha vært? Jeg prøver å være rolig, ikke tenke så mye på det og la dagene gå med det som er av gjøremål. Men tankene ender ofte i funderinger over dette. Akkurat nå har vi tatt en liten pause, et pusterom i prøvinga. Vi skal reise bort til sommeren og da orker jeg ikke være redd for å plutselig oppdage at jeg er gravid på ferie og måtte inn til tidlig ultralyd. Men det sitter godt bak i tankene dette her og selv om dagene og månedene går så slipper jeg ikke unna dem. Hilsen jente 27 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411181-endring-i-syklus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Hvis p-pillen tas med en ukes pause, så vil syklus automatisk bli 28 dager. Normalt blir syklus kortere med årene, uavhengig av om det har vært aborter eller fødsler. Det er riktig at eggløsning er ca 14 dager før neste menstruasjon starter, og denne periode-lutealfasen- endres ikke, så det er periode før eggløsning som blir kortere. Det du har kjent ved livmorhalsen kan ha vært en polypp som senere er forsvunnet eller har trukket seg opp i livmorhalsen. Hvis ultralydbildet og inspeksjon av livmorhals er normale, så er det ikke noe å bry seg om, men en polypp bør fjernes hvis det foreligger infertilitet. Så var det det med utredning av aborttendens. Man holder strikt på at det skal ha vært tre, men det er like mye av hensyn til kvinnen. Risiko for abort er 15%, og risiko for to aborter på rekke er 2,25%, altså ikke uvanlig. Risiko for tre aborter er på promillenivå og er derfor uvanlig, og man kan da starte med å lede etter en årsak. Det er et utredningsprogram som settes i gang med undersøkelse og prøver både av mann og kvinne. Mange av disse prøver er kostbare (som kromosomundersøkelse). Undersøkelse av livmoren ved hysteroskopi er en krevende undersøkelse i lokalbedøvelse. Immunologisk tester kan også være kostbare. Bare hos ca en tredel kan man påvise årsak, og hos enda færre har man mulighet for behandling. Du har heldigvis alderen på din side, og det er kanskje lurt å holde en pause til over sommeren? Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411181-endring-i-syklus/#findComment-3693753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjs88 Skrevet 18. april 2016 Forfatter Del Skrevet 18. april 2016 Det jeg mente var at jeg har hatt 28 dager syklus også når jeg ikke har gått på p-pillen :)) Ift. om det var en polypp, så vil de kanskje ha sett den om den bare trakk seg inn i livmoren ved innvendig ultralyd og utskrapningen jeg hadde en uke etter aborten? Eller kan de ha oversett den, fordi de kun så etter restene som var igjen i livmoren? Jeg kjenner at det går helt fint når du forklarer det med utredning sånn. Det gjør at jeg forstår hvorfor de er strenge på det. Men dette aspektet har ikke jeg tenkt noe over tidligere og sitter med opplevelsen av at møtet med den gynekologen kunne vært veldig annerledes om han forklarte litt hvorfor han sa det han sa. I tillegg var jeg nedfor og trist, noe som nok forsterket det jeg opplevde som et negativt møte. En ting jeg vil at andre skal tenke på om de leser innlegget nå, er å ikke la seg påvirke for mye av hva andre sier når du er i en sånn sårbar situasjon, når du har "mislykkes" for tredje gang. Jeg har tenkt på det, og husker at jeg ble møtt med veldig mange oppfordringer til å ta affære og få hjelp, siden jeg nå hadde "tålt" nok. Og uforstående blikk og kommentarer når jeg stilte meg usikkert til hva de i så fall kunne gjøre, og at jeg ikke turte å kreve noe. Og ikke minst så kan det være lurt å tenke gjennom hva du selv gjør overfor andre som er i en sånn situasjon. For du er ordentig sårbar, kanskje forsterket av hormoner i kroppen og frykt for at du aldri skal kunne klare å bli mamma. Hilsen jente 27 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411181-endring-i-syklus/#findComment-3693879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Takk for din tilbakemelding. Det er mange som venter med å fortelle at de er gravide til de har passert 3 måneder og er over den verste 'abort-periode'. Nettopp for å unngå andres 'gode råd' Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411181-endring-i-syklus/#findComment-3693993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjs88 Skrevet 19. april 2016 Forfatter Del Skrevet 19. april 2016 Joda, kommer til å fortelle om graviditet til færre neste gang, men nær familie og venner får vite. I tillegg er det greit å være åpen om det, også når det går galt. Men kan de ha oversett polypp på innvendig ultralyd + utskrapning eller er det helt usannsynlig? :)) Hilsen jente 27 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411181-endring-i-syklus/#findComment-3694081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Ved ultralyd i forbindelse med abort kan man lett overse en polypp. Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411181-endring-i-syklus/#findComment-3694237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjs88 Skrevet 1. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2016 Men Mette... Jeg lurer på om det er normalt med spotblødning på papiret etter samleie. Jeg har ikke brukt å ha det tidligere (et par ganger for mange år siden bare). Men nå har jeg hatt det et par ganger første måneden etter spontanaborten og så har det vært greit en stund, men så kom det blod på papiret idag igjen. Jeg tror jeg har eggløsning i disse dager, men jeg vet ikke om det har noe å si. Hvordan er nå dette? Det kjennes litt sårt, så det kan jo være at jeg rett og slett ikke har vært våt nok? Jeg gjør jo som folk flest og googler ting når jeg opplever "symptomer", men vet jo at det sjelden duger for å finne ut av ting. Der var det mye snakk om celleprøve i den forbindelse, men det er bare 1 år siden jeg tok det. Hilsen jente 27 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411181-endring-i-syklus/#findComment-3696711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Nå blir tråden for lang, vennligst legg inn som nytt spørsmål. Takk, hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411181-endring-i-syklus/#findComment-3696737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.