Gå til innhold

Medikamentoverforbrukshodepine (MOH), migrene og avvenning fra medisiner.

Anbefalte innlegg

Jeg skal gjennom en 6-ukers avvenning fra migrenemedisin. (Triptaner)

Tenkte å dele mine erfaringer underveis, her i denne tråden.  Hvis noen har spørsmål eller erfaringer å dele - er det kjempefint å legge det inn her.

Har lest meg opp på forskning rundt dette, men finner lite erfaringer fra folk som har gjennomført en slik avvenning. Det finnes lukkede fora, men jeg tenker at det også bør være noe for de som leter etter info uten å være medlem av disse.   

Bakgrunn:
Har hatt migrene siden tenårene. De siste årene har det kommet oftere og oftere, til jeg nå er i en situasjon med hodepine de fleste av dagene i måneden.

Hele tiden har jeg vært i jobb 100%. Det er fordi migrenemedisinene virker så bra. De fjerner all smerte.  Dette har vist seg å være et tveegget sverd, for det gjør at det har vært vanskelig å la være å ta dem.  De tar meg fra sengeliggende til frisk og oppegående på maks to timer. Trenger aldri si nei til noe, verken på jobb eller privat.

Jeg bruker kun Triptaner. Annet har liten virkning på migrenen.
For andre kan det være greit å vite at paracetamol og ibuprofen også kan gi MOH.

MOH (MedikamentOverforbruksHodepine)
Oppstår ved hyppig bruk av smertestillende medisin over lengre tid. Skyldes at smertereseptorer i hjernen blir stående "på" hele tiden, slik at når virkningen av medisinene går ut, vil smerten umiddelbart komme tilbake.  Det var slik jeg havnet her.  

Avvenning:
Gir smertereseptorene sin normale funksjon tilbake. Det tar ca. 6 uker.

Jeg gjør dette etter anbefaling fra - og i samarbeide med migrenespesialisten min. Hun har gitt meg standard prosedyre for avvenning fra MOH:

• Sykmelding fra jobben.
  • Absolutt ingen smertestillende medisiner av noe slag, på 6 uker.
  • Kortison de første 10 dagene
  • Sartotex daglig i de 6 ukene. For å få sove godt, og slappe av i kroppen.
  • Oppfølgingstime etter 1 uke
  • Mobilnummer som kan ringes ved krise.

Etter avvenning

Etter de 6 ukene blir det strengt regime med maks 2 medisindager pr. uke.  Det er jeg også veldig spent på. Nå er jeg vant med å alltid kunne si ja, alltid kunne dra på jobb og bli der hele dagen - fordi medisinen sørger for at jeg er oppegående.  

Jeg må altså lære meg å melde avbud fra jobb, fritidsaktiviteter og familieliv.  Håpet er at det etter avvenningen skal være få igjen av slike dager.

Fortsetter under...

• 1 år senere...
stjernestøv
På 11.5.2016 den 0.02, Kalevaala skrev:

Jeg skal gjennom en 6-ukers avvenning fra migrenemedisin. (Triptaner)

Tenkte å dele mine erfaringer underveis, her i denne tråden.  Hvis noen har spørsmål eller erfaringer å dele - er det kjempefint å legge det inn her.

Har lest meg opp på forskning rundt dette, men finner lite erfaringer fra folk som har gjennomført en slik avvenning. Det finnes lukkede fora, men jeg tenker at det også bør være noe for de som leter etter info uten å være medlem av disse.   

Bakgrunn:
Har hatt migrene siden tenårene. De siste årene har det kommet oftere og oftere, til jeg nå er i en situasjon med hodepine de fleste av dagene i måneden.

Hele tiden har jeg vært i jobb 100%. Det er fordi migrenemedisinene virker så bra. De fjerner all smerte.  Dette har vist seg å være et tveegget sverd, for det gjør at det har vært vanskelig å la være å ta dem.  De tar meg fra sengeliggende til frisk og oppegående på maks to timer. Trenger aldri si nei til noe, verken på jobb eller privat.

Jeg bruker kun Triptaner. Annet har liten virkning på migrenen.
For andre kan det være greit å vite at paracetamol og ibuprofen også kan gi MOH.

MOH (MedikamentOverforbruksHodepine)
Oppstår ved hyppig bruk av smertestillende medisin over lengre tid. Skyldes at smertereseptorer i hjernen blir stående "på" hele tiden, slik at når virkningen av medisinene går ut, vil smerten umiddelbart komme tilbake.  Det var slik jeg havnet her.  

Avvenning:
Gir smertereseptorene sin normale funksjon tilbake. Det tar ca. 6 uker.

Jeg gjør dette etter anbefaling fra - og i samarbeide med migrenespesialisten min. Hun har gitt meg standard prosedyre for avvenning fra MOH:

• Sykmelding fra jobben.
  • Absolutt ingen smertestillende medisiner av noe slag, på 6 uker.
  • Kortison de første 10 dagene
  • Sartotex daglig i de 6 ukene. For å få sove godt, og slappe av i kroppen.
  • Oppfølgingstime etter 1 uke
  • Mobilnummer som kan ringes ved krise.

Etter avvenning

Etter de 6 ukene blir det strengt regime med maks 2 medisindager pr. uke.  Det er jeg også veldig spent på. Nå er jeg vant med å alltid kunne si ja, alltid kunne dra på jobb og bli der hele dagen - fordi medisinen sørger for at jeg er oppegående.  

Jeg må altså lære meg å melde avbud fra jobb, fritidsaktiviteter og familieliv.  Håpet er at det etter avvenningen skal være få igjen av slike dager.

Ja hvordan gikk det?

Jeg sliter mye med migrene selv og tar relpax ganske ofte. 

Så hyggelig at dere spør!  Det gikk bra.  

Nå er det jo et års tid siden, og jeg kan fortelle at det var verdt det. Fra å ha hodepine nesten hver dag over flere måneder, har jeg det nå ca. 10 dager pr. måned. 

Nå klarer jeg å holde meg til +/- 8 dager med triptaner pr. måned. Av og til, ca. annenhver måned kommer jeg til et punkt hvor jeg har brukt opp kvoten før måneden er over, og da må jeg legge meg i sengen og bli der til anfallet er over.  Det tar mellom 40 og 50 timer.  Da bruker jeg Sarotex og Afipran for å sove mest mulig, og unngå kvalme. 
Belønningen etter en slik sjau, er at da går det gjerne 2 uker før jeg får migrene igjen.

I hele avvenningsperioden hadde jeg bare 3 skikkelige migreneanfall, slike som gjør at jeg må ligge i 40-50 timer i mørkt rom uten å orke å spise noe, eller gjøre annet enn å stå opp for å tisse. 

Under avvenningen fikk jeg som sagt Kortison i form av Prednisolon tabletter de første 10 dagene. Doseringen var slik:

Dag 1+2: 60mg 
Dag 3+4: 40mg 
Dag 5-8  20mg
Dag 9+10 10mg

AnonymBruker
6 timer siden, Kalevaala skrev:

Nå er det jo et års tid siden, og jeg kan fortelle at det var verdt det. Fra å ha hodepine nesten hver dag over flere måneder, har jeg det nå ca. 10 dager pr. måned. 

Nå klarer jeg å holde meg til +/- 8 dager med triptaner pr. måned. Av og til, ca. annenhver måned kommer jeg til et punkt hvor jeg har brukt opp kvoten før måneden er over, og da må jeg legge meg i sengen og bli der til anfallet er over.  Det tar mellom 40 og 50 timer.  Da bruker jeg Sarotex og Afipran for å sove mest mulig, og unngå kvalme. 
Belønningen etter en slik sjau, er at da går det gjerne 2 uker før jeg får migrene igjen.

I hele avvenningsperioden hadde jeg bare 3 skikkelige migreneanfall, slike som gjør at jeg må ligge i 40-50 timer i mørkt rom uten å orke å spise noe, eller gjøre annet enn å stå opp for å tisse. 

Under avvenningen fikk jeg som sagt Kortison i form av Prednisolon tabletter de første 10 dagene. Doseringen var slik:

Dag 5-8  20mg
Dag 9+10 10mg

Siden du sliter såpass mye med migrene, har du vurdert topimax. Selv går jeg nå på 100 mg topimax og har fått betraktelig redusert antall migreneanfall i måneden. Det tok tid å trappe opp på medisinen, og det var til tider litt smertefullt, men det var verdt det. 

Anonymkode: 56db2...73e

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du sliter såpass mye med migrene, har du vurdert topimax. Selv går jeg nå på 100 mg topimax og har fått betraktelig redusert antall migreneanfall i måneden. Det tok tid å trappe opp på medisinen, og det var til tider litt smertefullt, men det var verdt det. 

Takk for tips, men jeg har allerede forsøkt Topimax uten særlig bedring. 

Det skal sies at dette var før jeg forstod at man må gi nye medisiner god tid, både til å bli kvitt bivirkninger og få god nok virkning.  Så om jeg skal teste noe forebyggende igjen, vil jeg gi Topimax en ny sjanse og holde ut litt lenger. Din historie føyer seg inn i rekken over suksesshistorier jeg har hørt om Topimax.  

stjernestøv
På 3.7.2017 den 10.08, Kalevaala skrev:

Dag 5-8  20mg
Dag 9+10 10mg

Blir migrenen din utløst av noe eller kommer den bare?

Noen ganger våkner jeg med migrene, ellers kan jeg få det av å være sosial. 

AnonymBruker
1 time siden, Kalevaala skrev:

Takk for tips, men jeg har allerede forsøkt Topimax uten særlig bedring. 

Det skal sies at dette var før jeg forstod at man må gi nye medisiner god tid, både til å bli kvitt bivirkninger og få god nok virkning.  Så om jeg skal teste noe forebyggende igjen, vil jeg gi Topimax en ny sjanse og holde ut litt lenger. Din historie føyer seg inn i rekken over suksesshistorier jeg har hørt om Topimax.  

Ja bivirkningene var ikke noe særlig kjekt i starten, særlig ikke hodepinen, men når de la seg så har jeg ikke en eneste bivirkning av dem, tvert i mot. Så lykke til om du vil prøve deg på dem igjen. Det kan være verdt det, og trapp uhyre sakte opp. Psykia har gitt forslag her inne til opptrappingsplan som han bruker og som han mener er forsvarlig. Fastlegen min ville trappe opp mye fortere for å si det sånn...

AnonymBruker
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Komplett off-topic:

Synes det er interessant at denne tråden er sponset av Ibux - mot hodepine.

Et eksempel på at denne typen markedsføring slår feil iblant :D 

Hvordan ser du det?

Anonymkode: 267b6...fe5

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde alle brukte ad-block?

Anonymkode: 38cfe...b0c

Jeg ser på ad-block som tyveri. Årsaken til at vi kan lese nyheter gratis på nett og årsaken til at forum som dette eksisterer, er at folk bidrar ved å se reklame. Personlig har jeg ingenting imot reklame.

Ønsker man at alle nettsider skal ta betalt for å lese stoffet deres? Om ja, fortsett å bruke adblock.

På 4.7.2017 den 16.54, stjernestøv skrev:

Blir migrenen din utløst av noe eller kommer den bare?

Ja dette har jeg forsøkt å finne ut av i årevis, uten særlig hell.  Nå har jeg egentlig bare slått meg til ro med at jeg har migrene, og at den kommer (nesten) uansett hva jeg gjør.

Jeg synes at kraftig stress kan trigge. Det samme med alkohol, sterke lukter og skarpt lys.

Samtidig kan jeg ha gode perioder der jeg kan utsette meg for alt dette, uten å få anfall.  Jeg har hatt dårlige perioder med mange anfall i ikke-stressende perioder på jobb, og vært veldig bra i stressede perioder.  Og omvendt.  

Migrene er jo en nevrologisk sykdom som innebærer en overfølsomhet i nervesystemet. Kroppen slår full alarm ved relativt uskyldig påvirkning. Men det kan synes som den overfølsomheten har gode og mindre gode faser?

stjernestøv
1 time siden, Kalevaala skrev:

Ja dette har jeg forsøkt å finne ut av i årevis, uten særlig hell.  Nå har jeg egentlig bare slått meg til ro med at jeg har migrene, og at den kommer (nesten) uansett hva jeg gjør.

Jeg synes at kraftig stress kan trigge. Det samme med alkohol, sterke lukter og skarpt lys.

Samtidig kan jeg ha gode perioder der jeg kan utsette meg for alt dette, uten å få anfall.  Jeg har hatt dårlige perioder med mange anfall i ikke-stressende perioder på jobb, og vært veldig bra i stressede perioder.  Og omvendt.  

Migrene er jo en nevrologisk sykdom som innebærer en overfølsomhet i nervesystemet. Kroppen slår full alarm ved relativt uskyldig påvirkning. Men det kan synes som den overfølsomheten har gode og mindre gode faser?

Ok. Nei det er ikke lett å finne ut av...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...