Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette blir et langt innlegg, men jeg håper du har anledning til å svare. Jeg er en kvinne på 46 år som plages sterkt av PMS-symptomer. Jeg fikk ME da jeg var 24, og har fra samme tidspunkt hatt PMS-symptomene. Jeg kan ikke med sikkerhet si at det er en sammenheng, men det er i hvert fall et sammenfall i tid. Før dette hadde jeg ikke plager knyttet til menstruasjonen, annet enn litt menssmerter. 

Jeg har aldri hatt helt regelmessig mens, unntatt når jeg har gått på P-piller. Inntil for et par år siden hadde jeg litt lange sykluser, på 30-36 dager. De siste par årene har den blitt kortere. Nå varierer den fra 21 til 35 dager, med et gjennomsnitt på ca. 27 dager. Menstruasjonene varer fra 5 til 12 dager, med et gjennomsnitt på ca. 8 dager. Blødningen varierer fra gang til gang på den måten at jeg kan ha småblødninger i 2-8 dager før den kommer ordentlig i gang. Det som er felles, er at jeg alltid har ca. 2 døgn på ”midten” der jeg blør ganske kraftig. Etter dette har jeg avtagende blødning i 2-3 dager. Jeg kan ha til dels store klumper i menstruasjonsblodet, og i forbindelse med disse får jeg menssmerter. 4-12 dager etter at hovedblødningen er ferdig, peier jeg å ha eggløsningsslim i 4-8 dager. I forbindelse med eggløsningen pleier jeg å ha en dag der jeg blir veldig irritabel, får menslignende smerter og føler meg dårlig.

Rett etter eggløsning begynner PMS-symptomene. Det begynner med ømme og hovne bryster. Dette varer i 10-17 dager. Brystene er temmelig smertefulle, og ømheten og oppblåstheten er verre under PMS enn den har vært under svangerskapene mine. Deretter bygger det seg opp med anspenthet, etter hvert også irritabilitet, og de siste dagene før mens blir jeg også deprimert. Alt dette varer til de to døgnene med kraftig blødning er over. Jeg pleier å få kraftig nattsvette 2-3 netter rundt hovedblødningen, og når dette er over, forsvinner symptomene. Som regel har jeg også 1-2 netter med søvnproblemer i forbindelse med menstruasjonen. Etter at symptomene blir borte, føler jeg meg likevel ekstra sliten og dårlig i noen dager.

Som du skjønner, føler jeg ikke at jeg har mye ”fri” fra menstruasjonsproblematikk. Det er i beste fall en uke i løpet av syklusen. Jeg er arbeidsufør på grunn av MEen, men jeg tror nok PMSen i seg selv også ville ha gjort det problematisk å jobbe fullt.

Jeg fikk migrene med aura på samme tid som jeg kom i puberteten, og hadde hyppige anfall gjennom ungdomstiden (opptil 1 gang pr. uke). Jeg gikk på P-piller fra jeg var 16 til 17, og deretter fra jeg var 18 til 22. Da jeg begynte på igjen ved 18-årsalder, fikk jeg en periode med besvimelsesanfall. Det ble ikke satt i sammenheng med pillene den gangen, men jeg mistenker at det var en sammenheng (se mer om P-ring nedenfor). Da jeg sluttet med P-pillene ved 22-årsalder, forsvant migrenen, og den har siden bare opptrådt sporadisk, men anfallene har alltid kommet i forbindelse med menstruasjon eller svangerskap. Det siste året har den kommet mer tilbake, og de siste 6 månedene har jeg hatt 6 anfall, 2 ved eggløsning og 4 rett før menstruasjon.

Jeg har hatt 2 fullgåtte svangerskap (ved 28 og 34 års alder), med hyperemesis og bekkenløsning, samt noen nevrologiske anfall som ga tap av følelse i en arm og en opplevelse av å drømme i våken tilstand. Disse ble forklart som atypiske migreneanfall. Jeg har også hatt 2 spontantaborter (ved 32 og 34 års alder). Da jeg var 43 ble jeg sterilisert ved laparoskopi. Det har relativt ofte blitt funnet cyster på eggstokkene ved GU, men ikke de siste årene.

Opp gjennom årene har jeg prøvd ulike tiltak for å prøve å avhjelpe PMS-plagene. Av naturmidler her jeg bl.a. prøvd akupunktur, nattlysolje, Dong Quai og Vitex Agnus Castus. Jeg har også prøvd B6 og progesteronkrem. Ingen av disse tingene har hjulpet, og progesteronkremen ga meg mellomblødninger. Jeg prøvde Cipramil i en kort periode, men den ga meg bare bivirkninger og ingen positiv effekt. Jeg har også gått på Remeron i en lang periode, men heller ikke den ga effekt på menstruasjonsplagene. Jeg ble på et tidspunkt henvist til endokrinolog, som henviste meg videre til gynekolog. Hun foreslo P-sprøyte, men jeg var skeptisk til en hormonbehandling som ville bli værende i kroppen i flere  måneder, siden alle de erfaringene jeg har nevnt ovenfor, får meg til å mistenke at jeg har en overfølsomhet mot kjønnshormoner. Vi ble derfor enige om at jeg skulle prøve P-ring, siden den var lavdosert og bare skulle virke lokalt. Jeg satte inn P-ringen, og etter et halvt døgn begynte jeg å føle meg dårlig og besvimte. Jeg avsluttet derfor også dette forsøket.  Etter dette må jeg innrømme at jeg har resignert, og tenkt at jeg får leve med det, men det er jo egentlig ikke til å leve med, verken for meg eller min familie.

Jeg lurer også på om jernmangel kan ha noen innvirkning på PMS. Jeg har i alle disse årene hatt jernlager på 15-20. Jeg tåler ikke sterke jerntabletter, så jeg har brukt Hemofer, og trodd at det har vært greit så lenge jeg klarer å holde blodprosenten på et akseptabelt nivå. I det siste har jeg sett at en del leger mener at S-Ferr. bør være over 30. Derfor prøver jeg nå å øke jernlagrene med flytende jerntilskudd, 2x100 mg/døgn.

I det siste har jeg lest at man kan prøve å behandle PMS med høye doser av kalsium, B6 og E-vitamin. Jeg tar i dag et multi-tilskudd som innholder 7 mg B6 og 15 iU Vit. E, og i tillegg tar jeg 400 mg kalsium, men jeg skjønner at det er snakk om atskillig høyere doser enn dette. Og skal man forsøke alle tre samtidig? Jeg har ikke snakket med fastlegen min om dette ennå, og jeg vil derfor være svært interessert i å høre hvilke kommentarer du har til min problematikk før jeg evt. gjør det. Jeg er selvfølgelig også interessert i å høre om det kan være andre ting som kan hjelpe. På forhånd takk!

Anonymkode: 1ed15...f5e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411723-kraftig-pms-finnes-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dette var langt og komplisert med mange spørsmål. Et par misforståelser. P-ringen virker ikke lokalt, den virker som p-piller og p-plaster ved å hemme eggløsning. Så lenge blodprosenten er normal, betyr størrelsen av jernlageret ikke noe for allmenntilstanden. Det skulle ikke være nødvendig å ta jern bare for å øke lageret. Jernlager over 15 er for øvrig normalt. Du kan kutte ut jerntilskudd. Jeg kjenner ikke til sammenheng mellom jernmangel og PMS . Alle kroniske tilstander kan forverres i perioden før menstruasjon

Med hensyn til blødningene, så endrer syklus seg i 40 års alderen, først blir syklus kortere, så lengre før det helt stopper opp ved ca 50-52 års alderen. Hetetokter og søvnproblem ved start av menstruasjon forklares ved at østrogennivået er lavest på dette tidspunkt.

Så var der ditt store PMS problem hvor du har forsøkt det meste. Du har vært behandlet med 'lykkepillen' Cipramil som hadde bivirkninger. Det er 'lykkepiller' som i vitenskapelige studier har vist best effekt.  Du kan forsøke Fluoxetin 10 mg i den periode du har symptomer. B-6 (pyridoxin) må tas i doser på 50-100 mg daglig. Spironolakton i dose på 100 mg kan også forsøkes. Forsøk en ting om gangen, ikke bland legemidler, så vet du ikke hva som evt virker og hva som evt gir bivirkninger.

Du begynner å nærme deg overgangsalderen, og da slipper du problemet. Det samme skjer ved induksjon av kunstig (forbigående) overgangsalder med legemidlet GnRH-agonist (Zoladex eller Procren som månedlige sprøyter eller Synarela som daglig nesespray). Det er effektivt mot PMS, men gir i stedet klimakterielle plager som hetetokter og søvnproblemer (som du har merket i løpet av syklus) og langtidsbruk øker risiko for beinskjørhet. Det koster ca 1200 kr per måned, og det utskrives ikke på blå resept. Det kan evt gis tilleggsmedisiner for å hindre bivirkninger. En slik forsøksbehandling må administreres av gynekolog med erfaring med hormonbehandling.

Jeg håper at du kan finne behandling som kan hjelpe deg uten at det gir deg bivirkninger.

Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker
51 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Dette var langt og komplisert med mange spørsmål. Et par misforståelser. P-ringen virker ikke lokalt, den virker som p-piller og p-plaster ved å hemme eggløsning. Så lenge blodprosenten er normal, betyr størrelsen av jernlageret ikke noe for allmenntilstanden. Det skulle ikke være nødvendig å ta jern bare for å øke lageret. Jernlager over 15 er for øvrig normalt. Du kan kutte ut jerntilskudd. Jeg kjenner ikke til sammenheng mellom jernmangel og PMS . Alle kroniske tilstander kan forverres i perioden før menstruasjon

Med hensyn til blødningene, så endrer syklus seg i 40 års alderen, først blir syklus kortere, så lengre før det helt stopper opp ved ca 50-52 års alderen. Hetetokter og søvnproblem ved start av menstruasjon forklares ved at østrogennivået er lavest på dette tidspunkt.

Så var der ditt store PMS problem hvor du har forsøkt det meste. Du har vært behandlet med 'lykkepillen' Cipramil som hadde bivirkninger. Det er 'lykkepiller' som i vitenskapelige studier har vist best effekt.  Du kan forsøke Fluoxetin 10 mg i den periode du har symptomer. B-6 (pyridoxin) må tas i doser på 50-100 mg daglig. Spironolakton i dose på 100 mg kan også forsøkes. Forsøk en ting om gangen, ikke bland legemidler, så vet du ikke hva som evt virker og hva som evt gir bivirkninger.

Du begynner å nærme deg overgangsalderen, og da slipper du problemet. Det samme skjer ved induksjon av kunstig (forbigående) overgangsalder med legemidlet GnRH-agonist (Zoladex eller Procren som månedlige sprøyter eller Synarela som daglig nesespray). Det er effektivt mot PMS, men gir i stedet klimakterielle plager som hetetokter og søvnproblemer (som du har merket i løpet av syklus) og langtidsbruk øker risiko for beinskjørhet. Det koster ca 1200 kr per måned, og det utskrives ikke på blå resept. Det kan evt gis tilleggsmedisiner for å hindre bivirkninger. En slik forsøksbehandling må administreres av gynekolog med erfaring med hormonbehandling.

Jeg håper at du kan finne behandling som kan hjelpe deg uten at det gir deg bivirkninger.

Vennlig hilsen Mette

Hei og tusen takk for svar! Du sier ikke noe om kalsium og E-vitamin som behandling mot PMS. Det jeg lurer på er om dette er behandling som kan gi effekt, og om det evt. vil gi færre bivirkninger enn hormonell behandling. Jeg ser også at du har anbefalt disse i et tidligere svar på doktoronline. Ang. Fluoxetin - tenker du at det kan ha effekt selv om Cipramil ikke hadde det?

Anonymkode: 1ed15...f5e

Mette Moen, Gynekolog

Som du selv antyder er kalsiumdosen noe lav, 1200 mg anbefales, men i lys av alt du har forsøkt, tror jeg ikke det hjelper. Jeg kjenner ikke til effekt av E-vitamin. Med hensyn til 'lykkepiller' (og annen behandling ved PMS) så må du prøve i tre måneder, evt. øke dosen. Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...