Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg og mannen min ønsker oss veldig et barn til, og har nå forsøkt aktivt i 6 mnd uten å lykkes. Vi har et barn fra før som kom på 2. forsøk, og er nå 2 år. Jeg har nokså regelmessige, men korte sykluser- 23-26 dager. Jeg spotter gjerne 1 - 3 dager før forventet mens. Har positive eggløsningstester hver mnd (ca syklusdag 13) og vi har samleie i tiden rundt, så ganske sikker på at vi treffer. Det er vanskelig for meg å måle temp da jeg jobber turnus med tette vakter, så kan jo ikke være helt sikker. Jeg har også ved to anledninger testet "svakt positivt" dagen før forventet mens, men den er da kommet til tida som en vanlig mens dagen etter. Jeg er 32 år og mannen er 34. Hva vil du råde oss til videre? Kan det være at jeg ikke har eggløsninger allikevel, eller at disse er svake? Kan syklusen min, evt lutealfasen være for kort? 

Mvh kollega :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411279-blir-ikke-gravid-med-nr-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan være ganske sikker på at du med regelmessige sykluser har eggløsning. Det er ingen vits å fortsette med eggløsningstester, det er bare forvirrende. Hvis dere har samleie 2-3 ganger per uke vil dere treffe de fruktbare dager. Graviditet er mulig i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon starter. Kort lutealfase er et begrep som har vært diskutert, men det er ikke tilrådd med hormontilskudd.

Hvis vi ser på statistikk, så er sjansen for å bli gravid i en alder av 30 år: 17 % per måned, ved 35 år: 12% per måned. For deg er sjansen altså ca 15% per måned. Det er gjennomsnitt! Så det jeg kan råde deg til er å ha litt mer tålmodighet.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...