Gå til innhold

Mine rettigheter under en utredning, noen med kunnskap rundt dette?

Anbefalte innlegg

Usikker på hvor jeg skal poste dette, men håper dette er rett plass.

Saken er den at jeg har vært under utredning for fødselsskader og i den forbindelse har jeg måtte gjennom noen undersøkelser som har vært helt forferdelige. Undersøkelsene ville sikkert ikke satt meg så ut hvis bare legene som utførte disse hadde behandlet meg på en bedre måte. Jeg har opplevd å få kjeft pga jeg har uttrykt smerte og redsel, jeg har opplevd at dette igjen har ført til ekstra hardhendt håndtering (noe som er bekreftet av annen lege i ettertid). 

Dette var litt bakgrunn for å forklare hvorfor jeg nå lurer på om jeg som pasient kan nekte å gjennomgå en av disse undersøkelsene igjen... Jeg var ferdig utredet og det ble konkludert med at jeg må ha operasjon, henvisning ble sendt til sykehuset som skal operere meg. Nå har jeg fått innkallelse til dette sykehuset for samtale (angående operasjonen regner jeg med), men det står også at det kan være aktuelt å gjennomføre en av disse undersøkelsene igjen. Jeg må ha denne operasjonen, men jeg makter ikke flere slike undersøkelser og er redd jeg ikke får operasjon hvis jeg nekter undersøkelsen.

Bør det ikke holde med de undersøkelsene jeg allerede har vært gjennom, kan de ikke bruke notatene og røntgenbildene som allerede er tatt? Det er snakk om samme undersøkelse til den jeg tok for to mnd siden.

Beklager langt innlegg, håper noen kan hjelpe en stresset og utslitt pasient som ikke har mange kreftene igjen.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig å gjette hvilken undersøkelse du hentyder til, men det er viktig å klarlegge de anatomiske forandringer for vurdering om operasjon kan hjelpe deg og for valg av operasjonsmetode. Du har krav på å ha en tredje person til stede ved undersøkelsen, det vil si at du kan ha en venn eller venninne med til undersøkelsen.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...