Gå til innhold

Svekkede åndsevner

Anbefalte innlegg

Skrevet
52 minutter siden, Madelenemie skrev:

Ok,

Jeg var til fastlegen nå og han fikk se brevet og sa at her skulle det egentlig ikke vært klagd så mye, det er bare proforma sa han den klagefristen og klageinstansen som nå behandler. Så han sa det beste er å starte hele søknadsprosessen på nytt, så sånn blir det.

Jeg skjønte det med "særlig grunn", selve betydningen av det, men ikke sånn som det stod i setningen, i mitt hode ble det gramatikalsk feil av en sånn karakter at det fremgikk dårlig hva setningen betydde.

Jeg kjørte forresten innom og kjøpte på apoteket linser med styrke 4 + og selv om jeg leste på alle linsetypene så forstod jeg ikke helt systemet. Jeg bad så om hjelp, og jeg endte med å kjøpe Cooper Vision døgnlinse, det står at dette er en meget komfortabel kvalitetslinse, som gir god fuktighet. Linsene tilfører betydelig mer oksygen til øyet, noe som gjør at den kan brukes døgnet rundt. Døgnlinser er en månedslinse som kan brukes døgnet rundt i opp til 30 døgn. De tas ut og rengjøres i linseveske ved behov. 

Jeg spurte damen flere ganger og hver gang svarte hun at hun brukte de i 30 dager uten å måtte ta dem ut. Jeg spurte henne igjen, "er du sikker, jeg har hørt at man må ta ut linser hver dag?", da svarte hun "ja jeg er helt sikker jeg bruker disse selv". Nå tenkte jeg google hvordan jeg setter dem inn....Det følger ingen bruksanvisning med. Har du hørt om sånne linser? Det hadde ikke min datter. Jeg tenkte nå må jeg prøve, jeg er ikke redd for smertene hos tannlegen lenger, noen ganger kan jeg like smertene, så da tenkte jeg prøve motivere meg selv til å forsøke linser. Så kjøpte jeg en brille på 1,5 + til å ha utenpå disse når jeg skal lese.

Jeg får ikke til å bruke linser selv, blir altfor mye kluss når jeg skal ta dem på meg. Jeg har imidlertid endagslinser, så da skal man sette inn ny hver morgen. De få gangene jeg får på meg linsene, ser jeg imidlertid svært godt, da de er progressive slik at jeg kan bruke dem både på nært og fjernt. Jeg klarer ikke bruke progressive briller, men det går greit med progressive linser (om jeg nå bare hadde fått til å få dem inn på øynene!), og dette er visstnok ganske vanlig.

Det sies at 30dagers-linsene er av dårligere kvalitet enn andre, og det er også grunn til tro at øynene vil bli mer irriterte av dem. Er litt overrasket over at apoteket selger linser, da jeg er vant til at linsebruk følges opp i begynnelsen for å se hvordan øynene reagerer på dem.

Nicklusheletida
Skrevet
3 timer siden, Gargamel skrev:

Hvis du har styrke 5-6 er det litt rart du ikke har dem på hele tiden. Jeg tør ikke si hvor mye jeg har betalt for mine briller, for jeg slår nok alle i denne tråden med god margin. Det offentlige burde vel i prinsippet sponset briller, i alle fall av den billige men brukbare typen. 

Jeg betalte over 4000 kr for mine for noen år siden. Jeg måtte spørre passasjerene mine hva som sto på trafikkskiltene og teksten på tv kunne jeg ikke lese lenger. Så hadde jeg sommerferie og god tid og dermed også tid til å dra innom en optiker får å ta synstest. Der fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde lov til å kjøre bil. Jeg kjørte hjem fra ferie med nye briller den sommeren :) Det var en fantastisk opplevelse, men alle på tv ble brått så gamle og rynkete :D Jeg bruker de bare når jeg ser tv og kjører bil. Madelenmie, jeg har mye bedre syn enn deg, så at du kan finne på å kjøre uten briller, det forstår jeg ikke. 

Skrevet
28 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg bruker de bare når jeg ser tv og kjører bil. Madelenmie, jeg har mye bedre syn enn deg, så at du kan finne på å kjøre uten briller, det forstår jeg ikke. 

Jeg håper faktisk hun blir stoppet i kontroll og at det blir oppdaget hvor lite hun ser når hun kjører slik at hun mister førerkortet til hun tar ansvar og sørger for at hun ser skikkelig. Det er livsfarlig å kjøre rundt på den måten hun gjør! Når hun ser så dårlig at hun ikke ser veiskiltene og navigerer etter stripene på asfalten og bak-/bremselysene til bilen foran er hun livsfarlig bak rattet!

Skrevet

Jeg har minus 1 og må alltid kjøre med briller!

Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Jeg får ikke til å bruke linser selv, blir altfor mye kluss når jeg skal ta dem på meg. Jeg har imidlertid endagslinser, så da skal man sette inn ny hver morgen. De få gangene jeg får på meg linsene, ser jeg imidlertid svært godt, da de er progressive slik at jeg kan bruke dem både på nært og fjernt. Jeg klarer ikke bruke progressive briller, men det går greit med progressive linser (om jeg nå bare hadde fått til å få dem inn på øynene!), og dette er visstnok ganske vanlig.

Det sies at 30dagers-linsene er av dårligere kvalitet enn andre, og det er også grunn til tro at øynene vil bli mer irriterte av dem. Er litt overrasket over at apoteket selger linser, da jeg er vant til at linsebruk følges opp i begynnelsen for å se hvordan øynene reagerer på dem.

Ok, takk for svar.

Vel jeg har forsøkt alene nå, jeg får de ikke på. Det er ubehagelig, men jeg tenker at det er verre å gå til tannlegen, så derfor skal jeg prøve igjen.

Jeg fant en mann på net som viste enkelt hvordan man tar de på, bare åpne pakken, rett på fingeren og inn på øyet, det var den enkle metoden jeg valgte, så var det en annen jeg så med en dame, hun hadde en mye lenger prosedyre.

Problemet mitt så langt er at øyet mitt ikke er stor nok?? Selv om jeg holder det vidåpent med den ene hånden, så kommer øyevippekanten ikke høyt nok opp?

Det stod at disse linsene, som var de dyreste var de beste, det sa også apotekeren, hun sa hun hadde brukt de i mange år, og var fornøyd. Jeg vet jo styrken min, så da gikk jeg bare og kjøpte en pakke. Jeg kjøpte de bare fordi jeg tenkte at alt som kan brukes så lenge som mulig er lettere å prøve, det er jo veldig ubehagelig å pirke seg selv inne på øyeeplene og jo sjeldnere man kan drive med det, jo bedre, tenker jeg.

Men jeg har altså ikke fått de på.

Skrevet
51 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg betalte over 4000 kr for mine for noen år siden. Jeg måtte spørre passasjerene mine hva som sto på trafikkskiltene og teksten på tv kunne jeg ikke lese lenger. Så hadde jeg sommerferie og god tid og dermed også tid til å dra innom en optiker får å ta synstest. Der fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde lov til å kjøre bil. Jeg kjørte hjem fra ferie med nye briller den sommeren :) Det var en fantastisk opplevelse, men alle på tv ble brått så gamle og rynkete :D Jeg bruker de bare når jeg ser tv og kjører bil. Madelenmie, jeg har mye bedre syn enn deg, så at du kan finne på å kjøre uten briller, det forstår jeg ikke. 

Hei!

Det er av den grunn jeg har kjørebriller i styrke 3,5 og 4 for da kan jeg lese trafikkskilt.

Vel jeg har fastlege, øyelege, nevrolog, psykiater, og optiker på nav, så jeg stoler på at de vet om dette er forsvarlig.:-)

Det er en lang og rimelig forklaring på hvordan langsynthet som er så ekstrem, så lenge kan undertrykkes av pasienten selv, uten å være det bevisst, noe som fører til at man kjører feks trafikksikkert. og lenge og til man er nesten 40 år leser uten briller.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det er av den grunn jeg har kjørebriller i styrke 3,5 og 4 for da kan jeg lese trafikkskilt.

Men du sier jo at du ikke bruker dem for de ubehagelig å ha på?!

Skrevet
Et øyeblikk siden, Lillemus skrev:

Hei!

Det skrev jeg ikke.

Skrevet
8 minutter siden, Madelenemie skrev:

Ok, takk for svar.

Vel jeg har forsøkt alene nå, jeg får de ikke på. Det er ubehagelig, men jeg tenker at det er verre å gå til tannlegen, så derfor skal jeg prøve igjen.

Jeg fant en mann på net som viste enkelt hvordan man tar de på, bare åpne pakken, rett på fingeren og inn på øyet, det var den enkle metoden jeg valgte, så var det en annen jeg så med en dame, hun hadde en mye lenger prosedyre.

Problemet mitt så langt er at øyet mitt ikke er stor nok?? Selv om jeg holder det vidåpent med den ene hånden, så kommer øyevippekanten ikke høyt nok opp?

Det stod at disse linsene, som var de dyreste var de beste, det sa også apotekeren, hun sa hun hadde brukt de i mange år, og var fornøyd. Jeg vet jo styrken min, så da gikk jeg bare og kjøpte en pakke. Jeg kjøpte de bare fordi jeg tenkte at alt som kan brukes så lenge som mulig er lettere å prøve, det er jo veldig ubehagelig å pirke seg selv inne på øyeeplene og jo sjeldnere man kan drive med det, jo bedre, tenker jeg.

Men jeg har altså ikke fått de på.

Hei :-) Det tok litt tid for meg å få til det med linser også, og syntes det var litt ekkelt de første gangene. Men du får det til med litt trening. Øyet ditt er ikke for lite, det bare føles slik. 

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Cilien skrev:

Hei :-) Det tok litt tid for meg å få til det med linser også, og syntes det var litt ekkelt de første gangene. Men du får det til med litt trening. Øyet ditt er ikke for lite, det bare føles slik. 

ok:-(

Jeg prøvde nå igjen:-(

Jeg gjør jo akkurat sånn som de viste på youtube:-(

Problemet er at jeg selv om jeg holder øynene oppe med sterk fysisk fingerkraft, så lukker jeg øynene før linsen kommer inn på øyet. Jeg blir frustrert. Vet du noe slags triks? Kan det hjelpe at noen gjør det for meg første gang?

Og hvor lang tid tok det for deg? Jeg har nå prøvd kanskje 20 ganger, men hver gang lukker jeg øyet, og linsen faller ned:-( uff

Endret av Madelenemie
Skrevet
Den ‎18‎.‎04‎.‎2016 at 18.00, Madelenemie skrev:
Den ‎18‎.‎04‎.‎2016 at 18.00, Madelenemie skrev:

Hei!

På side 7 i brev fra Nav, står det om de svekkede åndsevnene.

For å ta det raskt fra start, jeg har fått nye høreapparater, det er lenge siden, flere år, både ørelegen og audiografen sa at søknad til nav er enkel og noe man bare sender inn, så jeg fikk høreapparatene før jeg fikk innvilget. Dette fordi ørelegen sa alle med nedsatt hørsel/ min sykdom får dette innvilget.

Men så enkelt skulle det ikke vise seg å være, men audiografen tok alt arbeide med å klage på diverse avslag som har kommer i mangfold etter søknaden som ble innsendt første gang for kanskje ca 2 år siden, om de nye apparatene.

I desember hadde jeg nok en hørselstest og ytterliggere var den blitt noe svekket, men fordi audiografen skulle ut i permisjon, sa hun at hun håpet å få endelig svar før den tid, men så skjedde ikke.

Så da jeg fikk svar, og brev var utsendt fra en komite på 5 medlemmer i Nav Tønsberg, 13 mars, så måtte jeg greie lese dette 9 siders brevet selv, og evt klage. Og det var vanskelig, jeg var sliten og hadde både barn og en nabo som man trygt kan si hadde større vankser enn meg, så da jeg endelig fikk lest brevet og tatt tak i den saken, og for meg å lese det brevet, det var litt en av utfordring.

Men etter flere forsøk, der jeg ikke fant noen begrunnelser for avslag, fant jeg til slutt at nå var det noe med at jeg ikke hadde overholdt en frist, og det var for de 5 komitemedlemmene enstemmig derfor avgjort at jeg ikke har respekt for Navs frister og trygderetten, og at dette er alvorlig:-(

Jeg er mer enn lei meg for det.

Så stod det på side 7 at om jeg har varige svekede åndsevner så kan det bli sett bort i fra disse reglene, evt ellers en sykehusinnleggelse.

Jeg ble så fortvilt, jeg har bare autisme og om det medfører vansker av denne type, med at det er svekkede åndsevner, det er mer vanskelig for meg å vite?

Men jeg svarte komiteen på 5 medlemmer som enstemmig har vedtatt og skrevet dette lange brevet, om åndsevner og min ringakt at trygderettens regler...:-( , at jeg i det minste tror jeg har varige svekkede sjelsevner og at min fastlege 21 april sikkert kan dokumentere dette i en legeærklering. 

Jeg sa til en psykolog mellom kl 08.00 og 09.00 i dag, at sånn er saken. Da sa psykologen at jeg ikke har svekkede åndsevner, og jeg sa at Nav skriver i vertfall at har man det, kan de se bort i fra at jeg denne siste gangen ikke har svart i forhold til trygderettens regler for klageadgang og at dette er så alvorlig at jeg ringakter regler for navs klageadgang.

Psykologen sa så at nav må da skjønne at ved autisme har man eksekutive funksjonsvansker, men jeg måtte da svare at det forholder ikke nav seg til, de vet om autismen, og jeg prøvde ringe de i fjor høst, Martin Wiik, var en veldig hyggelig mann som svarte meg, men fordi jeg ikke greide ta inn alle de paragrafene nøyaktig, måtte jeg si dette, og dermed var Martin Wiik så vennlig at han ville ringe øre nese hals avdelingen.

Og på den måten fikk jeg inntrykk av at alt hadde ordnet seg, men det hadde det slettes ikke.

Jeg har derfor skrevet dette brevet nå, til nav, der jeg annser det som sannsynlig at jeg har svekkede åndsevner og at dette forhåpentligvis kan bekreftes av fastlege 21 april,  Det jeg frykter litt er at fastlegen ikke er enig i at jeg har svekkede åndsevner, men jeg er for sliten for å orke ta tak i denne saken nå, så, da er det det lettere for meg å ha svekkede åndsevner, for jeg orker ikke mer.

Audiografen er i permisjon, og jeg har ikke overskudd for å kjempe, opp i alt jeg jobber med om disse apparatene jeg må ha på ørene i følge ørelegen, audiografen og andre:-(

Det er like før jeg legger høreapparatene og alt utstyret hos ørelegen og sier, "takk for hjelpen men nå orker jeg ikke mer".

Jeg gjør ikke det, selv om jeg heller vil greie meg uten høreapparater, men de har altså hjulpet meg, og jeg må stå løpet ut, men derfor vil jeg gjerne ha svekkede åndsevner, hvis det forenkler alt.

Men hva betyr svekkede åndsvner? :-(

Jeg vet ikke det engang, men jeg skrev at jeg tror jeg har det og jeg har sendt brevet til nav og jeg har beklaget min dårlige moral, min ringakt for trygderetten, men jeg skrev i vertfall, at selv om dere mener jeg ikke har respekt og ringakter trugderetten, så kan jeg bare beklage, jeg kan også håpe at jeg vil få mer respekt, men jeg vet jo ikke, for flere i psykiatrien sier at en del av vanskene de påpeker rett og slett har med autisme å gjøre:-(

Uff

Jeg vil ikke bruke autisme som en unnskyldning, men jeg har virkelig en del konkrete vansker, som for de fleste i behandlingsapparatet er av en sånn karakter at jeg får hjelp, sånn at det kan hende det ikke er så ille som de skriver at jeg ringakter trygderettens klageinnstans.

Men hva menes egentlig med varig svekkede sjelsevner?

Psykologen hadde vansker med å tro at det stod det i brevet, men det står det. Så når jeg sa jeg tror jeg har det, og psykologen sa, "nei nei..." så sa jeg "jo, jeg trenger at det er sånn, for jeg orker ikke mer snakke nå".

Da motsa ikke psykologen mer, så jeg tror skjønte at man må bare innrømme at man har dette, men selv psykologen ante ikke hva dette betyr.

Svekket åndsevner må vel være et avleggs utrykk, eller det man sa tidligere at en person er ånd svak. I dag sier  Psykisk utviklingshemmet.

Det er vel et avleggs utrykk , altså svekket åndsevner, eller åndsvek.  Psykisk utviklingshemmed er vel en bedre betegnelse.

Skrevet
10 minutter siden, FGT skrev:

Det er vel et avleggs utrykk , altså svekket åndsevner, eller åndsvek.  Psykisk utviklingshemmed er vel en bedre betegnelse.

Ja en psykiater og fastlegen lo og trodde ikke på at dette stod i brevet.

Fastlegen fikk se det i dag, og kalte det bare byråkratimat, men for en (i dete tilfelle meg)  som tar Navs brev og avslag på alvor og ikke har jobbet innen trygderett og nav forvaltning, så er det ikke så lett å tenkte, "ah det her ja, byråkratimat", "ah det her skulle aldri vært svart på" osv...

Men nå vet jeg hva det betyr når noe går til Nav forvaltning, det er ikke da ment at man skal klage. Ja i følge fastlegen kan man gjøre det, men det vil ha ingen hensikt. Da syns jeg det nesten virker som nav forvaltning er en VTA bedrift, selv om jeg vet det ikke er det, jeg mener, sitte der og bare kverrullere i grupper på 5 eller ferre eller flere, og ha god samvittighet, ikke utrette noe for noen, ikke være medmenneske, ikke lytte til menneskene, bare forholde seg til paragrafer, men i følge fastlegen, gjør slike mennesker det med glede og fornøydhet, så av dette har jeg lært mye, tross alt. Motgang er allltid godt for noe:-)

Skrevet
1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det skrev jeg ikke.

Du skrev dette:

"Men når jeg kjører bil, fordi jeg ikke greide lese skilt lenger, sa fastlegen at sånn hadde han fått det også, da kjøpte han briller med mindre styrke hos Nille, og det gjorde jeg så, jeg har derfor flere par, i de ulike bilene, og de prøver jeg ha på når jeg kjører, men som regel tar jeg de av og på, for jeg ser jo veien og de andre bilene, det er kun hvis jeg skal lese på trafikkskilt og lese på GPS, sette på radio osv...jeg må ta de på."

Her sier du jo at du tar brillene av og på mens du kjører - du skal ikke drive og ta brillene av og på, du skal ha dem på deg hele tiden mens du sitter bak rattet.

Skrevet (endret)
1 time siden, Lillemus skrev:

Du skrev at jeg sa dette, det gjorde jeg ikke.

Jeg skrev at jeg tar de av og på, og det gjør jeg faktisk på lik linje med min fastlege:-)

syns du han også med ganske lik langsynthet skal bli fratatt sertifikatet, når han bare tar på brillene når han tenker han må lese stedsnavnet på skiltet? Det blir i så fall et skikkelig systemoppgjør du må ta, og det vil ramme mange og liten funksjon med tanke på trafikksikkerhet vil sånt ha.

Men men det er kanskje andre ting du har i tankene;) om du er en luremus:-)

Endret av Madelenemie
Skrevet
Et øyeblikk siden, Madelenemie skrev:

Jeg skrev at jeg tar de av og på, og det gjør jeg faktisk på lik linje med min fastlege:-)

syns du han også med ganske lik langsynthet skal bli fratatt sertifikatet, når han bare tar på brillene når han tenker han må lese stedsnavnet på skiltet? Det blir i så fall et skikkelig systemoppgjør du må ta, og det vil ramme mange og liten funksjon med tanke på trafikksikkerhet vil sånt ha.

Men når du ikke har brillene på så ser du jo veldig dårlig da også? Du sa jo i et annet innlegg her at du ser linjene (jeg antar du mener veikanten og midtstriapa?) og at du ser bremselysene på bilen foran deg og blinkende lys, men at du har vansker med å se mennesker og andre detaljer. Om du kjører i 90 km/t kan du jo ikke drive og ta brillene av og på når det kommer et skilt du skulle ha sett! Jeg skjønner virkelig ikke dette.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hvis du havner i en ulykke og politiet avdekker du ikke ser skikkelig er du ille ute. Bruk briller så du får med deg alle detaljer.

Bare et vennlig råd.

Anonymkode: 551d1...d20

Skrevet
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Men når du ikke har brillene på så ser du jo veldig dårlig da også? Du sa jo i et annet innlegg her at du ser linjene (jeg antar du mener veikanten og midtstriapa?) og at du ser bremselysene på bilen foran deg og blinkende lys, men at du har vansker med å se mennesker og andre detaljer. Om du kjører i 90 km/t kan du jo ikke drive og ta brillene av og på når det kommer et skilt du skulle ha sett! Jeg skjønner virkelig ikke dette.

Ok,

da skal du av det få enten tolke det frittt og som du ønsker.

eller prøve å sette det inn i et autismeperspektiv,

Jeg var 5 år når de mente jeg var ganske så døv og ganske så svaksynt, mulig blind, videre så åndsvak, Lærte hva det betyr nylig:-)videre fikk jeg verken briller før jeg var ca 35 og heller ikke høreapparater, men jeg  gikk på skole der jeg lærte håndarbeide og alt jeg egentlig har størst vansker med finmototrikk) jeg vet at når jeg tar ikke bare sertifikat på alt fra bil til tyngre kjøretøy, har lissens til å bære våpen, har dykkersertifikat m.m. så dreier alle mine handikap, døvhet og blindhet seg om "noe i retning av i vertfall noen misforståelser"

Synet mitt er dårlig blitt nå, selv om jeg alltid har hatt 5,5 +, jeg merket det ikke før for noen år siden at jeg trengte lesebriller, og litt på samme måten har fastlegen det, så å være langsynt kan vet jeg bety at dette ikke kommer frem på noen vanlig synsundersøkelse, det kreves bedøvelse av lege for å få vite sin egentlige langsynthet, og hvor mange får gjort det, sammenlignet med å gå til optiker? Tror det blir mange om de gikk til øyelege som på de premissene ville få inndratt førerkort.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du havner i en ulykke og politiet avdekker du ikke ser skikkelig er du ille ute. Bruk briller så du får med deg alle detaljer.

Bare et vennlig råd.

Anonymkode: 551d1...d20

et godt råd jeg er enig i:-) og følger:-)

Skrevet

Kjære Madelenemie!

Det å se dårlig i trafikken er jo veldig, veldig farlig!

Hvis det stemmer at du trenger briller med styrke 5+, så MÅ du bruke dem hele tiden mens du kjører.

Jeg vet at en kan vende seg til et dårlig syn, men i trafikken kommer jo ting så fort - både skilt, dyr, syklister og barn som leker - og det er helt ekstremt viktig at du ser godt.

Jeg synes ikke det var noen god ide å kjøpe linser på apoteket uten veiledning. Optikeren har optikk og øyne som fagområde, og de er veldig dyktige til både å hjelpe med linser og briller - til ulik bruk. Jeg brukte linser i mange år daglig, men nå fungerer de dessverre ikke godt nok, bl.a. for bilkjøring, så nå bruker jeg dem bare hvis jeg skal på ski, svømme eller annen aktivitet der det er greit å være uten briller. Første gang jeg skulle ha på linsene selv (etter veiledningstime hos optiker), brukte jeg over en halvtime på å få inn hver av linsene - altså over en time til sammen. Det gikk bedre for hver dag. En må manipulere øyet til å la være å blunke når en stikker inn et fremmedlegeme der. Jeg synes du skal bestille time hos optiker, og gjerne ta med deg mann eller eldstedatter, som kan hjelpe deg til å tolke/forstå det som blir sagt, og hjelpe deg videre når du kommer hjem.

Jeg forstod ikke helt hvorfor du ikke kan bruke briller hele tiden, forresten? Kanskje du har hatt feil styrke, slik at du blir svimmel eller uvel pga det? Snakk med en optiker :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...