ulltråd Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 Hei! Jeg er 22 år. Jeg og min samboer har prøvd å bli gravide siden slutten av juli i fjord, og jeg har enda ikke blitt gravid. Jeg har ganske ustabile sykluser, alt fra 20-36 dager. Jeg har tempet to av syklusene. Den første (syklus 2 uten p-piller) viste lutealfase på bare 8 dager, og den andre (syklus 8 uten p-piller) var lutealfasen 12 dager. Jeg spotter også alt fra 2-6 dager før jeg får mensen. Den syklusen som bare varte 20 dager spottet jeg 15 av 20 dager. Jeg har tenkt at det bare var p-pillene som rotet det til, men nå har det gått 9 mnd, syklusene er like ustabile og jeg har enda ikke blitt gravid. Må jeg vente til det har gått et år før jeg kontakter fastlegen og evt. får henvisning, eller kan jeg få henvisning allerede nå pga. de ustabile syklusene? Håper på svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411295-ustabile-sykluser-og-kort-lutealfase/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Med de uregelmessige sykluser synes jeg at du skal be din fastlege om henvisning til gynekolog. P-pille effekten er for lengst ute av kroppen. Jeg vet ikke om du hadde regelmessige blødninger før du startet på p-pillen og hvor lenge du brukte den. En normal menstruasjonssyklus er et tett samarbeid mellom hjernevedhenget, hypofysen, og eggstokkene med utsendelse av hormoner som modner egget, får det til å løsne ved eggløsning, og forberedelse av livmorslimhinnen for graviditet. Normale menstruasjoner med intervall på 25-35 dager tyder på at samspillet fungerer. P-pillen stopper kontakt mellom hypofyse og eggstokk, så når man stopper med p-pille skal kroppen lære samspillet. Det kan ta tid, spesielt hvis det ikke var veletablert på forhånd. Legen vil sannsynligvis foreta gynekologisk undersøkelse med ultralyd av eggstokkene og se på hormonverdier. Hvis det er usikkert om det er eggløsning, kan det stimuleres med tabletter. Det er ofte lang ventetid til gynekolog, så kanskje du blir gravid i mellomtiden. Husk å spise folat og unngår røyk og alkohol. Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411295-ustabile-sykluser-og-kort-lutealfase/#findComment-3695014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulltråd Skrevet 23. april 2016 Forfatter Del Skrevet 23. april 2016 7 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev: Med de uregelmessige sykluser synes jeg at du skal be din fastlege om henvisning til gynekolog. P-pille effekten er for lengst ute av kroppen. Jeg vet ikke om du hadde regelmessige blødninger før du startet på p-pillen og hvor lenge du brukte den. En normal menstruasjonssyklus er et tett samarbeid mellom hjernevedhenget, hypofysen, og eggstokkene med utsendelse av hormoner som modner egget, får det til å løsne ved eggløsning, og forberedelse av livmorslimhinnen for graviditet. Normale menstruasjoner med intervall på 25-35 dager tyder på at samspillet fungerer. P-pillen stopper kontakt mellom hypofyse og eggstokk, så når man stopper med p-pille skal kroppen lære samspillet. Det kan ta tid, spesielt hvis det ikke var veletablert på forhånd. Legen vil sannsynligvis foreta gynekologisk undersøkelse med ultralyd av eggstokkene og se på hormonverdier. Hvis det er usikkert om det er eggløsning, kan det stimuleres med tabletter. Det er ofte lang ventetid til gynekolog, så kanskje du blir gravid i mellomtiden. Husk å spise folat og unngår røyk og alkohol. Lykke til, vennlig hilsen Mette Tusen takk for informativt og kjapt svar. Har nå bestilt meg time til fastlegen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411295-ustabile-sykluser-og-kort-lutealfase/#findComment-3695125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Bra det, hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411295-ustabile-sykluser-og-kort-lutealfase/#findComment-3695248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.