Fruen85 Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Hei Mette. Jeg er en kvinne på 30 år som har tidvise plager. Det ble nevnt for en god tid tilbake under en UL ved en GU time at legen så små skygger i livmoren. Kunne være myomer el. lignende. Jeg har tidvis plutselige skarpe smerter i underlivet. Det kommer helt plutselig og kjennes ut som en kraftig rie eller krampe. Enkelte gang med påfølgende blødning etter smerten. Kan dette være infarkt i myomer som gjør smerten og blødningen? Er dette farlig tror du? Legen min utreder meg ikke for han fant ikke noe tydelig på UL og skylte på at det kunne være å piller som var grunnen. Har født 3 barn og går på yasmin. Håper du får tid til å svare på dette spørsmålet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411716-skarp-smerte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Du er litt diffus i din beskrivelse med 'tidvise plager' og 'en god tid tilbake'. Kan du presisere det litt nærmere? Har du vært hos gynekolog til ultralyd? Infarkt i myom er en sjelden komplikasjon som kan gi smerter, men det er vanligvis ikke noe som 'kommer og går', og det er ikke forbundet med blødning. Muskelknuter er veldig vanlig hos kvinner i 40 års alderen, litt tidlig å få det som 30-åring. Muskelknuter er godartede. De fleste har ingen symptomer, noen får rikeligere blødninger, smerter er mer uvanlig. Smerter kan evt skyldes tilstanden adenomyose hvor det er kjertler i muskellaget til livmoren. Jeg vil foreslå at du får en ny vurdering hos gynekolog. Det er nå kommer legemidler som kan få muskelknuter til å minske i størrelse og blødninger til å stoppe. En hormonspiral kan også være en behandlingsmulighet. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411716-skarp-smerte/#findComment-3699990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fruen85 Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 10 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev: Du er litt diffus i din beskrivelse med 'tidvise plager' og 'en god tid tilbake'. Kan du presisere det litt nærmere? Har du vært hos gynekolog til ultralyd? Infarkt i myom er en sjelden komplikasjon som kan gi smerter, men det er vanligvis ikke noe som 'kommer og går', og det er ikke forbundet med blødning. Muskelknuter er veldig vanlig hos kvinner i 40 års alderen, litt tidlig å få det som 30-åring. Muskelknuter er godartede. De fleste har ingen symptomer, noen får rikeligere blødninger, smerter er mer uvanlig. Smerter kan evt skyldes tilstanden adenomyose hvor det er kjertler i muskellaget til livmoren. Jeg vil foreslå at du får en ny vurdering hos gynekolog. Det er nå kommer legemidler som kan få muskelknuter til å minske i størrelse og blødninger til å stoppe. En hormonspiral kan også være en behandlingsmulighet. Vennlig hilsen Mette Hei og takk for svar. Jeg har disse smertene ca 1 gang i mnd uavhengig av når mensen er. Det er ca 1 år siden siste gynekologiske undersøkelse. Har og vært på sykehus på GU og alt så normalt ut. Begynte med hormonspiral men blødde hele tiden så jeg måtte ta den ut igjen, er andre gangen jeg prøver en slik spiral og ha måttet fjerne begge desverre. Jeg har alltid vært plaget med heftige menstruasjonssmerter og kraftige blødninger, men disse synes jeg å ha avtatt med årene. Istedet har jeg fått "kramper" i underlivet som noen ganger fører til blødninger. Kjenner og ofte at det blir en slik stikkende følelse i samme område. Tviler på at jeg får komme til ny vurdering til gynekolog. Må ha henvisning fra fastlegen og legen er ikke så villig til å henvise videre desverre😊 kan nevne at min mor har vært plage med muskelknuter siden hun var i 20 årene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411716-skarp-smerte/#findComment-3700120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Takk for tilleggsinformasjon. Det er jo ikke sikkert at smerten kommer fra underlivet. Var det relasjon til syklus kunne man tenke på eggløsningssmerter, evt den godartede tilstand endometriose som ikke kan påvises ved en vanlig gynekologisk undersøkelse med ultralyd, bare ved kikkhullsundersøkelse. Hilsen Mett 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411716-skarp-smerte/#findComment-3700271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.