Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er gravid i uke 5. Dette fant jeg ut i går og ble veldig glad. For 6 uker siden fikk jeg imidlertid en prolaps i nakken og har vært sykemeldt siden. De første ukene hadde jeg svært store smerter og legen skrev ut Trampalgin og Pinex Forte, som jeg brukte som foreskrevet. De siste ukene har jeg vært noe bedre og har bare brukt smertestillende for å få sove om natten (fordi jeg generelt er redd for å ta for mye smertestillende) - hvis jeg ikke tar noe sover jeg nesten ingenting. I natt turde jeg ikke ta noe som helst, siden jeg er gravid, men jeg tenker det vel ikke er særlig bra om jeg ikke sover heller? Jeg har lest jeg ikke kan ta Trampalgin, men kan jeg ta noe Pinex Forte? Eller bør jeg kun ta Paracet? Eller må jeg klare meg helt uten noe? Jeg vil jo gjøre det som er best for barnet, men har fortsatt veldig vondt. Jeg klarer å takle det om dagen, selv om det er slitsomt å hele tiden verke sånn, men jeg prøver å gå turer og avlede meg selv på alle mulige måter. Men det er veldig vondt om natten, og blir til dels enda vondere av å ligge.

Fortsetter under...

8 minutter siden, Cilien skrev:

Hei,

Jeg er gravid i uke 5. Dette fant jeg ut i går og ble veldig glad. For 6 uker siden fikk jeg imidlertid en prolaps i nakken og har vært sykemeldt siden. De første ukene hadde jeg svært store smerter og legen skrev ut Trampalgin og Pinex Forte, som jeg brukte som foreskrevet. De siste ukene har jeg vært noe bedre og har bare brukt smertestillende for å få sove om natten (fordi jeg generelt er redd for å ta for mye smertestillende) - hvis jeg ikke tar noe sover jeg nesten ingenting. I natt turde jeg ikke ta noe som helst, siden jeg er gravid, men jeg tenker det vel ikke er særlig bra om jeg ikke sover heller? Jeg har lest jeg ikke kan ta Trampalgin, men kan jeg ta noe Pinex Forte? Eller bør jeg kun ta Paracet? Eller må jeg klare meg helt uten noe? Jeg vil jo gjøre det som er best for barnet, men har fortsatt veldig vondt. Jeg klarer å takle det om dagen, selv om det er slitsomt å hele tiden verke sånn, men jeg prøver å gå turer og avlede meg selv på alle mulige måter. Men det er veldig vondt om natten, og blir til dels enda vondere av å ligge.

Står det ikke noe om dette i pakningsvedlegget til tablettene?

14 minutter siden, Lillemus skrev:

Står det ikke noe om dette i pakningsvedlegget til tablettene?

Jo, men det er ikke spesielt klart skrevet. Man anbefaler ikke "langvarig bruk under graviditet", men hva er det mer konkret i mitt tilfelle? Man bør også ta "lavest mulig dose", men hva er det? etc.

7 timer siden, Cilien skrev:

Hei,

Du kan evt. også  ringe hit og spørre: https://www.tryggmammamedisin.no/

Gratulerer med graviditeten:-)

Mette Moen, Gynekolog

Det er et generelt prinsipp at den gravide mest mulig skal unngå medisiner, spesielt i de første 3-4 måneder hvor organene dannes hos fosteret. Noen medikamenter bør unngås i hele svangerskapet og noen i den siste tid før fødselen. Men den gravide kan -som du- få behov for behandling med legemidler. Da gjelder et annet prinsipp: å unngå nyere medisiner som ikke har vært brukt i lengre tid. Ved utprøving av nye legemidler unngår man bevisst å gi dem til gravide, det er bare tiden som kan gi informasjon om evt skader på fostre. Trampalgin er et slikt nytt legemiddel hvor man ikke har erfaring med bruk hos gravide. Jeg synes derfor at du bør unngå å bruke det. Pinex forte er et godt alternativ som man har lang erfaring med. Bruk det så lenge du har behov, men ikke bruk det rett ved fødselen da det kan hemme barnets pusteevne rett etter fødselen.

Lykke til med graviditeten og god bedring med nakken. Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...