Gå til innhold

Får kanskje latuda.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Jeg skulle få prøve latuda, men da måtte de søke om refusjon og det kunne ta sin tid. Og det var ikke sikkert jeg fikk heller :( Ellers måtte jeg betale ganske mye selv pr mnd, får bare vente å se nå da. Når det gjalt energier så var ikke legen så interessert i det, skulle fortsette på 2 mg risperdal. Skulle bytte ut seroquel med truxal, det fikk man ikke ulvehunger av sa han. Han brydde seg ikke om at jeg var overvektig eller har smerter i kroppen, han virket ganske kald og kort. Virket som han bare ville gå. Og jeg viste han epikrisen fra utredningen, han mente schizofreni var feil og schizoaffektiv var rett. Jeg fungerte mye bedre enn de som hadde schizofreni sa han. "Du steller hus" sa han. "Det er ikke mye jeg gjør, ser mest på youtube" sa jeg. "Å jo du gjør nå litt" sa sykepleieren. Schizoaffektiv var fordi jeg hadde vært manisk for lenge siden, og fordi jeg hadde hatt flere depresjoner med psykose. Sitter litt med en følelse av å ikke bli tatt på alvor, men får håpe jeg får latuda da. Kommer ikke til å snakke med den legen igjen, virket som han ble irritert da jeg sa "Hæ"? Han er jo fra polen. 

stjernestøv
Skrevet

Altså jeg vil ikke ha schizofreni, men hvorfor tror han jeg fungerer så godt? Alt er jo et slit, middagene er som oftest enke. Jeg sliter med å komme meg i dusjen pga smerter i kroppen, rekker såvidt å vaske meg nedentil pga overvekt. Det er tungt å stå i dusjen, blir svimete og føler jeg skal dette. Ja jeg har begynt å gå på dagsenteret nå, men fungerer jeg virkelig så mye bedre enn de med schizofreni? Gjør jeg så mye mer enn dem? Ligger jo og sitter for det meste i sofaen, føler de ikke tok meg på alvor i dag. Jeg føler meg ikke bra, men de ville helst bare gå. Har lyst å avslutte kontakten med fact team. 

Nicklusheletida
Skrevet

Da ville jeg ha forsøkt fastlegen hvor overvektsproblematikken var temaet og hvor du er veldig tydelig og klar på at du ikke greier å gjøre noe med dette selv uten å få profesjonell hjelp. 

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan de med schizofreni fungerer. Men smertene du har i kroppen skyldes nok ikke psykisk sykdom, så grunnen til at du ikke orker dusje, slik du forklarer det her, har ikke med diagnosen å gjøre. Uansett syns jeg han burde ta problemene dine mer alvorlig. Jeg føler også litt at du ikke blir hørt.

Du kan få latuda før søknaden er behandlet. Dersom du får avslag så får du ikke dekket det du allerede har betalt, men dersom du får godkjent søknaden så kan du søke om å få tilbakebetalt og jeg tror det skal mye til å ikke få det. Jeg fikk ihvertfall tilbakebetalt alt. Jeg ser heller ingen grunn til at søknaden ikke skal bli godkjent. Du har jo prøvd alt annet.

stjernestøv
Skrevet
8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Da ville jeg ha forsøkt fastlegen hvor overvektsproblematikken var temaet og hvor du er veldig tydelig og klar på at du ikke greier å gjøre noe med dette selv uten å få profesjonell hjelp. 

Ja kan bestille time der, men spørs om han er noe behjelpelig. Skjønner faen ikke vitsen med helsevesenet, de hjelper ikke mye. Jævla drittsekker! Får se om jeg mister ulvehungeren med truxal da. Faens dritt lege! 

stjernestøv
Skrevet
9 minutter siden, Trine skrev:

Jeg vet ikke hvordan de med schizofreni fungerer. Men smertene du har i kroppen skyldes nok ikke psykisk sykdom, så grunnen til at du ikke orker dusje, slik du forklarer det her, har ikke med diagnosen å gjøre. Uansett syns jeg han burde ta problemene dine mer alvorlig. Jeg føler også litt at du ikke blir hørt.

Du kan få latuda før søknaden er behandlet. Dersom du får avslag så får du ikke dekket det du allerede har betalt, men dersom du får godkjent søknaden så kan du søke om å få tilbakebetalt og jeg tror det skal mye til å ikke få det. Jeg fikk ihvertfall tilbakebetalt alt. Jeg ser heller ingen grunn til at søknaden ikke skal bli godkjent. Du har jo prøvd alt annet.

Men det at jeg er fjern og svimete i dusjen er vel psykisk? Er redd for å .kollapse Nei jeg ble ikke hørt av de jævla folka, klarer meg fint uten dem. Har sendt en meld til sykepleieren nå, de forstår jo ikke en dritt. 

Ja jeg sa det at jeg ville betale latuda selv til jeg fikk det, men da sa han det var ikke sikkert jeg fikk det :( Ville jo begynt fortes mulig. 

Skrevet

Det er fullt mulig å ha smerter i kroppen som er relatert til det psykiske. 

Nå det gjelder legens uttalelser vedrørende schizofreni syntes jeg dette vitnet om en noe gammeldags forståelse av schizofreni. Da jeg ble diagnostisert med schizofreni så sa seksjonsoverlegen at det ikke er én enkelt lidelse, men et spektrum. Hun snakket om "schizofreninene" og sa at det nok i fremtiden ville bli beskrevet mer nyansert.

Jeg jobber og klarer meg relativt godt i samfunnet tross at jeg altså har denne diagnosen, så helt apatisk trenger man ikke å være  med schizofreni. Når man da i tillegg er medisinert så kan en del schizofrenipasienter klare seg relativt greit.

Jeg har fått hjelp til å komme i gang med vanngymnastikk og føler sakte men sikkert at jeg har fått litt mer kontakt med kroppen. Jeg forstår godt om du synes det er skummelt og vanskelig å komme i gang med noe slikt, men det er i alle fall noe som egner seg for overvektige personer.

Jeg forstår godt din frustrasjon og opplevelse av ikke å bli hørt av legen du nå møtte. Ut ifra din beskrivelse virket han uengasjert og lite motivert til å virkelig gå inn i situasjonen og være nysgjerrig på hvordan han best kunne hjelpe deg.

Jeg håper at du kan få komme i gang med ønsket behandling uten at det koster en formue, og ønsker deg alt godt.

Nicklusheletida
Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja kan bestille time der, men spørs om han er noe behjelpelig. Skjønner faen ikke vitsen med helsevesenet, de hjelper ikke mye. Jævla drittsekker! Får se om jeg mister ulvehungeren med truxal da. Faens dritt lege! 

Jeg tror at man noen ganger må være litt bestemt . Legen som var hos deg ser ut til å være mer opptatt av å se at du gjorde noe husarbeid enn å bry seg om vekten. Altså det virker som de er mest opptatt av se at du fungerer sånn noen lunde psykisk. Derfor ville jeg konsentrert meg om å snakke kun om overvekten med fastlegen uten å blande inn andre temaer. Fortell hvor mye overvekten ødelegger livskvaliteten og si at du ønsker hjelp med nettopp det. Ikke snakk om energier og medisiner til han. Jeg ville heller vært klar på at du ønsker hjlp til mer fysisk aktivitet og en kostholdsplan. Det er slik jeg ville ha gjort det i alle fall, men dette forutsetter jo at du er motivert da selv leger ikke kan trylle. 

stjernestøv
Skrevet
4 minutter siden, bibben skrev:

Det er fullt mulig å ha smerter i kroppen som er relatert til det psykiske. 

Nå det gjelder legens uttalelser vedrørende schizofreni syntes jeg dette vitnet om en noe gammeldags forståelse av schizofreni. Da jeg ble diagnostisert med schizofreni så sa seksjonsoverlegen at det ikke er én enkelt lidelse, men et spektrum. Hun snakket om "schizofreninene" og sa at det nok i fremtiden ville bli beskrevet mer nyansert.

Jeg jobber og klarer meg relativt godt i samfunnet tross at jeg altså har denne diagnosen, så helt apatisk trenger man ikke å være  med schizofreni. Når man da i tillegg er medisinert så kan en del schizofrenipasienter klare seg relativt greit.

Jeg har fått hjelp til å komme i gang med vanngymnastikk og føler sakte men sikkert at jeg har fått litt mer kontakt med kroppen. Jeg forstår godt om du synes det er skummelt og vanskelig å komme i gang med noe slikt, men det er i alle fall noe som egner seg for overvektige personer.

Jeg forstår godt din frustrasjon og opplevelse av ikke å bli hørt av legen du nå møtte. Ut ifra din beskrivelse virket han uengasjert og lite motivert til å virkelig gå inn i situasjonen og være nysgjerrig på hvordan han best kunne hjelpe deg.

Jeg håper at du kan få komme i gang med ønsket behandling uten at det koster en formue, og ønsker deg alt godt.

Takk for det. Ja jeg får jo alltid vondt i kroppen når jeg er dårlig psykiak, det stod om det i epikrisen han leste...at det kunne ha sammenheng med det psykiske. Det var jo en fysioterapeut som undersøkte meg, men legen bar skumleste den epikrisen. Jeg stolte på dem jeg, de som utredet meg. Men det er jo bare tull ifølge legen, nå er jeg så forvirret og sint. 

En med schizofreni skal vel sitte å gynge frem og tilbake,og være i sin egen verden hele tiden. Nei de forstår ikke en dritt de som var her i dag, fy faen jeg har vært dårlig. Var en legestudent her og, veldig overlegen, hilste ikke på meg en gang. En ung drittsekk! 

Det er bra du er i gang med noe. Her har de jo ingenting, jo dagsenteret og der går jeg jo. Nei legen ville bare gå, ikke interessert i å hjelpe meg. For et liv! De er heldig som fungerer greit, for det gjør ikke jeg selv om de tror det. Hver dag er en kamp. 

Håper også jeg får latuda snart. Men fact team kan dra til Helvete. 

Skrevet
19 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men det at jeg er fjern og svimete i dusjen er vel psykisk? Er redd for å .kollapse Nei jeg ble ikke hørt av de jævla folka, klarer meg fint uten dem. Har sendt en meld til sykepleieren nå, de forstår jo ikke en dritt. 

Ja jeg sa det at jeg ville betale latuda selv til jeg fikk det, men da sa han det var ikke sikkert jeg fikk det :( Ville jo begynt fortes mulig. 

Det kan hende det er psykisk. Men det kan også være fordi du er i fysisk dårlig form. Om jeg sitter eller ligger for mye så blir også jeg svimmel og fjern. Men det går relativt fort over. Jeg er generelt i mer aktivitet enn deg så da er det vel naturlig at det går fortere over på meg de gangene det skjer.

Skulle ønske du kunne fått en behandler som hadde tid til deg. Er det noen mulighet for at du kan bytte psykiater?

stjernestøv
Skrevet
4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tror at man noen ganger må være litt bestemt . Legen som var hos deg ser ut til å være mer opptatt av å se at du gjorde noe husarbeid enn å bry seg om vekten. Altså det virker som de er mest opptatt av se at du fungerer sånn noen lunde psykisk. Derfor ville jeg konsentrert meg om å snakke kun om overvekten med fastlegen uten å blande inn andre temaer. Fortell hvor mye overvekten ødelegger livskvaliteten og si at du ønsker hjelp med nettopp det. Ikke snakk om energier og medisiner til han. Jeg ville heller vært klar på at du ønsker hjlp til mer fysisk aktivitet og en kostholdsplan. Det er slik jeg ville ha gjort det i alle fall, men dette forutsetter jo at du er motivert da selv leger ikke kan trylle. 

Ja kan jo snakke om bare overvekten med fastlegen. Ja han sa "Hver gang vi kommer her ser det fint ut" . "Ja det er samboeren min det" sa jeg. Han må jo alltid rydde og vaske litt til de kommer, selv driter jeg i hvordan det ser ut. Vasker ikke bare fordi det kommer en lege. 

stjernestøv
Skrevet
3 minutter siden, Trine skrev:

Det kan hende det er psykisk. Men det kan også være fordi du er i fysisk dårlig form. Om jeg sitter eller ligger for mye så blir også jeg svimmel og fjern. Men det går relativt fort over. Jeg er generelt i mer aktivitet enn deg så da er det vel naturlig at det går fortere over på meg de gangene det skjer.

Skulle ønske du kunne fått en behandler som hadde tid til deg. Er det noen mulighet for at du kan bytte psykiater?

Psykologen jeg gikk til sa at hvis det ikke fungerte med fact team kunne jeg komme tilbake dit, da får jeg andre psykiatere. Han her er jo helt tett i pappen. 

Skrevet
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Psykologen jeg gikk til sa at hvis det ikke fungerte med fact team kunne jeg komme tilbake dit, da får jeg andre psykiatere. Han her er jo helt tett i pappen. 

Da syns jeg du skal kontakte den psykologen og si at det ikke fungerer.

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Trine skrev:

Da syns jeg du skal kontakte den psykologen og si at det ikke fungerer.

Ja det kan jeg jo gjøre. Sendte en sint meld til sykepleieren, får ikke håpe han ringer. Jeg er ferdig med dem nå. 

Skrevet
38 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg har ingen ulvehunger av truxal. La på meg mye på seroquel, så se lyst på det skiftet. Ellers betaler jeg over 1000 kr mnd på en medisin, som uføretrygdet, uten refusjonsrett. Jeg tenker at må en ha det så må en ha det..

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, tilstede skrev:

Jeg har ingen ulvehunger av truxal. La på meg mye på seroquel, så se lyst på det skiftet. Ellers betaler jeg over 1000 kr mnd på en medisin, som uføretrygdet, uten refusjonsrett. Jeg tenker at må en ha det så må en ha det..

Ok, får prøve truxal. Den minste dosen kostet tusen, skulle jeg har høyere dose ble det dyrere. 

Skrevet

Det er noe av problemet med psykiatrien. Det er så mange bastanta meninger. Da jeg var syk sist gang, så dro jeg til legevakten fordi jeg viste det eskalerte. Der dro en psykiater konklusjonene att jeg hadde kun OCD og ikke schizofreni, den konklusjonen virket det som han hadde gjort seg opp på 5 minutter. Derfor så fikk jeg ikke AP, og ble fullt ut psykotisk, for så å få schizofreni diagnose av en annen lege. Den psykiateren, ødela sjangsene mine for å ta en episode tidlig.

Skrevet
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Ok, får prøve truxal. Den minste dosen kostet tusen, skulle jeg har høyere dose ble det dyrere. 

Skjønner. Var jeg deg ville jeg begynt nå. Du er jo i den heldige situasjon at du kan få det igjen. Det er surt å bruke 13000 i året på en medisin, pluss alle de andre medisinene og vitaminene jeg må gå på:o(  

Jeg valgte til slutt fedmeoperasjon. Seroquel var en av grunnene til at jeg la på meg i hvert fall halve overvekten. Resten var nok min egen feil. Til slutt klarte jeg nesten ikke gå mer enn noen hundre meter, veide 122 kilo. Sier ikke at det er en løsning for deg, men at jeg forstår din fortvilelse. Det beste er om du klarer å finne en god medisinering og gå ned uten operasjon.

Truxal i dose 50-100 mg har vært en god medisin for meg, veldig glad jeg fikk bytte. Har ikke følt at medisinen har gjort meg mer trøtt og treg på dagtid. Og ingen ulvehunger. 

stjernestøv
Skrevet
9 minutter siden, Inner self skrev:

Det er noe av problemet med psykiatrien. Det er så mange bastanta meninger. Da jeg var syk sist gang, så dro jeg til legevakten fordi jeg viste det eskalerte. Der dro en psykiater konklusjonene att jeg hadde kun OCD og ikke schizofreni, den konklusjonen virket det som han hadde gjort seg opp på 5 minutter. Derfor så fikk jeg ikke AP, og ble fullt ut psykotisk, for så å få schizofreni diagnose av en annen lege. Den psykiateren, ødela sjangsene mine for å ta en episode tidlig.

Nei jeg forstår det ikke. Det er jo så mange forskjeller i helsevesenet og psykiatrien, så mange ulike meninger. Hvem skal man stole på ? Har mest lyst å slutte på medisiner, ingen har dem har sett meg helt uten medisiner. 

stjernestøv
Skrevet
7 minutter siden, tilstede skrev:

Skjønner. Var jeg deg ville jeg begynt nå. Du er jo i den heldige situasjon at du kan få det igjen. Det er surt å bruke 13000 i året på en medisin, pluss alle de andre medisinene og vitaminene jeg må gå på:o(  

Jeg valgte til slutt fedmeoperasjon. Seroquel var en av grunnene til at jeg la på meg i hvert fall halve overvekten. Resten var nok min egen feil. Til slutt klarte jeg nesten ikke gå mer enn noen hundre meter, veide 122 kilo. Sier ikke at det er en løsning for deg, men at jeg forstår din fortvilelse. Det beste er om du klarer å finne en god medisinering og gå ned uten operasjon.

Truxal i dose 50-100 mg har vært en god medisin for meg, veldig glad jeg fikk bytte. Har ikke følt at medisinen har gjort meg mer trøtt og treg på dagtid. Og ingen ulvehunger. 

Jeg ville jo begynne nå, men det var jo ikke sikkert jeg fikk dem :( Forstår at det er kjipt å betale så mye for medisiner. 

Har tenkt på fedmeoperasjon her og. Håper truxal blir bedre enn seroquel da, får prøve. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...