Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 30 år gammel kvinne som ikke får mensen etter hormonspiral. Vi ønsker å bli gravid med barn nr 2. 

I 2013 sluttet jeg med Yasmin etter noen års bruk, hadde en naturlig mens etter dette før jeg ble gravid. Etter jeg fikk datteren min i januar 2014, tok jeg hormonspiral for å være sikker på at jeg ikke ble gravid med det første da graviditeten var veldig tung og endte i svangerskapsforgiftning og keisersnitt. 

I juni 2015 tok jeg ut hormonspiralen fordi vi da var klar for å få en nr 2. Fikk en blødning i dagene etter, men regner med det var pga fjerningen av spiralen. Vi prøvde veldig i en periode, men ingenting skjedde, ble verken gravid eller fikk mens. I november fant jeg og legen ut at jeg skulle prøve med yasmin igjen noen måneder for å "kick-starte" systemet. Fikk mens med det samme med yasmin. Den første var veldig kraftig, de neste var slik jeg er vant med. 

Tok siste p-pille 13. mars. Fikk den vanlige blødningen som man har i pauseuka, og fikk i tillegg en liten blødning 1 uke etter på. Den siste varte bare i 1 dag og det var ikke noen store mengder. Siden da har jeg verken sett snurten av tante rød eller positive eggløsningstester eller graviditetstester. Har brukt billigtester og prøver nå med fertilitetsmonitor uten at disse gi noe positvt resultat på eggløsning. Kan vel si at det ikke hjalp å få igang systemet med p-piller..

Er overvektig og har en bmi på 31. La på meg 10 kg plutselig for omtrent et år siden over en periode på 6 mndr. Har tatt blodprøver på "alt mulig" uten at det var noe unormalt annet enn lett forhøyede leververdier og stoffskiftet er helt på grensen til lavt. Tenker at dette ikke har noe med eggløsning og graviditet å gjøre? Har også tatt innvendig ultralyd da jeg fjernet spiralen og da skal gynekologen ha sett at jeg ikke har PCO iallefall. Har forøvrig en søster og en del andre familiemedlemmer som har det. 

Hva kan jeg gjøre for å få igang systemet? Er det vanlig at det går så lang tid etter hormonspiral før systemet kommer i gang igjen? Vil ha flere barn enda og vil finne ut av dette. Håper jeg kan få noen svar her!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411383-f%C3%A5r-ikke-mens-etter-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er nok så klart at her foreligger en hormonforstyrrelse med manglende eggløsning, og da blir man selvsagt ikke gravid. Ut fra din beskrivelse med vektøkning og familiær risiko, er PCOS en opplagt forklaring. Ved PCOS er det ofte spesielle forandringer på eggstokken og øket produksjon av mannlige hormoner med kviser, uren hud og evt mannlig behåring. Overvekt er vanlig. Eggløsning er stoppet og det er sjeldne eller ingen menstruasjoner.

Hva du kan gjøre for å få systemet i gang er å prøve å gå ned i vekt. Et vekttap på f.eks, 5 kg kan være nok til å få eggløsning og menstruasjoner i gang. Så kan du be fastlegen om henvisning til gynekolog som kan ta de nødvendige undersøkelser med ultralyd og hormonprøver. Hvis eggløsning ikke kommer av seg selv, kan det bli aktuelt med å stimulere med hormoner i et slags prøverørsforsøk.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Takk for svar. Hadde en liten mistanke om dette, men siden gynekologen ikke hadde sett noen tegn til dette avskrev jeg det. Må nok få sjekket dette nøyere ja! Har akkurat gått til anskaffelse av en personlig trener så skal nok få bukt på kiloene håper jeg! :)

• 4 uker senere...
AnonymBruker

Hei igjen.

Jeg har nå vært hos lege for blodprøver og fått time hos gynekolog. Fikk svarene på blodprøvene i dag og siden jeg er en utålmodig sjel som ikke klarer å vente på timen hos gynekolog før jeg får en pekepinn, så tenkte jeg å gjengi verdiene her. 

DHEA-S. Fritt-T4, Prolaktin, SHBG er alle innenfor normalverdiene, ca midt i referanseområdet som er oppgitt .

Testosteron er på 2, TSH på 2 og Østradiol er på 0,2.

FSH er på 6, LH er på 19 og Progesteron er på 1. 

Hva tenker du når du ser disse tallene? Har jo som sagt fått time hos gynekolog i neste uke men skulle gjerne hørt din mening. 

Anonymkode: 8b068...bed

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...