Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har jeg for mye mannlige hormoner når det blir påpekt av somatikklege at det er økt hårvekst fra navle og ned ? Jeg var på undersøkelse for brystsmerter. Jeg Fikk menstruasjon som 16 åring, seint hårvekst, men bryster kom allerede som elleveåring. Jeg har mye smerter i bekken og rygg i cirka fjorten dager før mens, det har jeg hatt siden jeg fikk barn - hadde bekkenløsning. De kroppslige smertene ble verre da jeg fikk hormonspiral. Paracet virker ikke på disse smertene, men Ibux og Voltarol gjør det.
 Jeg er mye deprimert, har et ekstremt temperament. Veldig mye vann i kroppen - hovner opp, særlig i fingre og føtter. Har lavt stoffskifte. Er ingen spesiell trøbbel med menstruasjon, kommer hver måned. Jeg lurer litt på om hvor mye vann kroppen egentlig kan holde på?kjennes ut som at jeg har titalls kilo ekstra på grunn av vann.

Kanskje jeg bør prøve vanndrivende for å se om det bedrer seg?

Vurderer fjerne spiralen, men da får jeg mer blødninger, nå er det på et absolutt minimum, smertene er så kraftige i tiden før mens. Får problemer med å reise meg om jeg har sittet, bøyd meg fremover litt.

Noe å gjøre? burde jeg sjekke litt hormoner og andre stoffer i kroppen?

Har tenkt tanken PCOS, men jeg er ikke sikker på det, siden jeg har (liten/minimal/) blødning hver mnd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411927-hormoner-og-vann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og takk for svar :)

Jeg er 34. Jeg har selvsagt lyst på flere, men jeg innser at jeg ikke vil kunne klare det.

Så sånn sett er det ikke så farlig hva dette er, men hvis jeg kan få mindre smerter og plager de restrerende årene, hadde det vært veldig fint. Å kunne reise seg uten å slite i bekken/rygg. Gå tur og sykling gjør det verre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411927-hormoner-og-vann/#findComment-3702368
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har flere forskjellige spørsmål, så jeg tar ett om gangen.

Har jeg for mye mannlige hormoner når det blir påpekt av somatikklege at det er økt hårvekst fra navle og ned ?'

Svar: det er helt normalt å ha en stripe med hår i midtlinjen nedenfor navlen. Det gir ikke mistanke om for mye hormon

Svar: vanndrivende medisin bør du unngå, det driver vannet ut fra 'feil plass'

Vurderer fjerne spiralen, men da får jeg mer blødninger, nå er det på et absolutt minimum, smertene er så kraftige i tiden før mens. Får problemer med å reise meg om jeg har sittet, bøyd meg fremover litt.

Svar: Hormonspiral kan forverre bekkenløsning. Prøv i en periode p-piller med drospirenon. De kan hjelpe mot PMS og vannansamling, og de vil sannsynligvis også redusere blødningene.

Svar:  Kanskje sjekke stoffskiftet?

Har tenkt tanken PCOS, men jeg er ikke sikker på det, siden jeg har (liten/minimal/) blødning hver mnd

Svar: Det er ikke tegn på PCOS hos deg ut fra beskrivelsen.

Ang PMS så ligger det mange svar her i forum og du kan lese i Helseleksikon, så det gjentar jeg ikke.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411927-hormoner-og-vann/#findComment-3702397
Del på andre sider

4 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Du har flere forskjellige spørsmål, så jeg tar ett om gangen.

Har jeg for mye mannlige hormoner når det blir påpekt av somatikklege at det er økt hårvekst fra navle og ned ?'

Svar: det er helt normalt å ha en stripe med hår i midtlinjen nedenfor navlen. Det gir ikke mistanke om for mye hormon

Svar: vanndrivende medisin bør du unngå, det driver vannet ut fra 'feil plass'

Svar: Hormonspiral kan forverre bekkenløsning. Prøv i en periode p-piller med drospirenon. De kan hjelpe mot PMS og vannansamling, og de vil sannsynligvis også redusere blødningene.

Svar:  Kanskje sjekke stoffskiftet?

Svar: Det er ikke tegn på PCOS hos deg ut fra beskrivelsen.

Ang PMS så ligger det mange svar her i forum og du kan lese i Helseleksikon, så det gjentar jeg ikke.

Vennlig hilsen Mette

Tusen Takk for veldig utfyllende svar! :)

Ja, det var varierte (uinteressante ) spørsmål. 

Skal lese mer her.

Det siste var vel egentlig ikke spørsmål, var mer tanker/ønsker 😊

Kan høre med legen om p-piller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411927-hormoner-og-vann/#findComment-3702449
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...