Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann :o)

Jeg har av en eller annen grunn klart å ryke tungebåndet når jeg pusset tennene. Jeg skulle skylle munnen med vann og "snapp" sa det.....

Tungebåndet var vel ca 1 cm før det røk, og nå er det ca 2-3 mm igjen. Det gjør ikke spesielt vondt nå, men det er ubehagelig når jeg prater mye, tygger tyggegummi osv. (Det er et døgn siden det skjedde)

Det er såklart en stor glipe i tungebåndet og jeg antar at dette sikkert ikke kommer til å gro sammen igjen. Sårkantene er hvite, men det er vel fordi det er i munnen er det ikke?

Uansett, det jeg skal fram til er; Er dette farlig? Enkelte påstår at uten tungebånd kan man svelge tungen - hvilket jeg har vanskeligheter med å tro. Men jeg blir jo litt usikker.... Må jeg til lege/tannlege å få sydd et sting, eller kan det bare være sånn? På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4116-r%C3%B8ket-tungeb%C3%A5nd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til Figaro ang røket tungebånd.

Aller først- du kan ikke svelge tungen selv om tungebåndet er helt eller delvis røket.

Det kan som du selv beskriver påvirke styringen av tungen ved artikulering, tygging etc. Jeg vil at du oppsøker en almenlege for vurdering og evt videre henvisning til øre-nese, halslege hvis det skulle være påkrevet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...