Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er en kvinne på 39 år. Diagnostisert med PCOS i tenårene. BMI 26. Brukt Metformin i 10 år. Har nokså regelmessig mens. Ble gravid for halvannet år siden, og fødte velskapt barn. Det var uproblematisk å bli gravid. I forkant av graviditeten tok jeg noen tester, mener å huske de ble tatt like etter eggløsning. Hadde AMH på 26 pm/l, og FSH å 3,5 iu/l. Disse resultatene er altså nesten to år gamle. Jeg ønsker nå å bli gravid på nytt. Bør jeg ta nye tester, eller er de jeg har tatt fortsatt relevante? Kan du ut ifra resultatene si noe om når man kan regne med at tida er ute ift å bli gravid? 

Anonymkode: 3f376...eb8

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411237-hvor-lenge-reproduktiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ut fra testen som ble tatt før du ble gravid, kunne man si at du hadde gode muligheter, og det beviste du ved fort å bli gravid. Fint var det.

Testen AMH (Anti Müllersk Hormon) kan si noe om mulighet for graviditet i de nærmeste par år, men ikke på sikt. Jeg kan ikke se at det har noen hensikt å ta ny test. Ønsker du å prøve å bli gravid på nytt er det bare å sette i gang så fort som mulig. Du er nå i en alder hvor fruktbarheten reduseres hastig. Fruktbarheten halveres fra 35 til 40 år. Det betyr ikke at halvparten av kvinner på 40 år er ufruktbare, men at det tar dobbel så lang tid å få til en vellykket graviditet hos en på 40 år i forhold til en på 35 år. Det forklares med at eggene ble dannet i fosterlivet, og de har ikke vært fornyet. Så det tar tid før et godt egg befruktes og graviditeten blir vellykket. Det er over 50% risiko for abort hos en kvinne på over 40 år. AMH er en test som brukes i forbindelse med IVF (prøverør), men er dårlig til å predikere fruktbarhet i fremtiden. Så mitt råd er: sett i gang så snart det er mulig. Husk folat og kutt evt røyk og alkohol. Husk at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon. Samleie 2-3 ganger per uke er optimalt.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...