Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 41 år og har ett barn. Og har de siste årene hatt en del smerter her og der som jeg nå kanskje begynner å lure på har en sammenheng.

Litt om meg først: Jeg har prøvd å få et barn til i tre-fire år (naturlig), men det har endt med spontanabort 5 ganger. Det ble 3 utskrapninger og så hadde jeg også en undersøkelse av livmoren innvendig hvor det ble juster litt på den hjerteforma livmora mi. Ellers så sa legen at det så normalt ut. Sist jeg ble gravid var for et år siden, så når det også endte dårlig ble vi enige om at det var for tøft både psykisk og fysisk for min del å gå gjennom flere runder. Så vi bestemt oss for å fokusere på å være fornøyd med den gutten vi har. Det var aldri meddelt at det var noen direkte årsak til alle spontanabortene, og det er sjelden man finner ut det. Hadde i disse årene hatt veldig mye vondt i magen. Av og til også når jeg skal avføre, men har vel egentlig tenkt at det er vel sånn det er av og til. Litt vondt her og der og så ikke tenkt eller bekymret meg noe mer over det. Under menstruasjoner har jeg hatt en del vondt i magen og bak på nedre rygg, det har jeg hatt hele livet så har egentlig ikke tenkt noe mer over det heller. Men sist gang var det så vondt i magen at jeg gikk til legen for jeg kunne ikke reise meg opp på to dager. Ble sent til sykehus, fikk ultralyd av en gynekolog som ikke fant noe. Følte meg skikkelig dum og hypokonder.

MEN: I tillegg har jeg de siste 3 årene hatt uforklarlig vondt i høyre skuldra i perioder. Har hatt MR, men det er ikke store funn. Og det som gjør fysioterapeuter og leger litt i stuss er at det ikke gjør vondt ved å bevege armen i visse retninger eller posisjoner, men det gjør konstant vondt i og rundt skuldra. Har fått øvelser og trening som jeg skal gjøre, men føler ikke det er noe som hjelper. Jeg klarer ikke å få et mønster i når jeg får vondt, hva jeg har gjort i forkant for å utløse det. Nå i det siste har jeg begynt å føre det inn i en kalender for når jeg får vondt i skuldra, og det ser ut som det er rundt menstruasjon?? Kan det ha en sammenheng? Har lest litt om endometriose på nett nå, og det var nevnt noen steder at høyre skulder kan være symptom? Jeg har i tillegg opplevd ganske ofte at jeg har nattesvette i perioder hvor skuldra er vond, men er usikker på om det er noe sammenheng. Har ikke helt regelmessig menstruasjon, noen ganger 3 uker andre ganger 4 uker. Ikke noen system. 

Hadde vært så fint å fått en forklaring/grunn på hvorfor jeg har hatt all den smerten i skuldra, om så det skulle være en kjedlig diagnose. Hva synes du jeg skal gjøre? Bør jeg spørre fastlegen om å bli utredet for endometriose? Blir man utredet for det på sykehus eller prøver man først slike hormon behandlinger? Eller kikkhull? Håper på å høre fra deg/dere!

Endret av Flette
tilleggsinfo
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411191-skulder-og-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, man kan ha endometriose også i skulder, men det er sjelden og vanskelig å påvise. En annen forklaring på at du får smerter rundt høyre skulder under menstruasjon kan være denne: Diagfragma (mellomgolvet) er en stor muskelplate som skiller bukhule fra brysthule. Hos noen er det små huller i platen, mest på høyre side. Under menstruasjon kommer det hos de fleste blod ut i bukhulen, og det kan finne veien gjennom disse hullene og frembringe en irritasjon som kjennes som smerter i skulderen. Sterke menstruasjonssmerter er også et symptom ved endometriose.

Like før og i start av menstruasjon er østrogennivået meget lavt og det kan gi nattesvette.

Hva du bør gjøre? Hvis ikke f.eks. Ibux og paracet hjelper, så kan det være aktuelt å prøve p-pille uten pause så du stopper menstruasjonen. Det er også annen hormonbehandling for endometriose, men for å få det på blå resept, må du ha diagnose stillet ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon). Snakk først med din fastlege og få evt henvisning til gynekolog. Etter overgangsalderen forsvinner symptomene ved endometriose.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar, det satt jeg enormt pris på! Bruker enormt med tid og energi på å gruble på dette! Og jeg hatt symptomer over så mange år at nå hadde det vært godt å få en diagnose. 

Har bestilt time til fastlegen om noen dager, og håper jeg kan bli henvist for Laparoskopi. 

Kan forresten fastlegen henvise direkte til det, eller må jeg til en gynekolog på sykehuset først?

Igjen takk!

Den 19.4.2016 at 10.57, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ja, man kan ha endometriose også i skulder, men det er sjelden og vanskelig å påvise. En annen forklaring på at du får smerter rundt høyre skulder under menstruasjon kan være denne: Diagfragma (mellomgolvet) er en stor muskelplate som skiller bukhule fra brysthule. Hos noen er det små huller i platen, mest på høyre side. Under menstruasjon kommer det hos de fleste blod ut i bukhulen, og det kan finne veien gjennom disse hullene og frembringe en irritasjon som kjennes som smerter i skulderen. Sterke menstruasjonssmerter er også et symptom ved endometriose.

Like før og i start av menstruasjon er østrogennivået meget lavt og det kan gi nattesvette.

Hva du bør gjøre? Hvis ikke f.eks. Ibux og paracet hjelper, så kan det være aktuelt å prøve p-pille uten pause så du stopper menstruasjonen. Det er også annen hormonbehandling for endometriose, men for å få det på blå resept, må du ha diagnose stillet ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon). Snakk først med din fastlege og få evt henvisning til gynekolog. Etter overgangsalderen forsvinner symptomene ved endometriose.

Vennlig hilsen Mette

akk for svar, det satt jeg enormt pris på! Bruker enormt med tid og energi på å gruble på dette! Og jeg hatt symptomer over så mange år at nå hadde det vært godt å få en diagnose. 

Har bestilt time til fastlegen om noen dager, og håper jeg kan bli henvist for Laparoskopi. 

Kan forresten fastlegen henvise direkte til det, eller må jeg til en gynekolog på sykehuset først?

Igjen takk!

Mette Moen, Gynekolog

Fastlegen henviser til gynekologisk poliklinikk hvor det blir vurdert om du skal ha utført laparoskopi eller først forsøke hormonbehandling for å stoppe blødningene . Det er første behandling ved mistenkt endometriose.

Hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...