Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tester om dagen ut Selo zok for å se om dette kan virke forebyggende og/eller mildne migreneanfall. Har gått på dem i fire uker, og har så langt ikke hatt annen effekt enn at enkelte migreneanfall har vært noe mildere. Hyppighet er som før (i snitt 3 ganger i uken). Jeg har ingen bivirkninger av selve medisinen, men blir nå veldig utslått av migrenemedisinen (Maxalt), noe jeg ikke har blitt før. Tung og uvel i kroppen, og generell zombie følelse, som varer dagen ut. Fastlegen nevnte noe om at Maxalt ville ha mer potent virkning pga betablokker, regner med det kan være grunnen. Men skulle gjerne visst hvorfor, og om det er sannsynlig at disse "bivirkningene" vil avta over tid. Noen som vet? ISW?  Effekten av Maxalt er lik, dvs. noen ganger hjelper det, andre ganger ikke. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411524-betablokkere-migrene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
42 minutter siden, Mari- skrev:

Jeg tester om dagen ut Selo zok for å se om dette kan virke forebyggende og/eller mildne migreneanfall. Har gått på dem i fire uker, og har så langt ikke hatt annen effekt enn at enkelte migreneanfall har vært noe mildere. Hyppighet er som før (i snitt 3 ganger i uken). Jeg har ingen bivirkninger av selve medisinen, men blir nå veldig utslått av migrenemedisinen (Maxalt), noe jeg ikke har blitt før. Tung og uvel i kroppen, og generell zombie følelse, som varer dagen ut. Fastlegen nevnte noe om at Maxalt ville ha mer potent virkning pga betablokker, regner med det kan være grunnen. Men skulle gjerne visst hvorfor, og om det er sannsynlig at disse "bivirkningene" vil avta over tid. Noen som vet? ISW?  Effekten av Maxalt er lik, dvs. noen ganger hjelper det, andre ganger ikke. 

Har du testet ut andre medisiner? Jeg har bivirkninger av Imigran, men den "tar" derimot hodepinen. Den beste medisinen for meg. Håper du lykkes med betablokkere. 

Anonymkode: cf4e0...85c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411524-betablokkere-migrene/#findComment-3697745
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du testet ut andre medisiner? Jeg har bivirkninger av Imigran, men den "tar" derimot hodepinen. Den beste medisinen for meg. Håper du lykkes med betablokkere. 

Anonymkode: cf4e0...85c

Jeg har testet imigran og andre triptaner, med samme effekt/manglende effekt som Maxalt. Før virket de hver gang, de siste årene har de dessverre ikke det. Takk. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411524-betablokkere-migrene/#findComment-3697746
Del på andre sider

41 minutter siden, Mari- skrev:

Hei! 

Hvilken dose Selo-Zok tar du? Jeg husker mange år tilbake at min mor tok Selo-Zok mot migrene og hadde en viss effekt, men beklaget seg over at hun manglet overskudd på dagen og at "alt føltes å gå langsomt".

Selo-Zok har minimal effekt på blodårene (setter egentlig bare ned pulsen) og egentlig er det rart at den skal ha effekt mot migrene i det hele tatt. Jeg tror Pranolol er mer effektiv mot migrene, men ulempen er at den må tas flere ganger daglig (depottabletten har gått ut av salg). Pranolol hindrer blodårene fra å utvide seg under stress i større grad enn Selo-Zok. 

Jeg vet dessverre ikke hvorfor du føler deg dårlig etter kombinasjonen av disse to medisinene, men det virker jo som at Selo-Zok ikke virker optimalt? (Og at du bare får litt mildere anfall siden pulsen er mindre bankende). Ville tatt det opp med legen din, finnes jo flere medisiner forebyggende mot migrene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411524-betablokkere-migrene/#findComment-3697747
Del på andre sider

6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hei! 

Hvilken dose Selo-Zok tar du? Jeg husker mange år tilbake at min mor tok Selo-Zok mot migrene og hadde en viss effekt, men beklaget seg over at hun manglet overskudd på dagen og at "alt føltes å gå langsomt".

Selo-Zok har minimal effekt på blodårene (setter egentlig bare ned pulsen) og egentlig er det rart at den skal ha effekt mot migrene i det hele tatt. Jeg tror Pranolol er mer effektiv mot migrene, men ulempen er at den må tas flere ganger daglig (depottabletten har gått ut av salg). Pranolol hindrer blodårene fra å utvide seg under stress i større grad enn Selo-Zok. 

Jeg vet dessverre ikke hvorfor du føler deg dårlig etter kombinasjonen av disse to medisinene, men det virker jo som at Selo-Zok ikke virker optimalt? (Og at du bare får litt mildere anfall siden pulsen er mindre bankende). Ville tatt det opp med legen din, finnes jo flere medisiner forebyggende mot migrene.

Jeg tar 100 mg daglig. Nei, det er neppe en god løsning da bivirkningene så langt ser ut til å være større enn effekten. Får høre med legen om andre løsninger. Takk for tips om pranolol. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411524-betablokkere-migrene/#findComment-3697750
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg har slitt mye med migrene, og fikk anbefalt Atacand framfor betablokker av nevrolog. Dette er også egentlig en medisin mot høyt blodtrykk. Har hatt veldig god effekt av denne både når det kommer til hyppighet og intensitet av anfall. Nå kan jeg knekke et begynnende anfall med 1g Paracet og 400-600mg Ibux. Maxalt tar jeg om jeg kjenner at anfallet blir kraftig, men jeg blir temmelig svimete av den. På den annen side synes heg det er bedre å sove meg igjennom kraftigere anfall enn å ha den forferdelige hodepinen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411524-betablokkere-migrene/#findComment-3697907
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg har slitt mye med migrene, og fikk anbefalt Atacand framfor betablokker av nevrolog. Dette er også egentlig en medisin mot høyt blodtrykk. Har hatt veldig god effekt av denne både når det kommer til hyppighet og intensitet av anfall. Nå kan jeg knekke et begynnende anfall med 1g Paracet og 400-600mg Ibux. Maxalt tar jeg om jeg kjenner at anfallet blir kraftig, men jeg blir temmelig svimete av den. På den annen side synes heg det er bedre å sove meg igjennom kraftigere anfall enn å ha den forferdelige hodepinen.

Så bra du får god hjelp av Atacand. Hvor høy dose bruker du? Jeg prøvde den tidligere, men ettersom jeg har lavt blodtrykk i utgangspunktet, kunne jeg kun teste med forholdsvis lav dose, noe som ikke ga effekt. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411524-betablokkere-migrene/#findComment-3697919
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...